April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق نهایی شد
کد خبر: ۳۷۱۱۷۴
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
0
اعضای کمیسیون تلفیق چکش کاری لایحه بودجه سال آینده را به اتمام رسانده و بند مربوط به واردات خودروی سواری را حذف کردند.
موج پنهان افزایش قیمت خودرو
بحث واردات ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ده هزار دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راهسازی یکی از مصوبات جنجالی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ بود. اعضای کمیسیون تلفیق به دنبال این بودند که از مسیر واردات این تعداد خودرو علاوه بر اینکه تا حدودی سر وسامانی به وضعیت بازار خودرو دهند بتوانند از این مسیر منابع مالی مورد نیاز برای برخی از پروژه‌های عمرانی دولت نیز تدارک ببینند.

انتشار این خبر تا حدودی امید به برداشتن قفل از در واردات خودرو به کشور بعد از حدود سه سال و هفت ماه را زنده کرد و کارشناسان پیش بینی کردند چنانچه این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق تبدیل به مصوبه شود و در صحن نیز بتواند رای مثبت نمایندگان را کسب کند، شاهد نزولی شدن نمودار قیمت خودرو‌های وارداتی و به دنبال آن ریزش قیمت محصولات داخلی خواهیم بود.

کارشناسان معتقدند در حال حاضر قیمت خودرو علاوه بر اینکه از نوسانات نرخ ارز، افزایش نرخ تورم عمومی، میزان عرضه توسط شرکت‌های خودروساز تاثیر می‌پذیرد به دلیل ممنوعیت واردات نیز بیش از پیش دچار تلاطم شده است. آن‌ها تاکید می‌کنند التهاب در بازار وارداتی‌ها و افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها در این بازار به نوعی به بازار خودرو‌های داخلی نیز سرایت کرده است.

به نظر کارشناسان در این شرایط هر گونه سیگنالی که نشان دهد قفل از در واردات خودرو برداشته شده می‌تواند به نزولی شدن نمودار قیمت خودرو‌های وارداتی و به دنبال آن کاهش قیمت محصولات داخلی منجر شود.

با توجه به نظر مساعد اعضای کمیسیون تلفیق و همچنین نگاه مثبت سایر نمایندگان که چندی قبل با تصویب مصوبه کمیسیون صنایع در صحن به دنبال واردات خودرو از مسیر صادرات خودرو و قطعات بودند (مصوبه‌ای که به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و منتظر نظر اعضای هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت است) به نظر می‌رسید واردات خودرو در سال آینده اتفاق بیفتد.

تصویب این مصوبه در صحن علنی با توجه به ردیف‌های هزینه‌ای که برای ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی شده حاصل از واردات در نظر گرفته شده بود، بیش از پیش محتمل به نظر می‌رسید.

براساس پیشنهاد مطرح شده در کمیسیون تلفیق قرار بود از محل درآمد حاصل از واردات ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین براساس تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، به دولت اجازه داده شود تا تأمین مالی شبکه راه‌آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی، سریع‌السیر و قطار شهری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در خطوط ریلی و بخش راه‌سازی با اولویت مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و ارتقای مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل‌ونقل اقدام کند.

اما بررسی جزئیات مصوبه نهایی تلفیق در این زمینه از حذف بند واردات ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و جایگزینی آن با واردات ۵۰ هزار دستگاه دستگاه کامیون، اتوبوس بیرون و درون شهری، تریلی، تریلی یخچال دار، واگن، واگن یخچال دار و کشنده حکایت دارد؛ بنابراین اعضای کمیسیون تلفیق در دقیقه ۹۰ پیشنهاد خود را برای واردات خودرو عوض کرده و واردات خودرو‌های تجاری را جایگزین سواری‌ها کردند.

تغییر پیشنهاد اعضای کمیسیون صنایع می‌تواند این سیگنال را به بازار خودرو مخابره کند که این مسیر واردات نیز برای سال آینده مسدود است و خبری از واردات خودرو به کشور در سال ۱۴۰۱ نخواهد بود. تداوم محدودیت واردات خودرو به معنای ادامه سریال التهابات بازار خودرو خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: