April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
بررسی عملکرد بازار سرمایه در ۲ خرداد ۱۴۰۱؛
کد خبر: ۳۷۷۱۳۵
۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه، دوم خردادماه) با ۲۵‌هزار و ۱۰ ‌واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۵۷ هزار واحدی قرار گرفت.
بورس سقوط کرد
در معاملات روز دوشنبه دوم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش ۲۵ هزار و ۱۰ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۲۱۳ واحد رسید. سقوط ۲۵ هزار واحدی بیشترین ریزش شاخص در ۲۶ روز کاری اخیر در ۵ هفته گذشته است.

شاخص هم وزن بورس نیز با کاهش ۸ هزار و ۷۳۲ واحدی در سطح ۴۳۲ هزار و ۷۷۳ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۲۴۳ واحد پائین آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۳۱۷ واحد قرار گرفت.

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز منفی شد و هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در ۳ ماه اخیر است. گروه‌های پالایشی، خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۹۶ میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نماد‌های خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز نماد‌های کامودیتی محور بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. «کچاد»، «شستا»، «کگل»، فولاد، پارسان، خودرو، شتران، شبندر، تاپیکو، وتجارت و فملی مؤثرترین‌ها بودند و در مقابل نماد‌های «برکت»، «حکشتی» و «سآبیک» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «هرمز»، «صبا» و «آریا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «وسپهر»، «ددانا» و «فروسیل» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس شستا صدرنشین است و خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فروسیل، ددانا و حگهر پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.
 
بیشتر بخوانید: پیشروی آرام شاخص بورس

در معاملات امروز قیمت سهام تمامی نماد‌های گروه «فراورده‌های نفتی و کک» افت کرد تا پالایشی‌ها قرمزترین گروه بازار باشند. پس از پالایشی‌ها، گروه‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی»، «فعالیت‌های جنبی مرتبط با واسطه‌گری مالی»، «استخراج کانه‌های فلزی» و «سرمایه‌گذاری‌ها» قرمزترین گروه‌ها بودند.

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۶۱ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش ۳۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۷ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و ۲۸۲ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۳ درصد افت کرد و در رقم ۴۱۱ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد سآبیک (شرکت سیمان آبیک) با صف خرید ۲۳۵ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سآبیک، نماد‌های ددانا (شرکت داروسازی دانا) و آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سیمرغ (شرکت سیمرغ) تعلق داشت که ارزش آن ۲۳ میلیارد تومان بود. پس از سیمرغ، نماد‌های افرا، ورنا، سپید و سفارس بیشترین صف فروش را داشتند.
 
در همین رابطه فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز گفت: بازار سرمایه در بلند مدت سودده است و سهامداران می‌توانند با سرمایه‌گذاری اصولی از این بازار در بلند مدت به سود دلخواه خود برسند.

وی افزود: بازار بورس روند متعادلی را تجربه می‌کند و امروزه به بازاری سودده برای مردم تبدیل شده است که با خیال راحت در این بازار سرمایه گذاری کند.

حسینی اظهار کرد: کارنامه اردیبهشت ماه بازار سرمایه نشان می‌دهد با وجود اینکه EPS‌ها مسیری صعودی را طی کردند، اما حاشیه سود‌ها در برخی سهام کاهشی بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: