May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۲۵۵۴
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
0
مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی گفت: واردات هر نوع میوه همچنان ممنوع است و از واردات هر نوع میوه به کشور جلوگیری خواهد شد.
واردات هر نوع میوه ممنوعپول‌نیوز- ابوالقاسم حسن پور در حاشیه بازدید خبرنگاران اعزامی از تهران از باغات مرکبات این استان، تولید مرکبات سال جاری کشور را بیش از 4 میلیون و 300 هزار تن ذکر کرد و افزود: وزارت جهادکشاورزی از تولیدکنندگان محصولات باغی حمایت می کند زیرا ارزش زیادی برای این نوع محصولات قایل است.

وی اظهار داشت: سال گذشته فشار زیادی در خصوص واردات مرکبات داشته ایم به طوری که طی نامه ای یکی از تجار خواستار واردات 200 هزار تن پرتقال شده بود که اگر چنین وارداتی انجام می شد، بدین معنا بود که هر ایرانی باید 2.5 کیلوگرم پرتقال مصرف می کرد و این امر می توانست تولیدات داخل را با مخاطره مواجه سازد.

به گفته وی، کسانی که به واردات فکر می کنند تنها به منافع خود می اندیشند اما حمایت از تولیدکننده داخلی در نهایت به نفع تولید داخل خواهد بود.

وی اضافه کرد: واردات میوه در صورت اعمال نظارت و عدم نظارت ممکن است محیط زیست و تولید داخل را تحت تاثیر قرار دهد به طوری که سال 87 با واردات رسمی پرتقال مصری به ایران مگس آفریقایی انجیر از بندرعباس وارد کشور شد و با ورود این آفت به استهبان 4هزار تن انجیر معادل 20 درصد انجیر این منطقه در سال 92 از بین رفت.

وی با بیان آنکه این آفت میزبان حداقل 74 محصول کشاورزی از جمله هلو، زردآلو، پرتقال، انار، نارنگی و انجیر است، افزود: خوشبختانه سازمان حفظ نباتات کشور خیلی سریع وارد عمل شد و از شیوع این آفت جلوگیری کرد تا خسارات کمتری به این بخش وارد شود.

وی خطرات ناشی از واردات رسمی و غیرقانونی میوه را واردات آفات خطرناک، باقی سموم موجود در محصول، خروج ارز از کشور، از بین بردن اشتغال و مسایل زیست محیطی برشمرد و افزود: طبق قانون در واردات پیله وری نیز قوانینی خاص وجود دارد به طوری که باید در واردات پیله وری محصول حداکثر بین 50 تا 70 کیلومتری به مصرف برسد.

وی اضافه کرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه کشور واردات هرگونه نهاده کشاورزی باید با هماهنگی وزارت جهادکشاروزی صورت گیرد، زیرا اعمال قرنطینه نباتی الزامی است، هرچند در گذشته نیز قرنطینه نباتی انجام می شد اما این اقدام اکنون باید بیش از گذشته مورد تاکید و توجه قرار گیرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: