April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۲۰۵۰
۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
0
دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران با تاکید بر قانونی بودن احداث مسجد در بوستان قیطریه گفت: ساخت این مسجد، منطبق بر قوانین و مقررات موجود از جمله مصوبه هیات وزیران و بدون قطع حتی یک درخت صورت می‌گیرد.

احداث مسجد در بوستان قیطریه منطبق بر قوانین و مقررات است

به نقل از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مجید غفوری روزبهانی درخصوص برخی اظهار نظر‌ها مبنی بر اینکه شهرداری تهران اجازه ساخت مسجد در بوستان قیطریه را ندارد، گفت: براساس قوانین و مقررات موجود، احداث مسجد در شهر، یکی از وظایف شهرداری محسوب می‌شود که از جمله این قوانین می‌توان به مفاد ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اشاره کردکه شهرداری را به تامین خدمات شهری و فضای فرهنگی مکلف کرده و ساخت مسجد نیز مصداق بارز فضای فرهنگی است. همچنین در مفاد بند (پ) ماده ۹۵ قانون ششم توسعه، شهرداری‌ها مکلف به احداث یا اختصاص فضای کافی و مناسب برای مسجد یا نمازخانه در بوستان‌های شهری هستند.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه سال ۱۳۷۶ هیات وزیران، بیان کرد: تبصره (یک) ماده سه آیین‌نامه ساماندهی، بهسازی و عمران مساجد کشور، مصوبه هیأت وزیران نیز اجازه واگذاری رایگان زمین برای احداث مساجد را به شهرداری‌ها داده است. در نهایت مصوبه شورای اسلامی شهر تهران درخصوص ممنوعیت احداث هرگونه ابنیه در عرصه بوستان‌ها و فضای سبز تهران و حریم آن، به غیر از نمازخانه و مسجد، شائبه غیرقانونی بودن ساخت مسجد توسط شهرداری در بوستان قیطریه را به طور کامل رفع می‌کند.

غفوری روزبهانی ضمن رد هرگونه ادعای قطع درخت در بوستان قیطریه، بیان کرد: مساحت بوستان قیطریه ۱۲۲.۲۰۶ مترمربع است و مسجد مذکور، قرار است با سطح اشغال حدود ۸۰۰ مترمربع در ضلع شمال شرقی پارک که از قبل تسطیح شده بود، احداث شود و در جریان ساخت بنای مسجد، کمترین تعداد درخت یعنی صرفا دو اصله درخت کهنسال با موافقت سازمان بوستان‌ها و برحسب ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهر‌ها جابجا خواهند شد.

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران با تاکید بر اینکه تامین هزینه ساخت مسجد در این بوستان به هیچ عنوان از جیب مردم نخواهد بود، گفت: کلیه هزینه‌های ساخت مسجد در این بوستان توسط بانی و خیّر پرداخت می‌شود، ضمن اینکه طراحی و معماری ساختمان مسجد نیز توسط یکی از مشهورترین معماران کشور و بدون پرداخت هزینه از سوی شهرداری انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: برغم اینکه مطابق قانون برنامه هفتم توسعه، شهرداری مجاز است، به‌منظور خودکفایی و اداره مسجد، حداکثر ۵۰۰ مترمربع کاربری فرهنگی، اداری و تجاری بدون دریافت هزینه به مسجد اختصاص دهد، در پروانه آتی ساختمان مسجد بوستان قیطریه، حتی یک مترمربع جهت استفاده تجاری و یا هر نوع کاربری انتفاعی پیش‌بینی نشده است.

غفوری با اشاره به برخی اخبار منتشره درمورد وجود مساجد دیگر در نزدیکی بوستان قیطریه و عدم نیاز به ساخت مسجد در این محل، گفت: باید توجه داشت که صرفنظر از الزامات قانونی فرادستی که شهرداری را مکلّف به ایجاد و احداث نمازخانه و مسجد در بوستان‌ها می‌نماید، براساس قانون، شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران به عنوان عالی‌ترین مرجع رسیدگی به امور مساجد و توسعه آنها، مرجع تشخیص ضرورت احداث مسجد در مکان مذکور بوده و ضرورت این امر را شناسایی و تصویب کرده است.

وی در پایان افزود: فاصله نزدیک‌ترین مکان مذهبی تا محل احداث مسجد بوستان قیطریه، صد‌ها متر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: