April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۵۷۱
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
0
مقام ارشد یک کشور غربی به یک رسانه بین‌المللی گفته تنش‌های اوکراین تا به حال اثری بر مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نداشته است.
تنش‌های اوکراین اثری بر مذاکرات وین نداشته است
یک مقام غربی شامگاه جمعه (۱۸ فوریه/۲۹ بهمن) به یک رسانه آمریکایی گفته که تنش‌های کنونی بر سر مسائل اوکراین تا کنون اثری بر مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نداشته است.

پایگاه «پولیتیکو» به نقل از این مقام غربی که اشاره‌ای به نام او نشده گفته «رابرت مالی»، رئیس هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات وین به طور منظم با همتای روسیه‌ایش «در یک فضای جدی» دیدار کرده‌اند. با این حال گفته مشخص نیست که همین وضعیت در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند هم پایدار بماند.

یک مقام ارشد دیگر گفته که قطع مذاکرات در مرحله فعلی که طرف‌ها به توافق نزدیک شده‌اند «خطرناک» خواهد بود. این منبع غربی، شانس حصول توافق را ۳۰ درصد ارزیابی کرده است.

پایگاه پولیتیکو نوشته که مسئله ایران یکی از مسائلی است که در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز در دستور کار قرار خواهد داشت. با وجود این، «انریکه مورا»، مقام اتحادیه اروپا که مسئولیت هماهنگی مذاکرات وین را بر عهده دارد برای کار بر روی متن توافق احتمالی در هتل کوبورگ باقی خواهد ماند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علی‌رغم پایبندی ایران به برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت.

این سیاست اکنون به اذعان اکثر تحلیلگران بین‌المللی و همچنین مقام‌های دولت بایدن به شکست منجر شده است. فشار حداکثری قرار بود ایران را به حضور در میز مذاکرات برای گفتگو بر سر توافقی جدید با محدودیت‌های بیشتر مجاب کند، حال آنکه در این هدف کاملاً شکست خورد و به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و بی‌اثر شدن تحریم‌ها منجر شد.

دولت جو بایدن مدعی شده که قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین آمریکا را به این توافق هسته‌ای بازگرداند، اما هنوز به تعهداتش برای رفع تحریم‌ها علیه ایران عمل نکرده است.

دور هشتم مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها از ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیات‌ها با پایتخت‌ها از سر گرفته شد و در سطوح مختلف در حال برگزاری است.

شواهد روزافزون حاکی از آن هستند که عدم آمادگی آمریکا برای اتخاذ تصمیم‌های سیاسی لازم جهت رفع تحریم‌ها دلیل اصلی حرکت آهسته این گفتگو‌ها بوده است. حتی منابع و مقام‌های آمریکایی در روز‌های گذشته تصریح کرده‌اند که بیشترین پیشرفت‌های حاصل‌شده در مذاکرات وین در بخش‌هایی که به تعهدات ایران حاصل می‌شود اتفاق افتاده است. علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در توییتر تصریح کرده بود که ایران تصمیم‌های خودش را گرفته و اکنون نوبت طرف غربی است که تصمیم‌های لازم را بگیرد.

پایگاه پولیتیکو نوشته مذاکره‌کنندگان در وین گفته‌اند که پیش‌نویس توافق بر روی میز مذاکرات قرار دارد، اما آن‌ها می‌گویند برخی مسائل دشوار هنوز حل‌نشده باقی مانده‌اند.

از جمله مسائلی که طرف‌ها هنوز بر سر آن به توافق دست نیافته‌اند درخواست ایران از آمریکا برای ارائه تضمین‌هایی در خصوص این است که واشنگتن بار دیگر تعهداتش در توافق هسته‌ای را نقض نخواهد کرد. مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند که نمی‌توانند دولت‌های بعدی آمریکا را به پایبند ماندن به این توافق ملزم کنند.

در ماه‌های گذشته گروهی از قانونگذاران آمریکایی که عمدتاً از حزب جمهوری‌خواه هستند به طرق مختلف- اعم از نامه‌نگاری با نمایندگان قوه مجریه، معرفی طرح‌هایی برای ملزم کردن دولت آمریکا به نظرخواهی از کنگره و برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف- تلاش کرده‌اند مخالفت‌های سیاسی خود با برجام را به شکل علنی ابراز کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: