April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
فولاد مبارکه همچنان طلایه‌دار عمل به شعار سال در عرصه تولید؛
کد خبر: ۴۱۱۷۹۱
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
0
مدیرعامل فولاد مبارکه پس از دیدار نوروزی با کارکنان شرکت در مصاحبه با خبرنگار فولاد ضمن قدردانی از تلاش کارکنان در سال ۱۴۰۲ از کارکنان گروه فولاد مبارکه به‌عنوان ارزشمندترین سرمایه گروه نام برد و گفت: با همت همه کارکنان، علی‌رغم محدودیت‌ها 10.2 میلیون تن فولاد خام در گروه فولاد مبارکه تولید شد.

پایانی شیرین در سال محدودیت‌های بی‌سابقه

محمدیاسر طیب‌نیا گفت: اگرچه در سال ۱۴۰۲ با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم؛ اما خوشبختانه با همراهی و تلاش بی‌بدیل همکاران و با برنامه‌ریزی‌های کاملاً هوشمندانه و هدفمندی که انجام شد، توانستیم در بسیاری از بخش‌ها و نواحی به دستاورد‌های بیشتری نسبت به سال ۱۴۰۱ دست یابیم.

وی از تولید ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در گروه فولاد مبارکه (فولاد مبارکه، فولاد سبا فولاد هرمزگان و شرکت فولاد سفیددشت) در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: این میزان تولید که خوراک اصلی کوره‌های قوس الکتریکی گروه را تأمین می‌کند در شرایطی حاصل شده است که شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین محدودیت‌ها در حوزه گاز و برق فولادسازان را شاهد بوده‌ایم.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه از ثبت رکورد جدید و رشد ۱.۷ درصدی تولید فولاد خام در واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه خبر داد و گفت: با تلاش همکاران در این بخش توانستیم ۷ میلیون و ۳۳۵ هزار تن فولاد خام تولید کنیم که با تحقق ۱۰۲ درصدی برنامه همراه بوده است.

وی در ادامه از رشد ۱.۷ درصدی تولید در مجتمع فولاد سبای فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: همکاران در این شرکت توانستند با تولید یک میلیون و ۴۵۹ هزار تن کلاف گرم به رکورد جدیدی دست یابند.

او در ادامه از تحقق ۱۰۲ درصدی برنامه تولید در واحد نورد گرم و رشد ۰.۸ درصدی در این خط نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تولید کلاف گرم در فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ به ۵ میلیون و ۱۹۷ هزار تن افزایش یافت.

به گفته طیب‌نیا مجموع تولید کلاف گرم فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا در سال گذشته به ۶ میلیون و ۶۵۶ هزار تن رسیده است که در مجموع نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد یک‌درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: در خط تاندم میل نورد سرد فولاد مبارکه نیز در سال ۱۴۰۲ علی‌رغم اینکه زمان زیادی را صرف اجرای طرح‌های توسعه و توقفات ناشی برنامه‌ریزی و عملیاتی نمودیم، رشد ۰.۶ درصدی حاصل شد و با تولید یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار تن محصول ۱۱۰ درصد برنامه‌های این بخش محقق شد.

طیب‌نیا تصریح کرد: میزان تولید ورق قلع‌اندود در فولاد مبارکه با رشد ۶.۱ درصدی در سال ۱۴۰۲ رکورد ۱۰۸ هزار و ۸۵۰ تن را به ثبت رساند. همچنین در خط گالوانیزه نیز با تولید ۱۹۷ هزار تن محصول، رشد ۳۹ درصدی نسبت به سال قبل و تحقق ۱۰۳ درصدی اهداف و برنامه‌های سالانه محقق شد.

وی در ادامه سخنان خود از تلاش کارکنان گروه فولاد مبارکه به‌مثابه جهاد یاد و اضافه کرد: با توجه به اهمیت تولید و لزوم تأمین حداکثری نیاز بازار داخل، همکاران در گروه فولاد مبارکه اجازه ندادند که محدودیت‌ها چالشی در فرایند کار ایجاد نماید تا جایی که میزان تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه (شرکت فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد سبا) علی‌رغم محدودیت‌های شدید و بی‌سابقه‌ای که در حوزه برق و گاز در سال ۱۴۰۲ به شرکت تحمیل شد همانند سال ۱۴۰۱ به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه با سهم ۳۲.۲ درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد خام کشور ایران توانسته است جایگاه دهم خود را در رتبه‌بندی تولیدکنندگان برتر فولاد جهان حفظ نماید، گفت: امروز بالغ‌بر ۵۰۰۰ کارخانه و کارگاه در بالا و پایین‌دست فولاد مبارکه مشغول به کار و فعالیت هستند. برخی از این شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی تأمین و تولید مواد اولیه و قطعات و تجهیزات موردنیاز فولاد مبارکه را برعهده دارند و برخی دیگر نیز به انحای مختلف مصرف‌کننده انواع محصولات این شرکت هستند.

به گفته طیب‌نیا، فولاد مبارکه در بالادست خود با حمایت و اعتماد به تأمین‌کنندگان و سازندگان قطعات داخل کشور شرایطی فراهم کرده است که امروز در تولید و تأمین بیش از ۹۵ درصد قطعات موردنیاز این صنعت به خودکفایی رسیده‌ایم و از سوی دیگر هزاران شرکت و کارخانه صنعتی از محصولات فولاد مبارکه در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند که اگر این میزان تولید در فولاد مبارکه صورت نمی‌گرفت، قطعاً به واردات انواع محصولات فولادی تخت به ارزش ۵ میلیارد دلار نیازمند بودیم که با در نظر گرفتن یک میلیارد دلار محصولی که از فولاد مبارکه به خارج از کشور صادر شده است، در اثر تلاش کارکنان این مجموعه بیش از ۶ میلیارد دلار ارزآوری انجام شده است.

وی صنعت فولاد را اصل ارزش‌افزوده برای کشور دانست و گفت: در فولاد مبارکه زنجیره‌ای از سنگ تا رنگ تعریف شده است؛ امروز سنگ‌آهن در داخل کشور استخراج می‌شود و پس از آن در خطوط مختلف فولاد مبارکه به گندله، آهن اسفنجی، انواع و اقسام ورق گرم و سرد و پوشش‌دار، گالوانیزه، قلع‌اندود و رنگی تبدیل می‌شود و فقط در بخش کارخانه فولاد مبارکه با تبدیل شدن سنگ‌آهن به محصولات یادشده ارزش‌افزوده قابل‌توجهی ایجاد می‌شود. پس از آن نیز در خارج از شرکت، محصول نیمه‌نهایی فولاد مبارکه در شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی، خودروسازی، لوله و پروفیل و انواع سازه‌ها و قطعات به محصولات نهایی با ارزش‌افزوده بالاتر تبدیل می‌شود. ازاین‌رو فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ رتبه دوم کشوری در خلق ارزش‌افزوده را به خود اختصاص داد.

طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز در صنعت فولاد به خودکفایی رسیده‌ایم؛ به این معنا که در بالادست فولاد مبارکه بیش از ۹۵ قطعات که روزی همه آن‌ها وارداتی بودند در داخل کشور بومی‌سازی می‌شود و از سوی دیگر شاهد این هستیم که در بخش محصولات فولادی تخت به‌جز برخی گرید‌های خاص دیگر نیاز به واردات نداریم و مصرف کشور را می‌توانیم در داخل تولید کنیم.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه در دست اجرا در فولاد مبارکه گفت: در جریان بازدید ریاست محترم جمهوری از فولاد مبارکه شاهد افتتاح بخش نخست نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه بودیم و امروز با احداث این نیروگاه و همچنین نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی که بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور تا به امروز خواهد بود و سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی بادی، در حوزه خودتأمینی انرژی نیز اقدامات مؤثری انجام داده‌ایم. فولاد مبارکه در مجموع در حوزه‌های انرژی و خودتأمینی و همچنین توسعه‌های خود بالغ‌بر ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. امروز توسعه‌های فولاد مبارکه در حوزه انرژی به تولید برق محدود نشده؛ بلکه این شرکت در پروژه ملی انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی و بسیاری از استان‌های دیگر کشور نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه افزون‌تر بر مؤلفه‌های ارتقای شاخص‌های ایمنی و کیفیت محصولات، تقویت کار گروهی و چابکی هرچه بیشتر در سازمان تأکید کرد و گفت: امروز فولاد مبارکه از فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن مؤلفه‌های یادشده در سازمان بیشترین سود را برده است؛ بااین‌حال باید در نظر داشته باشیم که در همه این موارد می‌توان همواره به پله‌های بالاتر صعود کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: خانواده بزرگ فولاد مبارکه از روز‌های اول سال عزم خود را برای دستاورد‌های جدید جزم کرده‌اند و امیدواریم امسال هم با توجه به شعار سال که رهبر انقلاب بازهم در آن به رشد تولید توجه و تأکید داشته‌اند بتوانیم در راستای تحقق این شعار گام برداریم و نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشیم.

گفتنی است مدیرعامل فولاد مبارکه در دیدار نوروزی، پس از حضور در معراج الشهدا و تجدید پیمان با آرمان‌های شهدای انقلاب و دفاع مقدس، با کارکنان واحد‌های ایمنی و آتش‌نشانی، احیا مستقیم، نیروگاه سیکل ترکیبی، توزیع انرژی و سیالات، حمل و فراوری سرباره، نورد گرم و سرد، اکسیژن، خطوط ریخته‌گری، تعمیرگاه مرکزی، حفاظت فیزیکی و فولاد سبا دیدار و گفتگو کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: