April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۷۰۷۶
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
0
در میان اخبار بد اقتصادی، خبر مسرت بخشی در روزهای اخیر منتشر شده است که ابعاد جدیدی از مساله قیمت دلار را نشان می دهد.
خبر مسرت بخش دلاری برای اقتصاد ایران
 
 
 
به گزارش پول نیوز اگرچه در فضای عمومی کشور از دلار گران انتقاد می‌شود و معمولا مخالفان زیادی دارد، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که صادرات کشور به دلیل دلار گران افزایش قابل توجهی داشته است.

طبق آمار‌های رسمی کشور، افزایش ۶۹ درصدی صادرات غیرنفتی ایران در بهار ۱۴۰۰ رقم خورده است که رقم قابل توجهی است. مجموع صادرات و واردت کشور در سه ماهه نخست امسال، ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است، که از نظر وزنی ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن و از حیث ارزش حدود ۷ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد. روند افزایشی بازرگانی خارجی ایران در نخستین فصل از سال ۱۴۰۰ نشانه بهبود نسبی است که تراز تجاری مثبت ۴۷۶ میلیون دلاری را برای کشور به وجود آورده است.

این ارقام امیدوارکننده موثر بر اشتغال و درآمد خانوار‌ها به دلیل دلار گران به دست آمده است و در صورتی که برنامه‌های رویایی برخی چهره‌های سیاسی برای دلار ۱۰ هزار تومانی محقق شده بود شاهد جهش در صادرات غیرنفتی کشور نبودیم.

به نظر می‌رسد که دولت رئیسی باید ضمن حذف سریع دلار ۴۲۰۰ تومانی، از هرگونه بازگشت به سیاست سرکوب ارزی خودداری کرده و همزمان با آن سیاست حذف نفت از بودجه را با انجام اصلاحات ساختاری پیش ببرد تا نرخ ارز‌های خارجی بتواند در ارقام تعادلی مبتنی بر صادرات و واردات کشور بازیابی شده و تولیدکننده‌های داخلی را ناکارآمد نکند.
 
منبع: شهر خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: