April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۵۸۱۵
۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
0
به گفته این مقام مسئول، میانگین هزینه تولید هر کیلو وات ساعت برق در سال گذشته 885 ریال بود در حالی که متوسط نرخ فروش برق به بخش های مختلف کشور 600 ریال بود.
پول‌نیوز- مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: 20 درصد از مطالبات 100 میلیارد ریالی طلبکاران صنعت برق از طریق اسناد خزانه اسلامی پرداخت می شود.

آرش کردی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: صنعت برق زیانده است و این موضوع ناشی از تفاوت قیمت تمام شده تولیدی و قیمت تکلیفی فروش برق است.

به گفته این مقام مسئول، میانگین هزینه تولید هر کیلو وات ساعت برق در سال گذشته 885 ریال بود در حالی که متوسط نرخ فروش برق به بخش های مختلف کشور 600 ریال بود.

وی گفت: دولت مکلف است این تفاوت قیمت را جبران کند اما در عمل محدودیت های نقدینگی و سایر مسائل ناشی از کاهش درآمدهای دولت به این مساله دامن زده است.

کردی افزود: در هفته های گذشته و با تهیه و ارسال فهرستی از طلبکاران شرکت توانیر به دولت، مقرر شده حدود 20 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در اختیارشان قرار بگیرد.

وی گفت: شرکت توانیر افزون بر 100 هزار میلیارد ریال بدهی به بخش های مختلف بانکی، تولیدکنندگان بخش خصوصی، تامین کنندگان تجهیزات و قطعات نیروگاهی و پُست های برق دارد؛

عمده بدهی ها به تولیدکنندگان برق است و تلاش داریم نزدیک به یک پنجم این بدهی ها را مطابق قانون برنامه پنج ساله توسعه و قانون بودجه امسال از طریق اسناد خزانه اسلامی و سایر منابع نظیر صکوک جبران کند.

پیشتر اعلام شده بود، یک هزار و 500 پروژه نیمه تمام به ارزش هفت هزار میلیارد ریال روی دست پیمانکاران برق مانده و کارفرمایان با قراردادهای یک جانبه ای که با این پیمانکاران بسته اند، کار به صورت مسکوت باقیمانده و کاری از دست کارفرمایان و پیمانکاران برنمی آید.

** ارزآوری سالانه 600 میلیون دلاری صادرات برق

مدیرعامل توانیر در ادامه به صادرات برق نیز اشاره کرد و افزود: صادرات برق مطلوبیت بالایی از نظر اقتصادی و مسائل دیگر برای کشور به همراه دارد.

به گفته کردی، اگر ایران بتواند به شبکه های بزرگ برق منطقه از جمله شبکه روسیه متصل شده و در مواقع اوج بار و پیک مصرف برق، تبادلات انرژی با همسایگان داشته باشد، از نظر شبکه ای نیز سود خواهد کرد.

وی به صادرات کنونی سالانه 10 میلیارد کیلو وات ساعتی برق اشاره کرد و افزود: تلاش می شود این مقدار به 20 تا 25 میلیارد کیلو وات ساعت در سال افزایش یابد.

به گفته این مقام مسئول، صادرات برق سالانه مبلغی حدود 600 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

** نرخ برق افزایش می یابد

وی در ادامه به موضوع افزایش تعرفه های برق نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع به عنوان یک طرح در وزارت نیرو و هیات دولت مطرح شده و در دست بررسی است.

کردی ادامه داد: انتظار می رود افزایشی در نرخ خدمات رسانی های مختلف در کشور داشته باشیم و قیمت برق نیز از این مساله مستثنی نیست.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: یکی از سیاست های وزارت نیرو، هدایت نیروگاه ها حتی نیروگاه های قدیمی به سمت استفاده نکردن از بُرج تَر (سیستم های خنک کننده در نیروگاه ها) است.

وی گفت: این موضوع اکنون از نیروگاه های دولتی از جمله نیروگاه شهید مفتح آغاز شده، تا ثابت کنیم اجرای این مهم شدنی است.

این مقام مسئول با اشاره به نتیجه بخش بودن اجرای این کار، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی نیز می تواند با در نظر داشتن ابعاد اقتصادی این مساله، به این سمت و سو حرکت کند.

به گزارش ایرنا، ایران با داشتن بیش از 70 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق، از این نظر در خاورمیانه در رتبه نخست قرار دارد.

هفته گذشته قانون حمایت از صنعت برق کشور که در قالب 6 ماده و یک تبصره مدون شده از سوی مجلس به دولت ابلاغ شد.

مطابق قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب اول اردیبهشت ماه امسال، پیش بینی شده که 70 درصد منابع حاصل از واگذاری های مرتبط با صنعت برق در بودجه سنواتی، برای تکمیل طرح های نیمه تمام صنعت برق به شرکت توانیر اختصاص یابد.

همچنین تعیین قیمت انواع سوخت مصرفی نیروگاه ها براساس ارزش حرارتی سوخت و تعیین و ابلاغ جدول هزینه های برقراری انشعاب برق به تفکیک مناطق مختلف کشور، در کلانشهرها به تفکیک مناطق شهرداری از سوی وزارت نیرو، از جمله مفاد این قانون است.

علاوه بر این، پیش بینی عوارض مصرف هر کیلو وات ساعت برق در بودجه سالانه از سوی دولت و اعتبار لازم برای پرداخت ما به التفاوت قیمت فروش تکلیفی انرژی برق و انشعاب با قیمت تمام شده از دیگر موارد این قانون است.

معافیت های قانونی اعمال شده برای هزینه های انشعاب در بودجه سنواتی کل کشور از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، به عنوان مواد ششگانه این قانون است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: شرکت توانیر ، برق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: