May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۱۴۷۳
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
0
پول‌نیوز- رئیس اداره نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بحران دارویی قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت افزود: کمبود اقلام دارویی در کشور از 270 قلم به حدود 30 قلم رسیده است.

دکتر محمد حسیبی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از شاخص‌های دولت‌های موفق در دنیا تامین غذای سالم و ایمن برای مردمشان است.

رئیس اداره نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در گذشته اهم وظایف دولت‌ها تامین غذا بود، افزود: اکنون ایمنی غذا به عنوان یکی از رسالت‌های مهم دولت‌ها به شمار می‌رود.

حسیبی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته 30 درصد از بیماری‌ها ناشی از غذای ناایمن است، اظهار کرد: 40 درصد از تولیدات کشور را تولیدات مواد غذایی شامل می‌شود که یک غذای ناایمن می‌تواند منجر به بیش از 200 نوع بیماری شود.

وی در خصوص تقسیم‌بندی بیماری‌های ناشی از غذا بر اساس میزان بروز گفت: این بیماری‌ها به سه دسته کلی تقسیم شده که عبارتند از: بیماری‌هایی که خیلی زود عارض شده مانند مسمومیت‌ها و حساسیت‌های غذایی، بیماری‌هایی که یک تا پنج هفته بروزشان طول می‌کشد مانند بیماری‌های انگلی و بیماری‌هایی که بعد از سال‌ها مصرف غذای ناایمن بروز می‌کنند مانند سرطان‌ها.

رئیس اداره نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 35 درصد از سرطان‌ها ناشی از مصرف غذای ناایمن هستند، افزود: رژیم بد غذایی، تولید غذای ناسالم، مصرف غذاهای تند، شرایط طبخ و نگهداری نامناسب مواد غذایی در ایجاد این سرطان‌ها دخیل هستند.

حسیبی اضافه کرد :افزایش شیوع بیماری‌های قلبی-عروقی و پرفشاری خون نیز به دلیل رژیم غذایی نامناسب و مصرف نمک زیاد است.

رئیس اداره نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هر فرد در طول سال حدود 700 کیلوگرم غذا می‌خورد که بسیاری از ارگان‌ها در تهیه آن دخیل هستند.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان سرطان‌های کبد، مثانه و حنجره از متوسط کشوری بالاتر است، افزود: نقش مواد غذایی در بروز این سرطان‌ها غیرقابل انکار است.

رئیس اداره نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان استفاده از آفت کش‌ها، رنگ‌ها، نگهدارنده‌ها را در مواد غذایی از عوامل بروز سرطان در سنوات آینده در افراد دانست.

حسیبی با تاکید بر نقش خانم‌ها در خانه خواستار دقت کافی آن‌ها در مصرف نمک، روغن‌ها، ظروف مورد استفاده در طبخ و نگهداری مواد غذایی شد.

رئیس اداره نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به یک ساله شدن برنامه تحول نظام سلامت، افزود: تا قبل از اجرای این برنامه پرداختی از جیب مردم در بیمارستان‌ها بالغ بر 60 درصد بوده که بعد از اجرای این برنامه به سه تا شش درصد رسیده است.

وی با اشاره به بحران دارویی در قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت افزود: کمبود اقلام دارویی در کشور از 270 قلم به حدود 30 قلم رسیده است.

رئیس اداره نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه اقلام دارویی موجود در بیمارستان‌ها از 320 قلم به 750 قلم افزایش یافته است، اظهار کرد: راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه، حضور پزشکان متخصص در مناطق محروم، رایگان شدن زایمان طبیعی و بیمه سلامت همگانی از جمله برکات اجرای برنامه تحول نظام سلامت در کشور بوده است که رضایتمندی مردم را به دنبال داشته است.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: