April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۵۰۸۲
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
0
دکتر زهرا نظری مهر حقوقدان

خطرات بازی با دستمزد کارگران

برای آنکه کشور را با کمترین چالش و بهترین نحو ممکن مدیریت کنیم، نیازمند قوانینی موثر و کارآمد هستیم. مهمتر آنکه این قوانین بدون نگاه سلیقه ای و با در نظر گرفتن همه جهات اجرایی شود. اگر چه مدیریت کلان کشور در بخشهای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... تعریف می شود، اما حساسیت هر بخش تعریف خاص خودش را دارد و نمی توان ظرفیت ها را نادیده گرفت. با این وصف برخی بخش ها از حساسیت بیشتری برخوردار است. در حديث معروف رسول اكرم(ص) در كتاب كافى آمده: «كادَ الْفَقْرُ أنْ يَكُونَ كُفْراً، نزديك است كه فقر انسان را به مرحله كفر برساند». و امیرمومنان علی (ع) می فرماید از دری که فقر وارد شود، ایمان از در دیگر می گریزد.

 

این بیانات و بسیاری  موارد دیگر نشان می دهد اقتصاد بر تمامی بخشهای دیگر اولویت دارد به نوعی که حتی ایمان را تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط توان مالی افراد اهمیت ویژه ای دارد و این توان مالی در بین حقوق بگیران با حساسیت بیشتری رو به رو است. حقوق بگیران هیچ  منبع درآمد ثابتی ندارند و تنها چشم امید آنها به دریافتی ماهیانه است. اما در بین حقوق بگیران، کارگران و بازنشستگان با فشار بیشتری رو به رو هستند. دستمزدهای ناچیز باعث سفره های خالی شده و در بسیاری از خانواده ها به جای نان، شرمندگی در سفره ها تقسیم می شود. برای آنکه توان مالی کارگران و بازنشستگان حفظ شود، همه ساله دستمزد و حقوق مورد بازنگری قرار می گیرد و می بایست به اندازه ای افزایش یابد که بتواند پاسخگوی تورم و گرانی هایی باشد که ریشه در سوء مدیریت مدیران دارد.

 

بیشتر بخوانید: بازی دولت با معیشت بازنشستگان

 

سابقه افزایش دستمزد کارگران در سالهای گذشته نشان داده که نسبت به تورم عقب افتادگی شدیدی دارند و در واقع آنچه امروزه کارگران و بازنشستگان دریافت می کنند، با واقعیت های اقتصاد همخوانی ندارد. دلیل این عقب افتادگی اجرا نشدن قانون کار در سالهای گذشته بوده بدین معنا که هرگز افزایش دستمزد مطابق ماده 41 قانون کار صورت نگرفته و همواره عددی که به تصویب رسیده کمتر از تورم سالیانه و سبد معیشت خانوار بوده است. اما امسال اتفاق مبارکی افتاد و افزایش دستمزد در حالی بیش از 57 درصد به تصویب رسید که تورم بانک مرکزی حدود 43 درصد تعیین شده بود. بر این اساس حداقل بگیران ماهیانه 5 میلیون و 600 هزار تومان در یافت خواهند کرد در حالی که هنوز با سبد معیشت حداقلی که نزدیک به 9 میلیون تومان است، فاصله معنا داری وجود دارد.

 

با این وصف هنوز کارگران لذت دریافت اولین افزایش حقوق را تجربه نکرده اند، که کمیسیون اجتماعی مجلس جلسه محرمانه ای می گذارد تا دستمزد کارگران تجدید نظر شود و زمزمه برگزاری جلسه ای در وزارت کار به گوش می رسد. در شرایطی که کارگران و بازنشستگان در بحرانی ترین شرایط اقتصادی زندگی می کنند و دولت نیز در کنترل قیمت ها ناتوان است، معلوم نیست با چه توجیهی بدنبال کاهش توان خرید کارگران هستند؟ آنهایی که سعی می کنند با کاهش دستمزد کارگران و حقوق بازنشستگان، این اقشار محروم و زحمتکش را همچنان در زیر خط فقر نگاه دارند، باید بدانند که بنا بر فرمایش پیامبر و تاکید امام اول شیعیان، ایمان در بین خانواده های محرومان در معرض تهدید است و در اصل بازی با معیشت کارگران و بازنشستگان، بازی با باورها و اعتقاد محرومان است هرچند کارگران و بازنشستگان در تمامی سالهای گذشته ثابت کرده اند که در سخت ترین شرایط حتی شرایط شعب ابی طالب، از دین و ایمان خود نگذشته اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: