May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۹۹۳۳
۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
0
شرکت های آلمانی تمایل خود برای مشارکت در پروژه های اکتشاف و حفاری میادین نفتی و گازی ایران را اعلام و مذاکراتی را نیز با مسوولان شرکت ملی نفت آغاز کرده اند.
پول‌نیوز - شرکت‌های آلمانی تمایل خود برای مشارکت در پروژه های اکتشاف و حفاری میادین نفتی و گازی ایران را اعلام و مذاکراتی را نیز با مسوولان شرکت ملی نفت آغاز کرده اند.

به گزارش گروه انرژی پول‌نیوز، شرکت های آلمانی سابقه طولانی در حضور در پروژه های صنعتی دارند که البته در سال های اخیر با فراز و نشیب هایی مواجه بوده است.

آخرین همکاری ایران و آلمان در صنعت نفت مربوط به همکاری در اکتشاف ذخایر نامتعارف شیل های نفتی بوده است که در منطقه زاگرس جریان دارد.

همچنین چندی پیش یک شرکت آلمانی تفاهم نامه همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت برای تولید سوخت از نفت فوق سنگین و ته مانده های نفتی را امضا کرد.

گفته می شود که قرار است، از طریق همکاری با این شرکت آلمانی، فناوری تولید این نوع سوخت در داخل کشور بومی می شود.

با توجه به اینکه میدان های نفتی ایران از نفت سبک به نفت سنگین تبدیل می شوند، دستیابی به فناوری تهیه سوخت از نفت فوق سنگین در داخل کشور اهمیتی فراوان دارد.

در جدیدترین پرده از تحولات روابط ایران و آلمان در حوزه صنعت نفت، علی ماجدی سفیر ایران در آلمان و معاون سابق امور بین الملل وزیر نفت از آغاز مذاکره میان چند شرکت حفاری نفتی با شرکت ملی نفت ایران خبر داد.

البته تاکنون خبری رسمی در خصوص جزییات و نحوه این همکاری منتشر نشده است.

غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز پس از دیدار با هیات آلمانی که در روزهای اخیر برگزار شد از افزایش همکاری شرکت های آلمانی و ایرانی در حوزه انرژی خبر داد و گفت: همکاری در زمینه انرژی و توسعه صنایع کوچک و متفاوت از جمله برنامه هایی است که می توانیم با آلمان ها پیگیری کنیم، زیرا این کشور دارای تجربیات خوبی در این زمینه است.

در ماه های اخیر روند پرشتاب تحریم ها علیه ایران متوقف و حتی در برخی موارد، تحریم ها لغو و یا تعلیق شده به طوری که برخی شرکت های نفتی اروپایی به صورت پنهان و آشکار، مذاکراتی را با شرکت های نفتی ایران انجام داده اند.

در نتیجه توافق ژنو و دیپلماسی انرژی دولت یازدهم در عرصه بین المللی نیز فضای مثبتی برای افزایش تعاملات جهانی صنعت نفت کشورمان ایجاد شد به نحوی که برخی غول های نفتی که بوی رفع تحریم ها در آینده ای نزدیک به مشام شان خورده بود، هیات هایی را به ایران اعزام و مذاکرات محرمانه ای را انجام دادند.

غول های نفتی پس از تحولات ماه های اخیر و توافق ایران و 1+5 در ژنو نتوانسته اند اشتیاق خود برای بازگشت به ایران را پنهان کنند و حتی برخی مدیران شرکت های فرانسوی و ایتالیایی نیز مخفیانه به ایران سفر و مذاکراتی را نیز انجام داده اند تا به محض لغو تحریم ها، جایگاه خود در صنعت نفت ایران را تثبیت کنند.

شرکت های بزرگ بین المللی همواره با رصد وقایع سیاسی و اقتصادی تلاش می کنند، روند تحولات آینده را پیش بینی و برای عقب نماندن از رقبا و کسب جایگاهی بهتر برنامه ریزی کنند.

جذابیت های صنعت نفت و گاز ایران به حدی است که غول های نفتی نمی توانند در مقابل آن مقاومت کنند، بنابراین تلاش خود را برای مذاکره و رایزنی با وزارت نفت و شرکت ملی نفت آغاز کرده اند.

در این میان، شرکت های اروپایی که در مقایسه با رقبای آمریکایی خود با فشار سیاسی کمتری مواجه هستند، گوی سبقت را از آنها ربوده و مذاکرات مخفیانه و غیررسمی را در ماه های اخیر با مقامات ایرانی انجام داده اند که البته برای فرار از اعمال مجازات واشنگتن، در اکثر مواقع، این مذاکرات را تکذیب کرده اند.

خبرگزاری رویترز چندی پیش با اشاره به اشتیاق اروپایی ها برای ورود به صنعت نفت ایران گزارش می دهد، شرکت های بزرگ اروپایی خریدار نفت برای دیدار با مقامات ایران صف کشیده اند و با پیش بینی لغو کامل تحریم های غرب، تلاش می کنند برای آغاز دوباره همکاری با تهران از یکدیگر پیشی بگیرند.

به گزارش رویترز، اگرچه آمریکا و همپیمانان غربی آن تلاش می کنند تا خط پابرجا ماندن تحریم ها را دنبال کنند، اما به گفته منابع آگاه، مدیران شرکت نفتی اروپایی که در میان آنها شرکت های توتال فرانسه و انی و ساراس ایتالیا به چشم می خورند در ماه های اخیر برای مذاکره با شرکت ملی نفت ایران به تهران سفر کرده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: