April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۲۵۰۷
۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
0
سهام اصلی اروپا تحت تاثیر نگرانی های ناشی از آینده یونان در منطقه یورو، کاهش شدید قیمت نفت خام و مس قرار گرفت.
پول‌نیوز - سهام اصلی اروپا در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر نگرانی های ناشی از آینده یونان در منطقه یورو، کاهش شدید قیمت نفت خام و مس قرار گرفت تا بخش مالی و شرکت های مرتبط با مواد اولیه تولید، بیشترین خسارت را در سه سال گذشته متحمل شوند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، شاخص بخش نفت و گاز اروپا در معاملات روز دوشنبه 4.9 درصد کاهش داشت. همچنین شاخص بخش منابع عمومی 3.6 درصد کاهش را به دنبال عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی و کاهش شدید قیمت آن به کمترین حد در پنج و نیم سال گذشته رسید. این کاهش همچنین در نتیجه پایین آمدن قیمت مس به کمترین سطح در چهار و نیم سال گذشته با توجه به گران شدن دلار رخ داد.

سرمایه گذاران نگران آن هستند که در یونان، حزب چپ «سیریزا» در انتخابات 25 ژانویه (5 بهمن 1393) پیروز شود؛ امری که احتمال عقب ماندن کشور را در پرداخت بدهی های خارجی افزایش خواهد داد.

شاخص «یورو استاکس 50» برای سهام اصلی در منطقه یورو 3.7 درصد پایین آمد تا بیشترین خسارت روزانه را از اواخر سال 2011 تا کنون ثبت کند.

شاخص «ای.تی جی» ویژه سهام یونان نیز 5.6 درصد سقوط کرد. همچنین سهام سه بانک «الاهلی»، «پیرایوس» و «آلفا» بین 5.2 تا 7.4 درصد افت داشت.

نگرانی از وضعیت بحرانی یونان به چند شاخص دیگر نیز سرایت کرد. شاخص «ام.آی.بی» ایتالیا 4.9 و شاخص «ایبکس» اسپانیا 3.5 درصد سقوط کردند.

«فایننشال تایمز 100» انگلیس، «داکس» آلمان و «کاک 40» فرانسه بین 2 تا 3.3 درصد سقوط کردند و شاخص «یوروفرست 300» برای سهام شرکت های بزرگ اروپایی با 2.3 درصد کاهش، روی یک هزار و 332.47 واحد بسته شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: