May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۱۲۳۳
۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
0
وزیر امور خارجه ترکمنستان با تاکید بر اهمیت همکاری حمل و نقل و ترانزیت میان «عشق‏‌آباد» و «تهران» گفت: ایران برای ترکمنستان نزدیکترین کشور همسایه و حلقه اتصال کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس و آبهای آزاد می‌‏باشد.
پول‌نیوز- وزیر امور خارجه ترکمنستان با تاکید بر اهمیت همکاری حمل و نقل و ترانزیت میان «عشق‏‌آباد» و «تهران» گفت: ایران برای ترکمنستان نزدیکترین کشور همسایه و حلقه اتصال کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس و آبهای آزاد می‌‏باشد.

«رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان در همایش بین‌‏المللی حمل و نقل و ترانزیت و همکاری‏‌های مجامع بین‌‏المللی ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: روابط ملت ترکمن و ایران تاریخ کهن دارد و هم‌اکنون نیز مناسبات میان 2 کشور برادر نتیجه بخش بوده و به صورت موفقیت آمیزی در حال پیگیری است.

مراداف که پس از سخنرانی سفیر ایران در عشق‌آباد در این همایش سخنرانی کرد، با اشاره به اینکه طول مرز مشترک میان ترکمنستان و ایران 1179 کیلومتر می‏‌باشد، گفت: ترکمنستان و ایران به منظور توسعه و گسترش  همکاری در بخش‌های مختلف، تعداد طرح‌های کلان مشترک را به مورد اجرا گذاشتند و در آینده نیز تعداد این پروژه‌ها افزایش خواهد یافت.

وی افزود: از قرن‌ها گذشته روابط میان 2 کشور در تعاملات بازرگانی، اقتصادی، فرهنگی و انسانی برقرار بوده و در نظر است تا اقدامات گسترده‌‏ای برای توسعه و گسترش روابط در آینده نیر داشته باشیم.

این مقام عالی‌رتبه دولت ترکمنستان گفت: در سال‌های اخیر و پس از استقلال ترکمنستان، براساس مقررات و قوانین بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه و تقویت روابط دوجانبه در طول مرز مشترک 2 کشور، 4 گذرگاه رسمی مرزی و گمرک راه‌اندازی کرده‌ایم.

مراداف تصریح کرد: هم‌اکنون از طریق این 4 گذرگاه مرزی همکاری‌های نتیجه بخش در زمینه حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای و ریلی در حال ادامه است.

وزیر خارجه ترکمنستان با تاکید بر اهمیت روابط و همکاری‏‌های حمل و نقل و ترانزیتی میان عشق‌‏آباد و تهران، خاطرنشان کرد: در سال 1996 میلادی میان ترکمنستان و ایران اولین خط راه‌آهن بین‏‌المللی ترکمنستان به عبارت دیگر خط آهن «تجن- سرخس- مشهد» احداث و راه‏‌اندازی شد.

وی افزود:دسترسی به بازارهای بین‌‏المللی و جهانی در سال‌های اول استقلال برای ترکمنستان یک مسئله‌ مهم بود که ما با همکاری با ایران توانستیم به این امر دست یابیم.

وی افزود: از منطقه شهر « تجن» تا «سرخس» در ایران 132 کیلومتر راه‌آهن احداث کردیم و  برادران ایرانی نیز در این زمینه همکاری‌های لازم را صورت دادند و در نهایت مسیر ترکمنستان به «بندرعباس» در نزدیک‌ترین مسیر راه‏‌اندازی شد.

وزیر خارجه ترکمنستان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به طرح ایجاد دالان حمل و نقل و ترانزیت ازبکستان- ترکمنستان-ایران-عمان، این مسیر را مهم برشمرد و تاکید کرد این خط‌آهن دسترسی کشورهای منطقه و آسیای مرکزی را به آبهای آزاد سهولت می‌بخشد.

وزیر خارجه ترکمنستان در بخش دیگر سخنرانی خود در این همایش بر اهمیت خط راه‌آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان که در اوایل ماه جاری میلادی با حضور روسای 3 کشور ذینفع در آن افتتاح شد، تاکید کرد: ما این خط ریلی را در واقع به عنوان یک شبکه آینده‏‌دار منطقه‌ای و فرامنطقه‌‏ای تلقی می‌کنیم.

لازم به ذکر است که در چند روز گذشته قطعنامه «نقش دالان‏‌های حمل و نقل و ترانزیت در تأمین همکاری‌‏های بین‌المللی جهت توسعه پایدار» که مبتکر آن ترکمنستان است، از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید و به این منظور کنفرانسی در شب گذشته در عشق آباد با حضور وزرای خارجه و مقامات عالی‌رتبه و سفرای خارجی مقیم عشق‏‌آباد برگزار شد.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: