April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۲۶۵۲
۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
0
رئیس شرکت شیل آمریکا پیش‌بینی کرد که در صورت تحریم انرژی مسکو، ممکن است قیمت نفت خام به ۲۰۰ دلار برسد.
پیش‌بینی قیمت ۲۰۰ دلاری نفت/ بحران انرژی در جهان و کمبود عرضه نفت
رئیس پایونیر نچرال ریسورس هشدار داد که ایالات متحده قادر به جایگزینی عرضه از روسیه نخواهد بود. اسکات شفیلد، مدیر اجرایی پایونیر نچرال ریسورس بزرگ‌ترین اپراتور نفتی شیل آمریکا، هشدار داد که در صورت ممنوعیت نفت و گاز روسیه، قیمت جهانی نفت خام ممکن است تا ۲۰۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

شفیلد به نقل از فایننشال تایمز گفت: تنها راه برای توقف پوتین، ممنوعیت صادرات نفت و گاز است. اما اگر جهان غرب اعلام کند که ما نفت و گاز روسیه را ممنوع می‌کنیم، احتمالا قیمت نفت به ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. شفیلد هشدار داد که ایالات متحده قادر به جایگزینی عرضه نفت خام از روسیه در سال ۲۰۲۲ نخواهد بود و تاکید کرد که ماه‌ها طول می‌کشد تا این اپراتور نفت شیل آمریکا تولید خود را افزایش دهد.

وی توضیح داد که در حال حاضر تولیدکنندگان ایالات متحده به دلیل محدودیت‌های زنجیره تامین و همچنین درخواست‌های وال استریت مبنی بر استفاده اپراتور‌ها از قیمت بادآورده نفت به جای حفر چاه‌های بیشتر برای پرداخت سود سهام، با مشکل مواجه شده اند. امسال نمی‌توانیم تغییر کنیم و در مورد یک برنامه دو تا سه ساله صحبت می‌کنم. شیل ایالات متحده، حتی اگر یک دکل حفاری اضافه کند، شش تا هشت ماه طول می‌کشد تا تولید اولیه صورت گیرد. کمبود نیروی کار، کمبود ناوگان، کمبود دکل حفاری، کمبود شن و ماسه وجود دارد.

روز جمعه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، درخواست‌ها برای اعمال فوری تحریم‌های انرژی علیه روسیه را رد کرد با این استدلال که چنین اقدامی بیش از مسکو به آمریکایی‌ها آسیب می‌رساند.

روابط متقابل بین بازار‌های انرژی در زمان افزایش تنش در این بازار مشهودتر می‌شود. سرمای زمستان امسال در نیمکره شمالی آزمونی مناسب برای کارکرد این موضوع است. به‌دنبال احیای اقتصادی در دوره پساکرونا و مشکلات ایجادشده در زنجیره تأمین جهانی، بازار‌های انرژی در مناطق مختلف جهان با کمبود عرضه روبه‌رو شده‌اند. قیمت‌های برق، زغال‌سنگ و گاز طبیعی به‌شدت متلاطم شده و این نوسان‌های در حال انتقال به بازار فرآورده‌های نفتی است؛ این در شرایطی است که ماهیت مایع بودن نفت تا حدودی شوک واردشده از سوی بازار‌های دیگر حامل‌های انرژی به بازار نفت را مهار کرده است.

کشور‌های مهم صادرکننده نفت در واکنش به بحران ایجادشده در بازار انرژی اعلام کرده‌اند که این تغییرات مربوط به بازار‌های غیر نفت است. افزایش سالانه قیمت در بازار نفت تنها ۲۹ درصد بوده، اما در بازار گاز این رقم برابر ۵۰۰ درصد، در بازار زغال‌سنگ ۳۰۰ درصد و قیمت مایعات گازی ۲۰۰ درصد رشد داشته است، بنابراین مقام‌های عربستان و روسیه اعلام کرده‌اند که مشکل پیش‌آمده در بازار انرژی مربوط به بازار نفت نیست و وضع بازار نفت باثبات است. در واقع این کشور‌ها به‌دنبال توجیه حفظ برنامه افزایش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در هر ماه در نشست وزارتی کشور‌های عضو اوپک‌پلاس در چهارم اکتبر هستند.

اما قرار دادن برق و گاز در یک کفه ترازو و نفت در دیگر کفه، یک مقایسه درست نیست. نفت به‌دلیل ماهیت مایع بودن در زیرساخت‌های موجود انرژی جهان به‌راحتی ذخیره و منتقل می‌شود و از این رو کنترل تکانه‌های تقاضای وارده به این بازار سهل‌تر است و دامنه نوسان‌های قیمت نفت در حد انرژی‌هایی مانند برق و گاز نیست. قیمت نفت در سه هفته گذشته تنها ۱۰ دلار افزایش داشته و به ۸۵ دلار برای هر بشکه رسیده است. این در حالی است که داستان برای فرآورده‌های نفتی متفاوت است. سود‌های پالایشی به‌دنبال پایین ماندن نرخ بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها در یک دوره طولانی طی دو ماه گذشته سه برابر شده است.

بازار نفت در شرایطی به فصل زمستان وارد می‌شود که سطح ذخیره‌سازی نفت در کشور‌های عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) در ماه ژوئیه به کمتر از میانگین ماهانه سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ رسید. کمبود فصلی پس از آن تشدید شد و به ۴۰ میلیون بشکه رسید که علت اصلی آن برداشت بی‌رویه از انبار‌ها در اروپا و آمریکا بوده است. اگرچه مقدار ذخیره نفت برای گذراندن یک زمستان معتدل مناسب است، داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد که اروپا و آمریکا، همچنین شمال آسیا با چهار تا پنج ماه فصل سرد زمستانی روبه‌رو خواهد بود.

اگر سرمای زمستان به ترتیب بالا باشد، کمبود گاز طبیعی و زغال‌سنگ سبب می‌شود بسیاری از کشور‌های مصرف‌کننده به سراغ استفاده از فرآورده‌های نفتی در نیروگاه‌ها بروند و این موضوع باعث افزایش حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز تقاضای نفت می‌شود. تنها ژنراتور‌های کوچک‌مقیاس در چین و هند ۱۰۰ هزار بشکه در روز تقاضا برای گازوئیل را افزایش می‌دهند. البته در این میان باید به این موضوع نیز توجه داشت که تولید بیشتر فرآورده‌های نفتی از سوی پالایشگران نیز تقاضا برای گاز در فرآیند گوگردزدایی را بالا می‌برد. این فرآیند با توجه به افزایش قیمت گاز در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰ برابر پرهزینه‌تر شده و به ۵ تا ۶ دلار به ازای هر بشکه در اروپا رسیده است. این موضوع نیز می‌تواند بر سود پالایشی و انگیزه پالایشگران برای افزایش فعالیت تأثیر منفی گذارد.

در شرایط فعلی کمبود عرضه در بازار نفت، تولید نفت شیل با چرخه‌های کوتاه تولید حدود ۶ تا ۹ ماه راهگشا نیست. به نظر می‌رسد در کنار ذخیره‌های نفت راهبردی تنها راه خروج از این بحران افزایش تولید نفت کشور‌های اوپک‌پلاس است. با توجه به اینکه اوپک پلاس به نحوی در برابر تقاضای جهانی برای افزایش تولید مقاومت می‌کند، یکی از بهترین راه‌های برون‌رفت از این شرایط رفع تحریم‌های کشور‌هایی مانند ایران و ونزوئلاست که ظرفیت مناسبی برای تأمین کمبود عرضه نفت جهان دارند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: