April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
قرارداد احداث ۸ مخزن ۴۰ هزار تنی روغن خام خوراکی امضا شد
کد خبر: ۴۱۲۲۱۷
۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
امضای قرارداد احداث ۸ مخزن ۴۰ هزار تنی روغن خام خوراکی نشانگر گام بلند منطقه آزاد انزلی برای رشد تولید با مشارکت مردم است.

گام بلند منطقه آزاد انزلی برای رشد تولید با مشارکت مردم

سالهاست بر اهمیت تولید تاکید می‌شود و رهبر انقلاب به عنوان سیاستگذار کلان کشور، نه تنها بر اهمیت گام برداشتن به سوی تولید تاکید کرده اند، بلکه رشد تولید را در قالب نامگذاری سال در دستور کار قرار داده اند. اما مشکل اساسی که سالهاست با آن دست به گریبان هستیم، بی توجهی به سیاستگذاری‌های کلان و موانعی است که بر سر راه تولید قرار دارد.

جذب سرمایه گذار

مراحل تولید از بررسی نیاز‌ها و طرح توجیهی آغاز می‌شود و برای اجرای طرح، جذب سرمایه گذار در اولویت قرار می‌گیرد. واقعیت تاسف آور این است که سالهاست دولت‌ها با کسری بودجه رو به رو هستند و همین کسری بودجه باعث روزمرگی و عقب ماندگی کشور شده است. به همین دلیل رهبر انقلاب بر مشارکت مردم تاکید کرده و مسوولان را مکلف کرده اند کمبود سرمایه را با مشارکت مردم تامین کنند.

آمار وحشتناک فرار سرمایه

در شرایطی که با تحریم‌های ناجوانمردانه رو به رو هستیم و باید تمام توان داخلی به مدیریت این فشار‌ها اختصاص یابد، با بحران فرار سرمایه رو به رو هستیم به نوعی که مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده فقط در بهار ۱۴۰۰ بیش از ۶ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است. از سوی دیگر بسیاری از کنش‌گران بزرگ اقتصادی قصد خروج سرمایه از کشور را دارند. این در حالی است که رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که در بازه زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه رسمی از کشور اتفاق افتاده است. مسعود خوانساری گفت: این آمار فقط آمار رسمی است و اگر آمار غیررسمی و زیرزمینی را هم به آن اضافه کنیم، رقم بسیار بیش از این مقدار خواهد بود. وی با اعلام اینکه بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران به صورت زیر زمینی است گفت: تنها در مدت چهار سال بیش از ۴۵ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده که میزان خروج سرمایه بسیار بیش از این رقم است.

چالش بزرگ ایجاد جذابیت

یکی از مهمترین دلایل فرار سرمایه، نگرانی از نبود امنیت سرمایه است. بی ثباتی اقتصادی، بی ارزش شدن روزافزون پول ملی، رونق دلالی، جذابیت بازار‌های کاذب همچون طلا، دلار، مسکن و خودرو تیر خلاص را به اقتصاد متزلزل ایران زده و همه چیز را به حالت بحرانی درآورده، به نوعی که تمایل برای تجارت سالم به پایین‌ترین سطح ممکن کاهش یافته و سود‌های بادآورده ناشی از دلالی که ریشه در بی ثباتی و سومدیریت دارد، سرمایه گذاران را نسبت به تولید مولد بی رغبت کرده است.

بیشتر بخوانید:

فرش قرمز منطقه آزاد انزلی پیش پای گردشگران نوروزی


مشکل بزرگ رغبت آفرین

در این شرایط که هیچ چیز سرجای خودش نیست، رایزنی با سرمایه گذاران و هدایت سرمایه به سوی تولید، اقدامی بس بزرگ و مهم است. اما منطقه آزاد انزلی با قدرت در این مسیر گام برمی دارد به نوعی که مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از احداث ۸ مخزن۴۰ هزار تنی روغن خام خوراکی خبر می‌دهد. حسین یونسی می‌افزاید: این مخازن با سرمایه گذاری اولیه ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع در منطقه آزاد انزلی احداث می‌شود.

جذب عدد بزرگ سرمایه

نکته جالبی که در این قرارداد بچشم می‌خورد، مشارکت گسترده بخش خصوصی است به نوعی که مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اعلام اینکه قرارداد احداث این مخازن روغن خوراکی به صورت B.O.T و ۲۰ ساله بوده می‌افزاید: اجرای این قرارداد مطابق با آخرین روش ها، ضوابط و دستور العمل‌های جذب سرمایه گذار در سازمان بنادر دریانوردی است. وی در توضیح قرارداد گفت: قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری یا B.O.T گونه‌ای از قرارداد اقتصادی است که معمولا بین دولت‌ها و سازمان‌های متولی اقتصاد از یک طرف و شرکت‌های بخش خصوصی از طرف دیگر منعقد می‌شود

مطالعه منجر به جذب سرمایه

نکته مهمی که می‌تواند به سرمایه گذاری منجر شود، زمینه سازی برای جلب نظر سرمایه گذار است. در این رابطه یونسی با بیان اینکه پس از فاز‌های مطالعاتی، این قرارداد امضا شده گفت: ظرفیت کنونی مخازن روغن مجتمع بندری انزلی ۱۶ هزار تن است که با ساخت این ۸ مخزن، ظرفیت درجای مخازن برای این نوع کالا به ۵۶ هزار تن خواهد رسید. وی با بیان اینکه پس از گذشت چهار سال از امضای آخرین قرارداد سرمایه گذاری اداره کل با بخش خصوصی این قرار داد منعقد و نهایی شده است، گفت: با احداث این مخازن برای ۴۸ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

انزلی بهترین ظرفیت و فرصت

نکته بسیار مهمی که همواره مطرح می‌شود، جانمایی برای تولید است. خوشبختانه منطقه آزاد انزلی از موقعیت بسیار خوبی برای احداث این مخازن برخوردار است. از یک سو قرار گرفتن در جوار دریای خزر امتیاز بزرگی است و از سوی دیگر ارتباط ریلی و جاده‌ای مناسبی وجود دارد که می‌تواند واردات روغن خام خوراکی را برای این مخازن تسهیل کند. بنابر این منطقه آزاد انزلی بهترین ظرفیت و فرصت برای ساخت این مخازن است. اگر بپذیریم که سرمایه گذار بسادگی ریسک نمی‌کند، آنگاه متوجه خواهیم شد که منطقه آزاد انزلی جذابیت‌های لازم را برای سرمایه گذار ایجاد کرده که منجر به بستن قرارداد شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: