April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۴۰۷۴
۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
0
خودرو یک کالای مصرفی است که اگر کسر قابل توجهی از سرمایه خود را به آن تبدیل کنیم، درواقع سرمایه خود را آسیب‌پذیر کرده‌ایم و نمی‌توانیم عواقب این آسیب‌پذیری خودخواسته را متوجه دیگران بدانیم.

پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده* - بنابراعلام امروز رییس‌کل بیمه مرکزی، تعرفه گران‌ترین خودرو متعارف مطابق اصلاحیه مصوب قانون بیمه شخص ثالث مدتی است که در حال اجراست، هرچند بنا بر اذعان وی بسیاری از مردم از اجرای آن بی‌خبرند.

بر این اساس، خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی، صرفا تا میزان «خسارت متناظر وارده به گران‌ترین خودروی متعارف» از طریق بیمه‌نامه شخص ثالث یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.

بنا بر تبصره این ماده، منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از 50 درصد سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، باشد. به‌عنوان مثال، گران‌ترین خودروی متعارف امسال، کمتر از نصف یک دیه کامل یعنی حدود 126 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

بر این اساس اگر یک خودروی یک میلیارد و 260 میلیون تومانی بنابراعلام کارشناسان رسمی ارزیاب خسارت در بیمه‌ها و دادگستری، در تصادفی 70 میلیون تومان خسارت خورده باشد و خسارت متناظر آن با یک خودروی 126 میلیون تومانی، در یک تناسب عددی7 میلیون تومان برآورد شود، 6 میلیون و 330 هزار تومان از این خسارت توسط شرکت بیمه‌گر جبران می‌شود و جبران 670 هزار تومان آن نیز برعهده مقصر حادثه خواهد بود.

فلسفه این قانون این است که خودرو یک کالای مصرفی است که اگر کسر قابل توجهی از سرمایه خود را به آن تبدیل کنیم، درواقع سرمایه خود را آسیب‌پذیر کرده‌ایم و نمی‌توانیم عواقب این آسیب‌پذیری خودخواسته را متوجه دیگران بدانیم.

برای جان انسان که نمی‌توان قیمتی بر آن گذاشت، به‌طور قراردادی 254 میلیون تومان دیه تعیین شده است. حال اگر کسی سرمایه‌اش را تبدیل به کالایی آسیب‌پذیر کند که گاه تا چندبرابر دیه یک انسان قیمت دارد و این کالا را به خیابان و جاده بیاورد که مرکز خطر و آسیب است، باید پیش‌بینی‌هایی نیز برای حفظ آن داشته باشد.

از این رو به همه دارندگان خودروهای لوکس در کشور توصیه می‌شود از بیمه بدنه کامل استفاده کنند تا بتوانند مابقی خسارت واردشده به خودروی خود را از طریق بیمه بدنه جبران کنند.

*سردبیر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: