May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۱۷۴۶
۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
0
مهندس مصلحتي در خصوص ظرفيت سازي و ساخت داخل اين نوع مولدها گفت: در حال حاضر 3 شركت مونتاژ پنل خورشيدي در كشور فعال است و ساخت تجهيزات جانبي مانند اينورتور به طور كامل در كشور بومي سازي شده است.
تامین برق 1386 خانوار روستايي از طريق انرژيهاي نوپول‌نیوز- مهندس ولي الدين مصلحتي شربياني مجري طرح برق روستايي كشور در گفت وگو با پيك برق پيشينه برق رساني از طريق انرژيهاي نو به روستاها را از دهه 80 عنوان كرد كه با انجام برخي اقدامات اوليه در جزاير جنوبي كشور واقع در خليج فارس همراه بود. وي از تداوم اين روند و تشكيل يك كميته به همين منظور در دفتر برق روستايي و با همكاري سانا و بخشهاي ديگر خبر داد كه در ادامه با تصويب مهندس وحدتي مديرعامل وقت شركت توانير، بودجه اي به مبلغ 2 ميليارد تومان براي خريد پنلهاي خورشيدي از توليدات داخلي، در اختيار سانا قرار گرفت و مقرر شد، دفتر برق روستايي، روستاهاي واقع در مسيرهاي صعب العبور و دور از شبكه را معرفي و سانا نسبت به برق رساني به اين روستاها از طريق انرژيهاي نو اقدام كند. مهندس مصلحتي افزود: در ادامه اين روند، مسووليت برق رساني به روستاها كاملاً به دفتر برق روستايي منتقل شد و طي فراخواني، بخش خصوصي را براي فعاليت در اين عرصه تشويق كرديم و با حمايتهايي كه از اين صنعت به عمل آمد، نزديك به 60 شركت پيمانكار و مشاور شكل گرفت.

وي افزايش تعداد و حجم بالاي فعاليت شركتها در اين عرصه را مستلزم قانونمند شدن فعاليتها در مباحث فني- مهندسي از يك سو و قوانين و مقررات اجرايي و پيمانكاري از سوي ديگر عنوان كرد و اظهار داشت: لذا با سنديكاي صنعت برق ايران وارد مذاكره شديم و با تشكيل كميته انرژيهاي نو در سنديكاي صنعت برق، شركتها براي حضور در مناقصه به عضويت در اين كميته موظف شدند. همچنين طي جلسات متعدد، شرايط پيمان و مشخصات فني مهندسي در ارتباط با پروژه هاي انرژي خورشيدي در روستاها را تدوين و به تمامي شركتهاي توزيع برق كشور ابلاغ كرديم.
مهندس مصلحتي افزود: با اين اقدام، شركتها به لحاظ توان اجرايي و فني و مهندسي در اين كميته مورد ارزيابي قرار مي گيرند و سپس به شركتهاي توزيع معرفي مي شوند و پيشرفتهاي خوبي به لحاظ اجرايي، فني مهندسي و ساخت تجهيزات در اين عرصه حاصل شد، به طوريكه 138 روستا با مجموع هزار و 386 خانوار و 4/1 مگاوات توان برقدار شده و امسال برق رساني به بيش از 80 روستا با انرژيهاي نو را در دست اقدام داريم. وي عمده انرژيهاي نو به كار گرفته شده در برق رساني روستايي را انرژي خورشيدي و در برخي نقاط مانند توزيع برق آذربايجان شرقي، تركيبي از انرژي باد و خورشيد ذكر كرد كه به عنوان پايلوت در اين شركت اجرا شده است.

مهندس مصلحتي در خصوص ظرفيت سازي و ساخت داخل اين نوع مولدها گفت: در حال حاضر 3 شركت مونتاژ پنل خورشيدي در كشور فعال است و ساخت تجهيزات جانبي مانند اينورتور به طور كامل در كشور بومي سازي شده است.

وي با اشاره به رشد بالاي مونتاژ سيستمهاي ذخيره ساز و باتري در كشور، آن را پاسخگوي نيازها دانست و در عين حال قيمت اين نوع باتريها را در كشور از نوع خارجي آن بالاتر عنوان كرد.
مهندس مصلحتي مونتاژ پنلهاي خورشيدي را گامي به سمت بومي سازي اين نوع تجهيزات ذكر كرد و از آغاز ساخت كامل تجهيزات پنلهاي خورشيدي در كشور خبر داد.

وي اولين پروژه برق رساني به روستاها از طريق انرژيهاي نو در كشور را مربوط به حدود 3 دهه پيش ذكر كرد و افزود: روستاي دوربيد در استان يزد با حدود 20 خانوار جمعيت، اولين روستاي كشور است كه از طريق انرژيهاي نو و با احداث نيروگاه متمركز خورشيدي برقدار شد.

مهندس مصلحتي، برق رساني به اين روستا را عالي توصيف كرد و افزود: اين نيروگاه خورشيدي داراي اتاق كنترل، باتري خانه و شبكه فشار ضعيف بود و مي توانست به لحاظ به كارگيري انرژيهاي نو، به عنوان يك تجربه تاريخي مورد استفاده و مطالعه آيندگان قرار بگيرد و متاسفانه حدود 2 سال پيش بدون هماهنگي با طرح برق روستايي، بهره برداري از آن متوقف و سيستمهاي نصب شده برچيده شد و به جاي آن شبكه برق رساني جايگزين شد.

وي ميزان توان در نظر گرفته شده براي هر خانوار روستايي از طريق انرژي تجديدپذير را طبق محاسبات انجام شده حدود 400 وات عنوان كرد و اين ميزان را براي تامين انرژي انواع لوازم برقي مانند يخچال، تلويزيون، راديو، پنكه، روشنايي و ... كافي دانست و افزود: با اين وجود هم اكنون به ازاي هر خانوار روستايي يك كيلووات توان اختصاص مي يابد و تا حدود 70 ساعت نيز امكان ذخيره سازي انرژي برق براي اين خانوارها وجود دارد.

مهندس مصلحتي درباره وضعيت تعمير و نگهداري سيستمهاي خورشيدي گفت: متاسفانه با پيشرفت برق رساني به روستاها از طريق انرژيهاي نو، هيچ برنامه و بودجه اي براي نگهداري و تعويض باتريهاي مورد استفاده در اين سيستمها كه 2 تا 3 سال عمر دارند، تدوين نشده است.
وي افزود: يكي از دلايل اين است كه ما موظف به احداث شبكه و نيروگاه تجديدپذير در روستاها هستيم و كار تعمير، نگهداري، بازسازي و توسعه اين نوع مولدها در مناطق روستايي بر عهده اين دفتر نيست. از طرفي در برخي از روستاها با دستكاري تجهيزات به عنوان مثال با بازكردن فيوزها، سيستمها را يكسره مي كنند و در نتيجه، مصرف بيش از حد باعث خرابي اينورتورها و بعضاً باتريها شده است.

مهندس مصلحتي افزود: از طرفي شركتهاي توزيع نيز تاكنون بودجه اي براي نگهداري اين سيستمها در اختيار نداشتند و در حال حاضر اقداماتي از سوي معاونت برنامه ريزي و توسعه شبكه و معاونت هماهنگي توزيع توانير در اين زمينه در حال انجام است.

وي در خصوص برنامه آتي اين دفتر در زمينه توسعه انرژيهاي تجديدپذير در روستاها، با اشاره به امكان توسعه جمعيتي در برخي مناطق و اختصاص كد روستايي به آنها گفت: پيش بيني مي كنيم حدود 600 روستا با توسعه جمعيتي از كد روستايي برخوردار شوند و كار برق رساني به اين روستاها طي سالهاي آينده در برنامه قرار دارد و امسال نيز برق رساني از طريق انرژيهاي تجديدپذير به 80 روستا را در دست اقدام داريم.

مهندس مصلحتي توسعه، تعمير و نگهداري مولدهاي تجديدپذير را حايز اهميت دانست و افزود. حدود 10 نفر از كارشناسان طرح برق روستايي كشور به طور مرتب از روستاها بازديد مي كنند و برخي شركتهاي توزيع مانند توزيع برق كرمان، خراسان جنوبي و غيره نيز نظارت خوبي بر اين نوع مولدها دارند و دفاتر حقوقي اين شركتها اسنادي را تنظيم و به روستاييان تحويل مي دهند و ضمانت نامه نيز اخذ مي شود.

وي با اشاره به رضايتمندي روستائيان از سيستمهاي برق تجديدپذير، استقبال روستاييان از نعمت برق را قابل توجه دانست و افزود: برق، بهبود قابل توجهي را در كيفيت و الگوي زندگي روستاييان حاصل كرده است و در مورد سيستمهاي برق تجديدپذير نيز در مناطقي كه شركتهاي توزيع از امكانات لازم براي بازديدهاي دوره اي و نظارت و كنترل برخوردار باشند. اين نوع سيستم به خوبي جواب داده و مردم از آن راضي هستند اما در برخي نقاط كه روستاها با استفاده از بالگرد برقدار شدند و امكان كمتري براي بازديدهاي ميداني و نظارت وكنترل وجود دارد، هرگونه وقفه در برق رساني مسلماً با نارضايتي مردم همراه است و دستكاري سيستمهاي برق تجديدپذير كه پيش از اين به آن اشاره شد نيز به اين مشكل دامن مي زند. به همين دليل معتقدم توسعه، تعمير و نگهداري اينگونه سيستمها از اهميت به سزايي برخوردار است و بايد همانند شبكه هاي توزيع، ضابطه مند بوده و از بودجه و رديف خاص برخوردار شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: