April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۴۵۶۶
۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
0
میزان تبادل تجاری بازار کشورهای عربی را 797 میلیارد دلار در سال 2014 میلادی اعلام شده است که در سایه اوضاع نابه‌سامان قیمت نفت در سالجاری، با تبعات منفی مواجه خواهد شد.
پول‌نیوز - روزنامه البیان امارات میزان تبادل تجاری بازار کشورهای عربی را 797 میلیارد دلار در سال 2014 میلادی اعلام کرد که در سایه اوضاع نابه‌سامان قیمت نفت در سالجاری، با تبعات منفی مواجه خواهد شد.

این روزنامه در گزارشی از نهمین همایش مسوولان بازار مالی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که از دیروز (دوشنبه) در ابوظبی آغاز شد، اعلام کرد که میزان تبادل اوراق سهام در این کشورها 140 میلیارد برگ به ارزش بیش از یک تریلیون دلار ارزیابی می شود که این میزان در پی کاهش بهای نفت ممکن است کاهش شدیدی پیدا کند.

این در حالی است که در چند ماه گذشته به دلیل کاهش 50 درصدی قیمت نفت در بازار جهانی که در پی اجرای سیاست های آمریکا توسط برخی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس عضو اوپک از جمله عربستان و امارات صورت گرفت، شاخص های بازار سهام در این کشورها بطور چشمگیری سقوط کرد.

تهدیدات گروههای تروریستی در مرزهای برخی کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات نیز در روند کاهش ارزش سهام این کشورها تاثیر داشته است.

البیان افزود: نوسان قیمت نفت بر اقتصاد کشورهایی که اصل بودجه آنها بر درآمدهای نفتی متکی است، تاثیر گذار است. از آنجا که شرکت ها و بنگاههای تولیدی نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی هر کشوری دارند، کاهش یا افزایش اوراق سهام آنها نیز می تواند نشانگر رشد یا کندی اقتصاد باشد.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز از این قاعده مستثنی نیستند و اقتصاد متکی بر درآمدهای نفتی که بودجه آنها بیشترین تکیه را بر آن دارد و با تاثیر پذیری از کاهش قیمت نفت در چند ماه گذشته، روند قهقهرایی را در پیش گرفته ، همچنانکه برخی کارشناسان سیاسی و اقتصادی نیز نسبت به تاثیر منفی ادامه روند کاهشی قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای عربی بارها هشدار داده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: