کد خبر: ۱۶۴۱۹۴
۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
0
سفر اخیر «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ایران روابط اقتصادی 2 کشور را وارد مرحله تازه‌ای خواهد کرد.
افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه با سفر پوتین به تهرانپول‌نیوز- «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ضمن بازدید از ایران و گفت‌وگو با رهبر این کشور در مورد مسائل مختلف اقتصادی بین 2 کشور اظهار نظر کرد که احتمال می‌رود این عملکرد صفحه تازه‌ای در روابط بین مسکو و تهران باز کند.

پوتین در دومین سفرش به تهران با 2 مقام سطح عالی این کشور حضرت آیت الله خامنه‌ای و حسن روحانی دیدار کرد. پوتین از ابتدا بر این باور بود که سفرش به تهران در همکاری‌های 2 کشور، از جمله همکاری‌های اقتصادی مرحله تازه‌ای را به وجود خواهد آورد.

«نگاه» با استناد به رسانه‌های روسی نوشت: گردش مالی میان روسیه و ایران در سال 2014 حدود 1.68 میلیارد دلار و سهم ایران در تجارت خارجی با روسیه 0.21 درصد بوده است. در این سال روسیه در ایران 12 میلیون دلار و ایران در روسیه 5.5 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.

این موضوع بود که همراهان پوتین در این سفر، از جمله سران وزارت‌خانه‌های مختلف با همتایان ایرانی خود تعدادی از اسنادی را به امضا رساندند که در صورت اجرای شدن آنها در روابط اقتصادی و تجاری میان 2 کشور تحول بزرگی به وقوع خواهد پیوست.

پوتین در این سفر از تمایل مسکو برای استفاده از پول 2 کشور برای مبادلات اقتصادی سخن گفت، وی همچنین در مورد گسترش همکاری های بخش صنعت سخن در میان آورد و گفت که روسیه آماده است برای این اهداف 5 میلیارد دلار به ایران اختصاص دهد.

اوایل سال جاری «مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه گفته بود که مسکو و تهران تصمیم گرفته اند یک بانک عمومی برای حساب هزینه ها با ارز ملی 2 کشور راه اندازی کنند و همان زمان بود که بانک ملی ایران خبر داد که دولتش از این به بعد از معاملات با دلار آمریکایی دست خواهد کشید.

هفته نامه چاپ دوشنبه در ادامه مطلب تصریح کرد: مسئله هسته‌ای ایران نیز یکی از موضوعات محوری این گفت‌وگو ها بود. روسیه تنها شریک استراتژی ایران در مورد تطبیق برنامه اتمی این کشور می‌باشد. اولین نیروگاه اتمی ایران در بوشهر با کمک روسیه ایجاد شد، اگر چه موانع بین المللی بارها طرح همکاری‌ها را برهم می زد، اما در حال حاضر این نیروگاه فعال است.

پوتین در دیدار با رهبر و رئیس جمهور ایران اظهار داشت: کشورش در غنی سازی اورانیوم به تهران کمک خواهد کرد و منع ارسال تجهیزات برای واردات اورانیم غنی شده از ایران را لغو کرده است. در حالی که بر طبق معاهدات غرب با ایران همه راه‌های ایجاد سلاح اتمی برای ایران بسته شد و این کشور دیگر حقی ندارد در مدت 15 سال آینده اورانیوم بالاتر از 3.67 درصدی را غنی سازی کند.

یکی دیگر از مسائلی که روسای جمهور 2 کشور را به هم نزدیک کرده است، مبارزه با داعش در سوریه می‌باشد. پوتین در صحبت با خبرنگاران این نکته را که مسکو و تهران در آینده نیز مبارزه مشترک خود علیه مخالفان «بشار اسد» در سوریه ادامه خواهند داد، با صراحت اعلام کرده است.
منبع: فارس
برچسب ها: ایران ، روسیه ، پوتین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: