April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۹۴۶۷
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
0
ایجاد تورم با خروج از رکود نگرانی ندارد زیرا ناشی از رونق اقتصادی مطلوب است اما تورم ناشی از تزریق پول مانند گذشته مطلوب نیست و منابع مالی باید به سمت تولید هدایت شوند.
پول‌نیوز - طهماسب مظاهری که سابقه وزارت امور اقتصادی و دارایی و ریاست بانک مرکزی را در کارنامه خود دارد، بسته رونق اقتصادی را مناسب کوتاه مدت توصیف کرد، اما اتخاذ گام های اساسی تر در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 را یک ضرورت دانست.

به گفته وی، در شرایطی که رکود شدید حاکم است برای خروج حتما نیاز به افزایش تورم داریم. همین موارد که برای خروج از رکود دیده شده است به ایجاد خط اعتباری و سپرده قانونی ختم شود، یعنی پایه پولی، نقدینگی و تورم افزایش خواهد داشت.

مظاهری تاکید کرد: این تورم نگرانی ندارد زیرا ناشی از رونق اقتصادی مطلوب است اما تورم ناشی از تزریق پول مانند گذشته مطلوب نیست و منابع مالی باید به سمت تولید هدایت شوند.

رئیس کل پیشین بانک مرکزی با اشاره به اعمال نرخ های سود 28 تا 36 درصدی در نظام بانک گفت: فاصله شدید نرخ سود بانکی و تورم باید منطقی شود که این مهم به دو عامل بستگی دارد.

او مهم ترین عامل را اصلاح بدهی های دولت به نظام بانکی دانست و معتقد است: بدهی های دولت، نظام بانکی و واحدهای تولیدی را زمینگیر کرده است.

مظاهری تزریق 7500 میلیارد تومان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی را خیلی کم دانست و گفت: بدهکاری دولت عیبی ندارد اما دولت بدهکار بدحساب شده است. برای این بدهی سنگین باید تصمیم جدی تری گرفت.

او با اشاره به برنامه اعلام شده برای پرداخت بدهی پیمانکاران از طریق انتشار اوراق گفت: در این خصوص مسوولان دقت کنند که در سررسید این اوراق سودش را بپردازند و این بدهی بر سایر بدهی های دولت افزوده نشود.

وزیر پیشین اقتصاد درخصوص ابزارهای روانی کاهش قیمت گفت: این ابزارها کارآمد نیست چون مردم براساس شاخص های واقعی اقتصاد تصمیم می گیرند.

به گفته وی، در حال حاضر بهترین شرایط برای پرداخت بدهی های دولت است. برای خروج از رکود نیاز داریم بدهی های دولت پرداخت شود این بدهی ها بانک ها را زمینگیر کرده است وگرنه بسته رونق اقتصادی در حد مسکن عمل خواهد کرد.

مظاهری، رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد و دیگر مسوولان ارشد دولتی را خطاب قرار داد و گفت: الان بهترین زمان است که تصمیمی برای بدهی های دولت و بدحسابی و بی اعتباری که گریبانگیر آن است گرفته شود.

به گفته مظاهری دولت پرداخت 7500 میلیارد تومان بدهی خود در بسته رونق اقتصادی را به 60 هزار میلیارد تومان برساند و باقی را هم در سال 95 بپردازد.

این کارشناس بانکی خواستار ساماندهی موسسات غیرمجاز شد و گفت: بانک مرکزی باید به طور جدی و با کمک قوه قضائیه و ضابطان، با این موسسات برخورد کند.

او درخصوص سیاست های تحریک تقاضا با اشاره به سه شکل «تامین اعتبار خریدار به طور اختصاص مستقیم»، «اعطای اعتبار به تولید (قابل انتقال به خریدار است مانند وام های قابل انتقال به خریداران مسکن)» و « اعطای اعتبار به واحدهای تولیدی» که خود واحد تولیدی را به بانک بدهکار می کند، بر این نکته تاکید کرد که باید توافق شود که از کدام روش باید استفاده کرد و این باید به سرعت جمع بندی شد.

او در انتهای صحبت های خود با این جمله که «آقای رئیس جمهور نترسید بدهی تان را بدهید، اقتصاد رونق می گیرد» از سیاست های خروج از رکود دولت در کوتاه مدت استقبال کرد.

مظاهری همچنین، تک نرخی کردن ارز و تمرکز بر سرمایه گذاری خارجی به خصوص در مناطق آزاد را از دیگر الزامات دولت در آینده نزدیک دانست.

برچسب ها: خروج از رکود ، تورم ، رونق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: