May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۲۳۳۲
۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
0
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: ۶۰ درصد کارتن خواب های تهران از روستاییان کشور هستند.
پول‌نیوز- ابوالفضل رضوی ظهر پنجشنبه در حاشیه جلسه طرح مشارکت مردمی برای راه اندازی واحدهای تولیدی در روستاها در جمع خبرنگاران به جزئیات این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح چندین روستا می توانند برای انجام طرح های تولیدی با هم مشارکت کرده و تفاوتی نمی کند که این طرح ها در قالب شرکت های سهامی خاص و یا تعاونی باشند.

جزئیات اجرای طرح مشارکت مردمی در روستاها

وی با بیان اینکه سازمان توسعه روستایی در تعیین نوع پروژه ها دخالت نمی کند، عنوان کرد: پس از اخد مجوز توسط روستاییان شرکت مربوطه تشکیل شده و به هر ۲۵ خانوار مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود که در این طرح ها روستاییان باید ۴۰ درصد آورده داشته باشند و ۶۰ درصد وام به آن ها داده می شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: اگر در طرحی ۵۰ خانوار روستایی مشارکت داشته باشند باید ۳۵ درصد آورده داشته و ۶۵ درصد تسهیلات دریافت می کنند که سقف این تسهیلات به ۵۰ خانوار یک میلیارد تومان است.

رضوی با بیان اینکه برای اجرای این طرح در روستاهای مرزی کشور هم تسهیلات بیشتری پرداخت می شود و همه این تسهیلات بدون کارمزد هستند، ادامه داد:  در این راستا اگر شرکت دانش بنیانی در روستاها ایجاد شود تنها ۱۵ درصد سهام از آورده افراد بوده و ۸۵ درصد آن به صورت پرداخت تسهیلات تامین می شود.

تشکیل شورای توسعه روستایی در برنامه ششم توسعه

وی به وجود ۳۰ شورا در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: یکی از شوراهای این برنامه شورای توسعه روستایی، عشایری و اقشار کم درآمد است که در این شورا برنامه ریزی هایی به ستاد برنامه ریزی کشور فرستاده شده که برای تصویب به مجلس فرستاده خواهد شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تصریح کرد: در برنامه های این سازمان ۱۰ سال معافیت مالیاتی برای تمامی واحدهای اشتغالی روستاها و همچنین ۱۰ سال پرداخت ۱۳ درصد حق تامین اجتماعی توسط دولت به جای کارفرما به واحدهای اقتصادی روستاها در نظر گرفته شده است.

رضوی با بیان اینکه بر خلاف عقیده بعضی افراد حاضر در این جلسه متولی مشخص برای روستاها وجود دارد، عنوان کرد: مطابق بخشنامه ای معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کرده که معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور همانند گذشته مسئول پیگیری و هماهنگی امور توسعه روستایی در سطح کشور است.

وی با تاکید بر اینکه نباید سازمان بخشی برای توسعه روستایی تشکیل شود و بخشی نگری یکی از مشکلات کشور است، افزود: ریاست جمهوری سازمانی فرابخشی است و اگر سازمان توسعه روستایی زیر نظر یک دستگاه بخشی ایجاد شود مشکلات روستاییان بیشتر می شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه بر اساس آمار مرکز آمار کشور سهم عمده بخش های اقتصادی در حساب اقتصادی روستا مربوط به بخش صنعت، معدن و تجارت است، بیان داشت: مطابق این آمار ۵۱.۹ درصد از این سهم به بخش صنعت و معدن مربوط می شود پس این سازمان باید در حوزه روستاها فعال تر شود.

سهم ۸۶ درصدی تولید در اقتصاد روستا

رضوی سهم بخش کشاورزی در اقتصاد روستا را ۳۸ درصد و سهم بخش خدمات را ۱۰.۱ درصد خواند و افزود: سهم ارزش فعالیت های اقتصادی در حساب اقتصادی روستا ۸۶ درصد تولیدی و ۱۴ درصد خدماتی است.

وی به سهم اقتصاد روستایی و شهری از رشته فعالیت های تولیدی و خدماتی در کل کشور اشاره کرد و گفت: سهم بخش خدمات در اقتصاد شهری ۹۴ درصد و در اقتصاد روستایی شش درصد است همچنین سهم بخش تولید در اقتصاد شهری ۴۶ درصد و در اقتصاد روستایی ۵۴ درصد است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه ۶۰ درصد کارتن خواب های تهران از روستاییان کشور هستند، اظهار داشت: از مشکلات مهاجرت روستاییان به شهر می توان به حاشیه نشینی و بروز مشکلات اجتماعی اشاره کرد.

رضوی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۳۵ روستا، در خراسان رضوی ۲۵ روستا و در خراسان شمالی هشت روستا در طرح مشارکت مردمی شرکت کرده اند، اضافه کرد: میزان طرح های تائید شده در خراسان جنوبی  ۲۰ طرح و در خراسان رضوی شش طرح بوده است.

وی یادآور شد: در مجموع کل کشور تا کنون ۸۴ روستا در طرح مشارکت های مردمی شرکت کرده و ۳۳ طرح این روستاها تائید شده است.
منبع: مهر
برچسب ها: روستا ، کارتن خواب ، تهران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: