پولنیوز- مدیرکل
خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت : برنامه کاربردی و راهبردی
پنج سال آینده با محوریت 80 درصدی بخش خصوصی تدوین شده است.
کاظم
سلیمی با اشاره به برنامه های دولت و تدوین برنامه ششم توسعه اظهارکرد: در
یک دهه گذشته به جای عمل به قوانین خصوصی سازی، بیشتر خودمانی سازی کردیم و
به بخش خصوصی جفا شده و دغدغه دولت یازدهم به ویژه شخص رئیس جمهوری، تدوین
این برنامه با دید غیردولتی است.
رئیس کارگروه بازرگانی و تجاری
کشور افزود : در این راستا برحضور مستقیم و همه جانبه تشکل های خصوصی و
استفاده از نظرات کارشناسی آنان برای تدوین برنامه ششم توسعه تاکید شده
است.
وی ابراز داشت: در ترسیم فضای برنامه ششم توسعه، ضعف زیرساخت
های بازرگانی و تجاری درحال بررسی است و به احکام مربوط به اینگونه مباحث
توجه جدی شده است.
سلیمی در ادامه به سهم 63 درصدی GDP کشورهای
توسعه یافته از بخش "خدمات در فرایند تولید تا مصرف" اشاره کرد و گفت:
متاسفانه درآمدهای ما از این بخش بسیار کم است و برای رسیدن به درآمد سرشار
از "حوزه تولید تا مصرف" به ایجاد زیرساخت های مناسب بستگی دارد.
این
مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان ساخت: در حوزه زیرساخت
های تجاری یازده محور را در برنامه ششم مد نظر قرار می دهیم طوریکه فرایند
راهبردی پنج سال آینده کشوربراین اساس تدوین و یک لایه نظام جامع کالا و
خدمات نیز ایجاد می گردد.
مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و
تجارت در ادامه نشست خود با بخش خصوصی هرمزگان با اشاره به انجام 54درصد
صادرات و واردات کشور از طریق این استان گفت: مسئولان و برنامه ریزان
بایستی توجه بیشتری به زیرساخت های این منطقه در زمینه ساخت راههای
مواصلاتی با تکیه بر بزرگراه جهت روان سازی حمل و نقل داخلی و ترانزیت و
تجارت ارزان ترداشته باشند.
وی حمایت و توجه به منافع بخش خصوصی را
با هدف استفاده بهینه، از اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و
از تشکل های اقتصادی هرمزگان خواست بیش از پیش پیگیر مسائل و مشکلات این
بخش باشند.
سلیمی از نبود زیرساخت های اقتصادی بعنوان حلقه مفقوده
'تولید و بخش بازرگانی' نام برد و گفت: این زیرساخت ها در پروسه 'تولید تا
مصرف' نه تنها رشدی نداشته بلکه برای کنترل آن؛ سازمان های مدیریتی
ناکارآمدی نیز در سطح ملی ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: این مدیریت
در راستای خدمات بازرگانی و ایجاد زیرساخت ها، راهکارهایی با محوریت 80
درصدی بخش خصوصی تدوین کرده تا بخشی از نیازها و دغدغه های این بخش کامل
شود.
مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت علت اصلی
وضعیت کنونی را همگرا نبودن برخی از فعالیت ها دانست و افزود : قرار نیست
این برنامه راهبردی تمام مشکلات 36ساله گذشته را حل کند، خصوصا که در کشور
هر سازمانی برای خود استقلال عمل قائل است.