May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
دهقان کیا تبعات بی توجهی دولت به گرانی و تورم و دستمزد‌های پایین را تشریح کرد
کد خبر: ۴۱۲۰۵۸
۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با ابراز تاسف از وعده درمانی مسوولان که ناامیدی بیشتری را رقم زده گفت: هر روز دولت سیزدهم، مجلس یازدهم و دیگر مسوولان اعلام می‌کنند در تلاش برای کاهش تورم، کنترل گرانی و تامین معیشت مردم هستیم، اما آنچه در عمل مشاهده می‌کنیم، گرانی و تورمی است که باعث سفره‌های خالی و شرمندگی نان آور خانواده مقابل زن و فرزند است.

بار سومدیریت دولت بر دوش کارگران و بازنشستگان

علی دهقان کیا با انتقاد از رویکرد توزیع نقدینگی که از آن با عنوان گداپروری یاد می‌شود گفت: در شرایطی که با بحران نقدینگی رو به رو هستیم، متاسفانه دولت یکباره اعلام می‌کند ۷ دهک جامعه می‌توانند ۲۲۰ هزار تومان یارانه اضافه دریافت کنند، در صورتی که این پرداخت ناشی از اقتصاد مولد نیست، بلکه پول پاشی بی حساب و کتابی است که منجر به تورم بیشتر می‌شود.

رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه توزیع نقدینگی با هر رویکردی که باشد، هیچ منافعی را به دنبال ندارد گفت: پولی که ناشی از اقدامات اقتصاد مولد نباشد، بحران آفرین و تورم زا است و مردم را به انتظارات بیشتر بدون کارکردن امیدوار می‌کند که امیدی کاذب است.

وی با انتقاد افزایش بودجه کلان برای دستگاه‌ها گفت: وقتی به افزایش دستمزد کارگران و حقوق بازنشستگان می‌رسند، اعلام می‌کنند که این افزایش تورم‌زا است.

دهقان کیا با اعلام اینکه سهم حقوق و دستمزد در تولید کالا بین ۳ تا ۷ درصد است گفت: اگر قیمت کالایی ۱۰۰ هزار تومان باشد، سهم دستمزد در جدی‌ترین حالت ۷ هزار تومان است که در مقایسه با هزینه‌های تولید، عدد بسیار ناچیزی است و بقیه هزینه‌ها ربطی به دستمزد نیروی کار ندارد.

رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه کف‌گیر مردم به ته دیگ خورده است گفت: مردم اگر پس‌اندازی هم داشتند، آن را صرف هزینه‌های وحشتناکی کردند که ناشی از سومدیریت دولت در کنترل قیمت‌ها و بی توجهی مجلس به نظارت بر نظام توزیع بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم دیگر پس اندازی ندارند که آن را برای تامین هزینه‌های تورم و گرانی‌های سرسام آور صرف کنند گفت: بدتر آن است که مردم در نتیجه سفره‌های خالی، توانی هم ندارند که در مقابل بحران‌های مستمر اقتصادی ایستادگی کنند.

دهقان کیا از بی‌توجهی دولت سیزدهم به افزایش منطقی دستمزد به شدت انتقاد کرد و گفت: در حالی که تورم بر اساس اعلام بانک مرکزی بیش از ۴۳ درصد و در واقع بیش از ۶۰ درصد است، آقایان دستمزد را مطابق با تورم واقعی افزایش نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید:

 


وی با انتقاد از افرادی که به عناوین مختلف در بررسی و تصمیمات شورای عالی کار دخالت می‌کنند گفت: شورای عالی کار متشکل از یک تیم سه جانبه کارگر، کارفرما و دولت است، بنابراین اگر افرادی غیر از این سه گروه در خصوص دستمزد اظهار نظر کنند، مسیر را به انحراف می‌کشانند و جریان را به زیان کارگران و بازنشستگان تمام می‌کنند.

رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به اعتراض‌های گسترده مردم نسبت به سومدیریت مسوولان به ویژه دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در کنترل قیمت‌ها که باعث رشد گرانی و تورم شده گفت: برای جبران این تورم و گرانی، باید دستمزد را متناسب با آن افزایش می‌دادند، اما متاسفانه دستمزد را فریز و قیمت‌ها را رها کرده‌اند، وضعیتی که باعث نارضایتی مردم شد.

دهقان کیا با تاکید بر اینکه بزرگترین انتقاد مردم، قانون گریزی و تصمیمات سلیقه‌ای دولت است گفت: اگر دولت دستمزد کارگران و حقوق بازنشستگان را متناسب با تورم یا سبد معیشت افزایش دهد، هیچ لطفی نکرده، زیرا فقط قانون را اجرا کرده و اجرای قانون، حداقل انتظار از دولت است.

وی با تاکید بر اینکه دولت مدعی حامی محرومان، تاکنون هیچ گام مثبت و موثری برای حمایت از محرومان برنداشته گفت: اگر دستمزد را بالاتر از تورم یا سبد معیشت افزایش دهند، آنگاه می‌توانند ادعای حمایت از کارگران، بازنشستگان و دهک‌های پایین جامعه داشته باشند.

رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه تورم به اعتراف بانکی مرکزی که نماینده رسمی دولت است بیش از ۴۳ درصد اعلام شده گفت: اگر دولت به میزانی بالاتر از تورم افزایش دستمزد میداد، یعنی سعی کرده سفره‌های خالی کارگران و بازنشستگان را پر کند، اما وقتی پایین‌تر از تورم، دستمزد را افزایش داد، یعنی به همان میزان در حق کارگران و بازنشستگان ظلم و سفره‌های آنان را خالی کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: