May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۸۱۴۹
۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۷
0
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور گفت: سال گذشته 9 میلیون و 400 هزارتن شیرخام تولید و در صنایع لبنی، شیرخشک و سنتی کشور مصرف شده است.

سعید سلطانی سروستانی به ظرفیت 12 میلیون تنی تولید شیرخام در کشور اشاره کردو افزود: هم اکنون 60 درصد ظرفیت صنعت دامپروری کشور فعال است و با این میزان ظرفیت هیچگونه کمبودی در زمینه تولید شیرخام مورد نیاز کشور وجود ندارد.

وی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: بخشی از ظرفیت تولید شیرخام به دلیل واردات شیرخشک و افزایش هزینه های تمام شده تولید غیرفعال است.

وی ادامه داد: از ابتدای صنعت دامپروری در کشور نیز، تولید شیرخام با 100 درصد ظرفیت فعال نبوده، اما از سال 87 به میزان ظرفیت خالی صنعت دامپروری اضافه شده است.

وی به افزایش میزان تولید شیرخام در سال 87 و پس از آن اشاره کردو گفت: با افزایش تولید و واردات شیرخشک، بخشی از شیرخام تولیدی روی دست تولید کنندگان باقی ماند و در نهایت باعث ضرر دامداران شد.

سلطانی افزود: علیرغم هشدارهای اتحادیه دامداران کشور درخصوص وضعیت تولید کنندگان و امکان تعطیلی برخی واحدهای دامداری، این موضوع هم اکنون باعث مشکلات عدیده برای صنعت دامپروری کشور شده است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت علوفه دامی، هزینه های کارگری و حمل و نقل باعث افزایش هزینه های تمام شده تولید شده که در نهایت برای تولید کنندگان بخش دامپروری صرفه اقتصادی نداشته و همین نیز موجب تعطیلی برخی از واحدهای دامپروری شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران تصریح کرد: بخش کشاورزی به ویژه صنعت دامپروری نقش بسزایی در اشتغال کشور دارد و تضعیف این صنعت، می تواند باعث افزایش بیکاری شود.

سلطانی اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود باید صنعت دامپروری کشور بیش از گذشته مورد حمایت های دولت قرار گیرد تا بتواند به روند تولید ادامه دهد.

وی تاکید کرد: دامداران کشور به دنبال افزایش قیمت شیرخام نیستند، بلکه معتقدند با کاهش قیمت علوفه دامی، قیمت شیرخام تثبیت خواهد شد و همین امر باعث ایجاد انگیزه در افزایش تولید شیرخام با ظرفیت بیشتر می شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد امسال 10 میلیون 800 هزارتن شیرخام تولید شود.

وی ادامه داد: این در حالیست که فائو میزان تولید شیر امسال را حدود 9 میلیون و 200 هزارتن برآورد کرده است.

وی افزود: طبق برآوردها در بدبینانه ترین شرایط امسال حدود 9 میلیون تن شیرخام در کشور تولید خواهد شد و جای نگرانی برای تولید شیرخام نداریم.

به گفته سلطانی، در حال حاضر هفت میلیون و 800 هزار راس گاو اصیل هولشتاین، دورگ و بومی در 17 هزار واحد دامپروری کشور وجود دارد.


 

برچسب ها: قیمت علوفه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: