یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز
کد خبر: ۳۸۴۷۷۹
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
مریم محبی گفت: اعتقاد به بورس بین الملل، با تمام مزیت‌هایی که می‌تواند داشته باشد، ندارم. چرا که قابلیت راه اندازی به صورت درست، اجمالی و با هدف بین المللی شدن را در کشور ما ندارد.
بورس بین الملل در ایران قابلیت راه‌اندازی ندارد
چندی قبل «سید احسان خاندوزی»، وزیر اقتصاد در ارتباط با تاسیس بورس بین‌الملل توییتی را منتشر کرد که توجهات دنبال کنندگان بازار سرمایه را به خود جلب کرد. اما با کمی تفکر در ارتباط با این موضوع سوالاتی به ذهن خطور می‌کند؛ از جمله این که سود چنین بازار سرمایه‌ای برای اقتصاد ایران چیست؟ آیا امکان ایجاد چنین بازاری در زیر سایه تحریم‌ها وجود دارد؟ در شرایط تحریمی سرمایه گذاری وارد این بازار خواهد شد؟


این درحالی است که همواره و از سالیان گذشته موضوع بورس بین‌الملل در کشور ما مطرح بوده است. حتی مقطعی نیز موضوع محل پایگاه این بورس به میان آمد که با جزیره کیش موافقت شد. تا به نوعی بتوانیم امکان عرضه بخشی از سهام را در سایر بورس‎های بین‌المللی فراهم کنیم.


با این حال، اما از لحاظ ابزار‌های نوینی که بتواند نرخ ارز را تنظیم کند و مبادلات ارزی ما را گسترش بدهد، تا سیستم بانکی ما مبادرت به عملیات ارزی کند را به (وسیله تحریم و برخی مشکلات دیگر) در اختیار نداشتیم.


موارد بالا همگی زیرساخت‌هایی هستند که لازم است شما در مبادرت به عرضه سهام در بورس‎های بین‌المللی داشته باشید، پس ما با نداشتن این ابزار‌های نوین و بین‌المللی در تسویه وجوه مشکل داریم. با این حال امیدواریم همین موضوع زمینه رفع مشکل در تبادلات ارزی و در اختیار داشتن چنین ابزار‌هایی شود تا بتوانیم بورس ارز کشورمان را راه اندازی کنیم و سرمایه‌گذار خارجی بتواند وارد بازار ما شود.


در همین رابطه «مریم محبی»، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار داشت: بنده اعتقاد به بورس بین الملل با تمام مزیت‌هایی که می‌تواند داشته باشد، ندارم. چرا که قابلیت راه اندازی به صورت درست، اجمالی و با هدف بین المللی شدن در کشور ما را ندارد. در بورس باید منابع کافی برای مدیریت شرایط داشته باشیم که ما چنین منابع و شرایطی را نداریم. منابع محدود ارزی و بین المللی ما برای مدیریت شرایط عمومی اقتصاد صرف می‌شود و مازادی ندارد که بتواند در بورس تغییر روند ایجاد کند.


وی ادامه داد و خاطر نشان کرد: بنابراین ضمن این که زیر ساخت‌های کافی و منابع لازم و دانش و مدیریت کافی برای داشتن یک بورس بین الملل نداریم. فکر می‌کنم تا زمانی که ما محدودیت‌های مختلف را در بخش‌های اقتصادی به عنوان یک اقتصاد دستوری در دستور کار داریم، این بورس بین الملل نتواند عملکرد بسیار فوق العاده و چشمگیری داشته باشد.
 
 


محبی تاکید کرد: البته می‌تواند مثبت و تاثیر گذار باشد. اما آن طور که باید و شاید اثر مثبت ماندگاری نخواهد بود که تاثیر بسزایی بر جای بگذارد.


وی در پاسخ به این که اگر تمامی ایده‌آل کارشناسان بازار سرمایه ایجاد شود، چقدر می‌تواند برای خروج بورس از زیر سایه دولت و اقتصاد دولتی کمک کند؟ خاطرنشان کرد: قطعا در این صورت بسیار اثرگذار خواهد بود. چرا که هم می‌‍تواند در آزادتر شدن بورس و هم در چابکی و کارآمدی بیشتر آن ایفای تقش کند.


خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: