April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۷۳۴۵
۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
0
ویژه برنامه شب چله با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان برگزار شد.

ویژه برنامه شب چله در ترکمنستان برگزار شد

 ویژه برنامه ای به مناسبت شب چله در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با حافظ خوانی فارسی آموزان رایزنی فرهنگی و دانش آموزان مدرسه سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

در این جشن که با حضور غلامعباس ارباب خالص سفیر ایران در ترکمنستان، نوید رسولی رایزن فرهنگی، محمد فیاضی رئیس دفتر نمایندگی یونیسف در ترکمنستان، کارکنان سفارت و اقشار مختلف جامعه ترکمنستان از جمله فرهنگ دوستان ایرانی و ترکمنستانی و با رعایت شرایط و تدابیر بهداشتی در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی برگزار شد، غلامعباس ارباب خالص ضمن تبریک به میهمانان حاضر، به برگزاری مراسم متعدد توسط ایرانیان و کشورهای آسیای میانه در شب چله اشاره کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: در شب چله، به روابط خانوادگی اهمیت بسیاری داده می شود و این، نشان از جایگاه بزرگ ترها و ارزش و اهمیتی دارد که به آنها داده می شود.  

ارباب خالص در پایان با برشمردن برخی آداب و رسوم ایرانی ها در شب چله سخنان خود را به پایان رساند.

نوید رسولی رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان طی سخنان کوتاهی، ضمن تبریک طولانی ترین شب سال گفت: «شب چله قدمتی ۷ هزار ساله دارد و همیشه در طول تاریخ در تمدن های مختلف در این شب جشن گرفته می شود و آیین های خاصی برگزار می گردد.  

وی در ادامه افزود: ایرانیان باستان بر این باور بودند که فردای شب چله، با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شود و تابش نور ایزدی افزایش می یابد و به همین جهت برای آن جشن برپا می کردند.

رسولی اظهار داشت: شب چله موجب تقویت مهم ترین نهاد یک اجتماع انسانی یعنی خانواده است
رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان در پایان سخنان خود با اشاره به شب چله، به عنوان نماد مهر و دوستی گفت: شب چله بیانگر این است که ایرانیان هر جای جهان که باشند با انتشار بذر مهر و دوستی برای تبدیل جهان به جای بهتری برای زندگی، تلاش می‌کنند.

محمد فیاضی رئیس دفتر نمایندگی یونیسف در ترکمنستان نیز در سخنانی کوتاه با تبریک شب چله به ذکر خاطره ای از این شب و حافظ خوانی برخی از همکاران خارجی خود در کشورهای دیگر پرداخت و با مقایسه حافظ خوانی فارسی آموزان ترکمن و کیفیت بالای قرائت حافظ توسط آنها از زحمات رایزنی فرهنگی تقدیر کرد.

پخش کلیپی از شب یلدا، حافظ خوانی مشترک فارسی آموزان رایزنی فرهنگی و دانش آموزان مدرسه سفارت جمهوری اسلامی ایران و اجرای نمایش، اعطای گواهینامه های پایان دوره تحصیلی فارسی آموزان، اهدای هدایا و پذیرایی از برنامه های متنوع دیگر شب چله بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: