May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۷۱۰۶
۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
0
پول‌نیوز - امضای پیمان بازرگانی آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، طرح های گسترش روابط اقتصادی با الجزایر، پرتغال و بلغارستان و نیز سفر دبیرکل حزب کمونیست ویتنام به آمریکا برای نخستین بار در تاریخ، حاکی از تلاش هانوی برای گسترش روابط بین الملل است.

کمتر از یک ماه پیش، در 29 مه (8 خرداد)، «انگوین تان دونگ» نخست وزیر ویتنام در قزاقستان با نخست وزیران روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان که اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند، دیدار کرد. در این دیدار، دو طرف پیمان بازرگانی آزاد امضا کردند.

این پیمان، روابط سرمایه گذاری و بازرگانی میان ویتنام و بلوکی شامل 170 میلیون جمعیت و بیش از چهار تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی را امکان پذیر کرد.

این پیمان اگر چه نخستین پیمان اتحادیه اوراسیا با یک شریک خارجی بود، اما ویتنام یک ماه پیش از آن، قرارداد مشابهی را با کره جنوبی امضا کرده بود که نشان می داد هانوی علاقمند به گسترش روابط با بلوک های قدرت نزدیک به غرب و شرق است.

نخست وزیر ویتنام بلافاصله پس از امضای قرارداد در قزاقستان، راهی الجزایر شد تا زمینه را برای افزایش دادوستدهای بازرگانی میان دو کشور از 250 میلیون دلار فعلی به بیش از یک میلیارد دلار فراهم کند. سران دو کشور در این دیدارها همچنین بر سر همکاری های نفت و گاز و اعزام متخصصان ویتنامی به الجزایر برای کمک فنی در حوزه کشاورزی به توافق دست یافتند.

«انگوین تان دونگ» در پرتغال نیز موفق شد نظر مقام های آن کشور را برای گسترش روابط بازرگانی از 380 میلیون دلار به بیش از یک میلیارد دلار جلب کند. گسترش گردشگری، از جمله حوزه هایی بود که دو طرف در این سفر بدان دست یافتند.

همچنین سفر به بلغارستان، به ویژه از این جهت دارای اهمیت بود که صوفیه، ویتنام را به عنوان یک شریک ویژه در «طرح توسعه همکاری های 2015» قرار داده است.

اما این سفرها تنها به جنبه های اقتصادی محدود نمی شد. نخست وزیر ویتنام در همه دیدارها، موضوعات مربوط به امنیت دریاها، حق آزادی ناوبری و دریانوردی در آب های آزاد را به میان کشید و با پشتیبانی همتایان خارجی خود رو به رو شد. اینها موضوعاتی است که ویتنام و همسایگان جنوبی چین را با پکن دچار چالش کرده است.

در حالی که به نظر می رسید نگاه ویتنام در توسعه روابط به کشورهای شرقی دوخته باشد، خبر سفر آتی دبیرکل حزب کمونیست ویتنام به آمریکا، آن هم برای نخستین بار در تاریخ، توجه ها را به خود جلب کرد. قرار است «انگوین پو ترونگ» در بیستمین سالگرد از سرگیری روابط ویتنام و آمریکا به واشنگتن برود. این سفر، اگرچه نمادین و سیاسی خواهد بود، اما پیامی روشن از تلاش دو طرف برای گسترش روابط را در پی خواهد داشت.

ویتنام با 93 میلیون نفر جمعیت و قرار گرفتن در منطقه رو به رشد جنوب شرقی آسیا، از ظرفیت های فراوانی برای توسعه اقتصادی برخوردار است. این کشور در سال های اخیر، همواره رشد اقتصادی بالای پنج درصد را تجربه کرده است و نرخ بیکاری در آن حدود 5.5 درصد برآورد می شود.

پوشاک، لوازم الکترونیکی، ماشین آلات، لوازم چوبی، خوراک های دریایی، روغن، برنج و قهوه، مهمترین صادرات ویتنام است؛ هرچند این کشور در سال های اخیر، تمرکز فراوانی برای توسعه صنایع الکترونیکی با همکاری کشورهای غربی داشته است و اکنون صادرات این لوازم، بخش عمده ای از اقتصاد هانوی را شکل می دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: