May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۰۲۹۳
۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
0
مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال در این هفته گفت: سالانه ۴۱۰ هزار فرصت فرزند آوری در میان زنان هرگز ازدواج نکرده ، ۱۰ هزار فرصت در اثر فوت همسر و ۲۰ هزار فرصت بر اثر طلاق از بین می رود.
 پول‌نیوزسالانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری در کشور از بین می رود، کاهش تعداد مقرری بگیران بیکاری، کمتر از 10 درصد بودجه رفاهی کشور در اختیار کمیته امداد و بهزیستی و...، از مهمترین اخبار حوزه بهزیستی و رفاه بود.

به گزارش مهر، حوزه رفاه و بهزیستی در این هفته شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که گزیده ای از مهمترین آنها در گزارش پایان هفته مرور می شود.

از بین رفتن سالانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری

مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال در این هفته گفت: سالانه ۴۱۰ هزار فرصت فرزند آوری در میان زنان هرگز ازدواج نکرده ، ۱۰ هزار فرصت در اثر فوت همسر و ۲۰ هزار فرصت بر اثر طلاق از بین می رود.

علی اکبر محزون با اشاره به اینکه در بحث جمعیتی از مرحله ثبات خارج شده و به مرحله گذار رسیده ایم، گفت: آمارها نشان می دهد که بحث های تحولات جمعیتی به خصوص ازدواج، طلاق، فرزند آوری و... با مسائل فرهنگی، نگرش افراد به خانواده و بحث سبک های زندگی امروزی گره خورده است.

کاهش سالانه حداقل هزار میلیارد تومان از هزینه های تامین اجتماعی

معاون روابط کار وزارت تعاون و رفاه اجتماعی نیز در هفته جاری از استقرار مدل جدید سیستم خودبازرسی کار برای اولین بار در کشور خبر دادو گفت: این مدل سالانه حداقل هزار میلیارد تومان از هزینه های تامین اجتماعی کاهش می دهد.

سید حسن هفده تن گفت : بومی سازی و بیماریهای شغلی و حوادث ناشی از کار هم اکنون سالیانه بیش از 2% GDP کشور را می بلعد. "مدل جدید خودبازرسی کار" با هدف صیانت از نیروی کار ، کاهش چشمگیر حوادث ناشی از کار خصوصاً حوادث مرگ آفرین و کمک به کاهش هزینه های صندوق تأمین اجتماعی در رابطه با پرداخت غرامت و هزینه های حوادث ناشی از کار که صندوق بین النسلی کارگران کشور است تدوین شده و هم اکنون در فرآیند عملیاتی سازی است .

کمتر از 10 درصد بودجه رفاهی کشور در اختیار امداد و بهزیستی

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش رفاه اجتماعی که اواسط هفته جاری برگزار شد گفت: کمتر از 10 درصد بودجه رفاهی کشور در اختیار دو دستگاه کمیته امداد و بهزیستی قرار می‌گیرد .

دکتر احمد میدری افزود: در رفاه اجتماعی با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستیم و براساس شناختی که از این حوزه به دست آوردیم، بحث نظم اداری در بسته‌های اجرایی این است که مشکل نه تنها کمبود بودجه بلکه عدم تخصیص منابع بودجه‌ای دولتی در مسیر صحیح خود است.

وی با بیان اینکه بودجه رفاهی امسال 90 هزار میلیارد تومان بود و جزو بالاترین نسبت‌ها در همه کشورهای دنیاست، گفت: در واقع نزدیک به 45 درصد بودجه کشور مربوط به فصل رفاه اجتماعی است اما 40 هزار میلیارد تومان از آن به پرداخت یارانه‌های نقدی اختصاص می‌یابد و از 50 هزار میلیارد تومان باقیمانده تنها 4500 میلیارد تومان به دو دستگاه اصلی کاهش فقر در ایران که بهزیستی و کمیته امداد هستند اختصاص می‌یابد، یعنی در واقع کمتر از 10 درصد بودجه رفاهی در اختیار این دو دستگاه قرار می‌گیرد و نمی‌توان انتظار داشت موفقیت چندانی در خصوص کاهش فقر داشته باشند.

کاهش ۲۰ درصدی مقرری بگیران بیکاری

قائم مقام وزیر رفاه نیز در این هفته بر ضرورت طراحی نظام حمایتی مبتنی بر اصل پیشگیری و توانمندی تأکید کرد و گفت: تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری ۲۰ درصد کاهش یافته است.

ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به اینکه در قانون اساسی توجه ویژه ای به رفاه اجتماعی شده است، گفت: در اصول 29 ، 31 و 43 چندین حق از جمله نیازمندی‌های آموزشی، پوشاک، درمان و تامین اجتماعی و امکانات برای همه مورد تاکید قرار گرفته است.

وی به طرح رفاه فراگیر اشاره کرد و افزود: در طراحی نظام رفاهی 4 اصل فراگیری جغرافیایی و شمول همه آحاد جامعه، فقر و خانواده، پایداری منابع مد نظرمان است و ما باید بتوانیم با حمایت از نظام رفاهی با حداقل هزینه به اهدافمان برسیم و متناسب با نظام رفاهی سرویس دهی کنیم.

راه‌اندازی تعاونی‌مراقبت از کودکان و سالمندان

مشاور وزیر رفاه در امور بانوان و خانواده با تأکید بر اینکه باید بیمه زنان خانه دار اجرا شود، گفت: بر اساس رایزنی‌ها و با توافق بهزیستی به زودی تعاونیهای مراقبت از کودکان و سالمندان راه اندازی می شود.

وحیده نگین با اشاره به فعالیت این مؤسسه اظهار داشت: بنای مؤسسه آموزشی عالی علمی کاربردی بهزیستی و تأمین اجتماعی در سال 81 گذاشته شد.

معلولان و چالش مناسب سازی معابر شهری

مناسب سازی محیط و معابر شهری ، اشتغال، مسکن و ... از جمله مشکلاتی است که معلولان با آن روبرو هستند. در همین راستا بهزیستی اقداماتی انجام داده است اما باز هم پاسخگوی تمامی نیازهای آنان نیست.

پرویز زارعی مدیر کل بهزیستی شهرستان های استان تهران در این هفته گفت:نظر به ضرورت تحقق حقوق معلولين و سالمندان به عنوان بخش قابل توجهي از اقشار جامعه، در راستاي بهره‌مندي از حق‌ورود و بهره‌برداري از منابع جامعه همچون ساير شهروندان وايجاد فرصت‌هاي برابر ساير افراد براي دسترسي به محيط‌هاي فيزيكي، اطلاعات و ارتباطات، ستاد هماهنگي و پي‌گيري مناسب‌سازي كشور به موجب ماده۲ قانون حمايت از حقوق معلولان و آئين‌نامه اجرايي آن در تلاش است که شرايطي را فراهم کند تا موانع مشاركت معلولان مرتفع شده و بتوانند همچون ساير افراد در جامعه زندگي کنند. تحقق اين امر از طريق سياست گذاري، برنامه ريزي، نظارت و جلب مشاركت همه دستگاه‌ها اعم از دولتي و غيردولتي امكان پذير خواهد شد.
برچسب ها: بیکاری ، مقرری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: