May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۶۱۲۵
۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
0
به گفته وی آفت «نماتد» یا زخم ریشه یکی از عوامل خسارتزای کلیدی در بیست سال اخیر و به عنوان یک معضل اصلی در باغ های چای مطرح بوده و هر ساله میزان گسترش و خسارت آن رو به افزایش است.
پول‌نیوز- مجری طرح ملی بهزراعی چای گفت: آفت زخم ریشه چای، تهدید بهزراعی باغات این محصول است که باید جدی گرفته شود.

سید عبدالله میرحسینی مقدم روز پنجشنبه گفت: براساس آماربرداری سال های اخیر، حدود یک سوم از باغ های چای شمال کشور آلوده به این آفت است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در باغ های چای 120 روستا یا منطقه چایکاری این آلودگی گزارش شده که بیشترین سطح آن در باغ های چای املش و لاهیجان دیده شده است.

وی اظهار داشت: این آفت در آلودگی های شدید کاهش 80 درصدی محصول و خشک شدن بوته های چای را در بعضی از باغات چای املش درپی داشته است.

به گفته وی آفت «نماتد» یا زخم ریشه یکی از عوامل خسارتزای کلیدی در بیست سال اخیر و به عنوان یک معضل اصلی در باغ های چای مطرح بوده و هر ساله میزان گسترش و خسارت آن رو به افزایش است.

مشاور سازمان چای یادآور شد: باید اعتبارات ویژه برای این مورد منظور شود تا زیان اقتصادی آن به باغ های چای به کمترین حد کاهش یابد.

حسینی مقدم گفت: اگر در این باره چاره اندیشی اساسی نشود می تواند خطرات جدی در کاهش محصول و حتی نابودی باغات چای در مناطق آلوده را به همراه داشته باشد.

وی افزود: آلودگی های نماتدی در گیاهان باعث بروز نشانه هایی روی ریشه ها و همچنین قسمت های هوایی گیاه می شود و نشانه های روی ریشه ممکن است بصورت ایجاد گال ، زخم ریشه منشعب یا مویی شدن ریشه و کلفت شدن ریشه باشد.

کلمه Nematoda مشتق شده از کلمه لاتین Nematoid به معنی نخ مانند و یا رشته ای شکل است که اغلب برای مشاهده آنها به میکروسکوپ نوری با بزرگنمایی هزار برابری نیاز است.

نماتد مولد زخم ریشه چای یکی از آفات مهم چای در کشورهای چای خیز دنیا است که اولین بار در سال 1960 بوسیله لوف از سریلانکا گزارش شد و در ایران هم در سال 1368 از روی نهال های وارداتی چای از کشور ژاپن در ایستگاه 'ازبرم 'سیاهکل توسط میرحسینی مقدم جمع آوری و از طریق موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور شناسایی شد.

آلودگی بصورت لکه ای در باغ ظاهر می شود ، بوته های آلوده ضعیف و کم رشد شده و برگها زرد و کوچک و حالت چرمی شکل (بنج) به خود می گیرند.

این بیماری پس از سپری شدن زمستان با رسیدن درجه حرارت خاک به دمای 14 درجه به ریشه بوته های چای حمله کرده و به داخل آن نفوذ می کند.

سطح زیرکشت چای در شمال کشور حدود 30 هزار هکتار است که 90درصد آن در گیلان قرار دارد.

هر سال از عمل آوری برگ سبز چای باغات شمال کشور بین 20 تا 30 هزار تن چای خشک به دست می آید در حالیکه مصرف سالانه چای خشک کشور حدود یکصد هزارتن در سال است .
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: