کد خبر: ۱۶۰۴۹۴
۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
0
رتبه ایران در گزارش سال 2016، یعنی رتبه 118 به رتبه کشورهای پیشروی در حال توسعه از قبیل برزیل (116) و چین (84) بسیار نزدیک است. همچنین با توجه به اینکه اصلاحات شاخص ها در بازبینی گزارش 2015 منعکس شده، علاوه بر گزارش سال 2016 بهبود رتبه در سال 2015 نیز اتفاق افتاده است.
پول‌نیوز - معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی جایگاه ایران در شاخص سهولت انجام کسب و کار در سال 2016 میلادی را رتبه 118 عنوان کرد و گفت: با تلاشهای انجام شده وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاههای اجرایی 12 پله مرتبه صعود نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

شاپور محمدی با بیان آنکه بخشی از این ارتقای جایگاه به سبب انجام اصلاحات فرایندی و انعکاس واقعیت های موجود کشور به بانک جهانی و بخشی دیگر نیز به دلیل تغییر روش شناسی است، افزود: رتبه ایران در گزارش سهولت انجام کسب و کار سال 2015 میلادی 130 عنوان شده بود که در بازبینی گزارش مذکور مطابق روش شناسی گزارش 2016 به 118 تصحیح شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اصلاحات منعکس و مورد تأیید بانک جهانی در بازبینی گزارش 2015 اعمال شده است، بهبود رتبه در بازبینی گزارش 2015 بیشتر مشهود است که این امر حاکی از این نکته مهم است که بهبود 12 پله ای رتبه کشور عمدتاً به واسطه انجام اصلاحات است و تغییر روش شناسی، تأثیر نامحسوس تری بر بهبود رتبه کشور داشته است.

گفتنی است، رتبه ایران در گزارش سال 2016، به رتبه کشورهای پیشروی در حال توسعه از قبیل برزیل (116) و چین (84) بسیار نزدیک است.

براساس این گزارش، در گزارش سهولت انجام کسب و کار سال 2015 میلادی، مؤلفه هایی چون تعداد مراحل، مدت زمان و هزینه انتقال دارایی از یک شرکت به شرکت دیگر در محاسبه این زیرشاخص لحاظ می شد.

این در حالی است که در گزارش سال 2016 میلادی برای نخستین بار، مؤلفه کیفیت مدیریت (اداره) زمین (30-0) نیز، با در نظر گرفتن عواملی چون قابلیت اطمینان، شفافیت و پوشش جغرافیایی سیستم های مدیریت زمین، به عنوان جنبه های حل اختلاف برای مسائل زمین در محاسبه این زیرشاخص لحاظ شده است.

این گزارش می افزاید: انجام اصلاحاتی از قبیل حذف مرحله "اخذ گواهی پایان کار ساختمان از شهرداری"، حذف مرحله "اخذ گواهی اشتغال و مفاصای بیمه از اداره کار و امور اجتماعی"، اصلاح مدت اعتبار "استعلام مفاصا حساب مالیاتی مندرج در گزارش بانک جهانی از یک ماه به سه ماه"، اصلاح میزان "هزینه ثبت مالکیت مندرج در بند 6 گزارش بانک جهانی"، کاهش جمع هزینه های زیرشاخص مذکور از 10،6درصد ارزش ملک به 6،1 درصد (کاهش 4،5 درصدی)، کاهش زمان ثبت مالکیت به واسطه حذف دو مرحله "اخذ گواهی پایان کار ساختمان از شهرداری" (30 روز) و "اخذ گواهی اشتغال و مفاصای بیمه از اداره کار و امور اجتماعی" (19 روز) مورد تأیید گروه انجام کسب و کار بانک جهانی قرار گرفته و منجر به بهبود رتبه کشور در این زیرشاخص شده است.

با توجه به اینکه این اصلاحات در بازبینی گزارش 2015 منعکس شده، بهبود رتبه در سال 2015 اتفاق افتاده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: