April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۸۹۶
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
0
بدون شک با گسترش فناوری و استفاده از هوش مصنوعی در تولید خودروهای الکترونیکی، کمتر از 10 سال آینده شاهد حضور گسترده خودروهای هوشمند در سطح جهان خواهیم بود. خودروهایی که نیاز به راننده ندارند و با استفاده از الگوریتم‌ها برنامه‌نویسی، بهترین مسیرها را تشخص و انتخاب می‌کنند.

مسیر خودروهای هوشمند برای ورود به ایران بن‌بست است

به نقل از «خبرداری»؛ هرروز شاهد خبرهایی از توسعه خودروهای خودران در جهان هستیم و این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که حتی جدید ترین و لوکس‌ترین خودروهای موجود در خیابان‌ها به زودی و قبل از آنکه عمر مفید خود را به پایان برسانند ازرده خارج خواهند شد و جای خود را به محصولات هوشمند می‌دهند.

 

تولیدکنندگان خودرو در جهان ازمرسدس بنز و شورولت گرفته تا کیا و تویوتا، در توسعه هوش‌مصنوعی برای استفاده در محصولات خود و خودروهای خودران سرمایه‌گذاری هنگفتی می‌کنند و این درحالی است که به گفته کارشناسان ایران هنوز آمادگی چندانی برای ورود این خودروها به خیابان‌ها ندارد.

 

البته شرکت‌های فناوری مثل گوگل هم به توسعه فناوری خودروهای‌ خودران کمک فراوانی کرده‌اند و چند سالی است که خودرو هوشمند و بدون راننده این شرکت به منظور توسعه نرم‌افزار گوگل‌مپ راهی خیابان‌ها شده‌اند. اخیرا هم که تسلا به بازار رقابت وارد شد و توانست گوی سبقت را در این زمینه از خودروسازان قدیمی و صاحب نام برباید و خودروهای خود را با هوش‌مصنوعی پیشرفته وارد بازار بعضی کشورها کند.

 

کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، هر روز خود را برای میزبانی از خودروهای خودران و الکتریکی آماده و آماده‌تر می‌کنند. به عنوان مثال در کشور سوئد بزرگراه‌های زیادی مجهز به خط ویژه‌ای شده‌اند. خودروهای الکتریکی در این کشور می‌توانند در حالیکه مسیر خود را ادامه می‌دهند، اقدام به شارژ باتری کنند.

 

فنلاند، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر نیز خود را برای این فناوری آماده‌تر می‌کنند. این کشورها امیدوارند بتوانند از این راه نیاز به سوخت‌های فسیلی را کم کنند. از سوی دیگر محیط ‌زیست را به طور قابل توجهی از گزند این نوع سوخت‌ها حفظ کنند.

 

ابران برای حضور خودروهای هوشمند چقدر آماده است؟

رضا میرعماد کارشناس فناوری اطلاعات در پاسخ به این پرسش گفت: درحالی که این روزها بیشتر کشورها در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها خود برای استقبال از خودروهای هوشمند و الکتریکی هستند، کشور ما تقریبا هیچ آمادگی در این زمینه ندارد.

 

او ادامه داد: حدود سه سال پیش اولین جایگاه شارژ ویژه خودرو و موتورسیکلت در کشور افتتاح شد. بعد از آن تعداد کمی از این جایگاه‌ها در سراسر ایران به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون تعداد این جایگاه‌ها در کشور ما بسیار کم است.

 

میرعماد اظهار کرد: اخیرا تعدادی موتورسیکلت‌ برقی و هیبریدی وارد کشور شده‌اند و به نظر می‌رسد مردم هم از آن‌ها استقبال کرده‌اند. اما متاسفانه نبود زیرساخت‌های مناسب باعث می‌شود تا مردم از خرید خود پشیمان شوند و در آینده وسایل نقلیه برقی استقبال روبه‌رو نشوند.

 

وی در پاسخ به این سوال که کشور ما چقدر برای ورود خودروهای خودران آمادگی دارد؟ گفت: اصلا فکرش را نکنید! با زیرساخت‌های ما حداقل تا ۱۰ سال دیگر خودروهای هوشمند توانایی ورود و حرکت در خیابان‌های ایران را ندارند.

 

این کارشناس فناوری اضافه کرد: الگوریتم خودروهای‌ خودران طوری طراحی شده‌اند که برای بعضی تصمیم‌گیری‌ها به شناخت رفتاری دیگر رانندگان نیازمند است. به عنوان مثال هوش‌مصنوعی خودرو می‌داند که اگر راهنمای سمت چپ را روشن کند خودروهای دیگر از آن فاصله می‌گیرند و اجازه تغییر مسیر را به خودرو می‌دهند. اما در کشور ما اینطور نیست و رانندگان حتی با روشن کردن راهنما هم به سختی می‌توانند تغییر مسیر دهند.

 

او ادامه داد: از نوع رفتار رانندگان که بگذریم، خودروهای هوشمند برای تصمیمات خود به اینترنت پایدار، مسیریاب ماهواره‌ای همیشه متصل و علائم رانندگی دقیق و استاندارد نیاز دارند. همانطور که می‌دانید این موارد در کشور ما چندان پایدار نیستند. به عنوان مثال در بعضی زمان‌ها و مکان‌ها سیگنال‌های GPS با پارازیت مختل و یا اینترنت قطع می‌شود. در چنین فضایی خودروهای خودران قدرت تصمیم‌گیری خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند مسیر زیادی را حرکت کنند.

 

بیشتر بخوانید: خودرو هوشمند ارزان در راه بازار

 

گقتنی است؛ هر از چند گاهی مسئولان کشور برای میزبانی از خودروهای هوشمند اعلام آمادگی می‌کنند و از برنامه‌های خود برای ورود این خودروها به خیابان‌های کشور خبر ‌می‌دهند؛ اما به نظر می‌رسد این صحبت‌ها در حد حرف باقی مانده و حداقل تا به امروز هیچ یک از آن‌ها به عمل حتی نزدیک هم نشده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: