پیش بینی بورس ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
کد خبر: ۳۸۴۲۶۱
۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
0
حمایت مهم شاخص کل بورس سرانجام شکسته شد و اگر شاخص زیر این حمایت تثبیت شود، تا مدت‌ها باید فکر رشد بورس را از سر بیرون کرد.
اتفاق بد در بورس
دیروز برای بازار سهام روز خوبی نبود. شاخص کل بورس با از دست دادن حمایت مهم یک میلیون و ۴۰۰ الی یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد، وارد کانال ۱.۳ میلیون واحدی شد.

البته این شکست حمایت در صورتی قطعی است که شاخص در این محدوده و محدوده‌های پایین تر، تثبیت شود.

اما فعلا با وقوع این رویداد با اهمیت، به طور موقت هم که شده امید بورسی‌ها برای بهبود وضعیت بازار سهام کم رنگ‌تر می‌شودو خریداران با احتیاط بیشتری دست به معامله خواهند زد.

همزمان با شکسته شدن حمایت شاخص، ارزش معاملات نیز نسبت به چهارشنبه هفته گذشته افت زیادی داشت و از سطح ۳ هزار میلیارد تومان به سطح ۲۵۵۰ میلیارد تومان رسید.

سهام ارزان می‌شود، اما باز هم خریدار نیست
این کاهش ارزش معاملات از نگاه بورسی‌ها یک معنا دارد؛ اینکه با وجود پایین آمدن قیمت سهام، همچنان خریداران دست نگه داشته اند و انتظار افت بیشتر قیمت سهام را می‌کشند. این یکی از اتفاقات بد در بورس است؛ کاهش ارزش معاملات همزمان با کاهش قیمت سهام.

در حال حاضر ارزش معاملات خرد نسبت به تابستان ۹۹ چیزی حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد افت کرده که این سقوط وحشتناک ارزش معاملات، رابطه مستقیم با کاهش قیمت سهام و افت شاخص‌ها دارد.

دیروز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هم نقدینگی از بازار سهام خارج شد و سهامداران حقیقی پول زیادی از بازار خارج کردند. هرچه خروج پول حقیقی‌ها شدت بیشتری بگیرد، نشان می‌دهد امید‌ها نسبت به آینده بورس کم رنگ‌تر شده است. فعلا برای ۱۱ روز متوالی خروج پول خرد از بازار ثبت شده که آمار خوبی نیست.

انتقال فشار فروش دیروز به معاملات امروز
همچنین شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز دوباره به کمتر از عدد یک رسیده که نشان می‌دهد خریداران حقیقی قدرت کمتری نسبت به فروشندگان حقیقی پیدا کرده اند. البته عدد ۰.۹۳ که در معاملات دیروز به ثبت رسید، رقم خیلی پایینی نیست، اما درصورتی که افت شاخص‌ها ادامه پیدا کند، این عدد نیز کوچک‌تر خواهد شد و فروشندگان جسورتر خواهند شد.

امروز احتمال بازگشایی منفی شاخص‌ها بسیار بیشتر از احتمال بازگشایی مثبت آن هاست. یکی از مهم‌ترین دلایل برای این موضوع، منفی بودن بیش از ۵۰۰ نماد در دقایق پایانی معاملات روز گذشته است. حدود ۱۵۰ نماد هم مثبت بودند که تعداد سه برابری نماد‌های منفی در مقابل مثبت ها، فشار فروشی را به ابتدای معاملات امروز منتقل خواهد کرد. اما امروز احتمال اینکه شدت فروش‌ها نسبت به دیروز کمتر شود وجود دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: