April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۵۴۴۹
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
0
دانشمندان شواهدی از وقوع یک زلزله بزرگ پیدا کردند که از آن به عنوان بزرگترین زلزله تاریخ بشریت یاد می‌شود.
زلزله بزرگی که بشر را هزار سال از زیستگاه خود جدا انداختگروهی از باستانشناسان شواهدی از بزرگترین زلزله در تاریخ بشریت پیدا کرده اند. بنا به گزارش BRG، مطالعه جدید که در مجله Science Advances منتشر شده است می‌گوید این زلزله بزرگ کشف شده در شیلی و ۳۸۰۰ سال پیش رخ داده است. این زلزله آنقدر وحشتناک بوده که موجب شده تا مردم محلی به مدت ۱۰۰۰ سال زندگی در خطوط ساحلی را رها کنند.

بنا به گفته محققان این زلزله بزرگ ناشی از گسل عظیمی بوده که خط ساحلی را جدا کرده است. بنا به این گزارش این زمین لرزه در شمال کشور شیلی کنونی رخ داده است. این زلزله چیزی فراتر از تکان دادن این منطقه انجام داد. یکی از نتایج این زمین لرزه ایجاد یک سونامی عظیم با امواجی به ارتفاع ۲۰ متر (۶۶ فوت) بود.

محققان بر این باورند که این تی سونامی بزرگ خود را به سواحل نیوزلند نیز رسانده است. در حالی که این مکان ۶۰۰۰ مایل از محل وقوع زلزله فاصله داشت. امواج این تی سونامی آنقدر قدرتمند بود که صخره‌های ساحلی به اندازه اتومبیل را صد‌ها مایل پرتاب کرد.

بیشتر بخوانید

سیاه چاله ها، ستارگان در حال رشد را می‌بلعند

زمین لرزه کشف شده جدید، رکورد قبلی بزرگترین زلزله ثبت شده را شکست. زمین لرزه والدیویا در سال ۱۹۶۰ رخ داد. اسناد ثبت شده در آن زمان بزرگی این زمین لرزه را ۹.۴ تا ۹.۶ ریشتر نشان می‌داد. زلزله والدیویا منجر به کشته شدن ۶۰۰۰ نفر و ایجاد تی سونامی در سراسر اقیانوس آرام شده بود.

در مقایسه با مگازلزله کشف شده جدید، محققان بر این باورند که بزرگی این زلزله ۹.۵ ریشتر بوده است. گسستگی ساحلی این زلزله تقریبا ۶۲۰ مایل طول داشت در حالی که این پدیده برای زلزله والدیویا ۵۰۰ مایل بود. " جیمز گاف "، یکی از نویسندگان مطالعه جدید و زمین شناس دانشگاه ساوتهمپتون در انگلیس می‌گوید هیچ کسی باور نمی‌کرد که احتمال وقوع زمین لرزه‌ای به این بزرگی در شمال کشور ممکن باشد. با این حال گاف می‌گوید اکنون شواهدی در دست است که نشان می‌دهد زلزله بزرگ شیلی هزاران سال پیش رخ داده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: