May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۷۱۰۹
۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
0
کشورهایی که از منظر مصرف انرژی و بهینه سازی آن رویکردهای هوشمندانه تری دارند دارای اثر گذاری و قدرت بیشتری در معادلات اقتصادی و سیاسی جهان هستند.

پول‌نیوز، سمیه علی‌اصغری- انرژی و رویکردهای مصرفی نسبت بدان از مهمترین پارامترهای مدنظر در مبحث توسعه هستند. امروزه بسیاری از چالش های سیاسی و اجتماعی جهان در ارتباط مستقیم با مساله انرژی به اشکال مختلف آن قرار دارند. به همین دلیل برای سال ها مساله دستیابی به منابع انرژی، حفظ و مصرف درست آن در برنامه ریزی ها و چشم اندازهای دولتمردان در سراسر جهان قرار داشته است.

از این رو می توان گفت کشورهایی که از منظر مصرف انرژی و بهینه سازی آن رویکردهای هوشمندانه تری دارند دارای اثر گذاری و قدرت بیشتری در معادلات اقتصادی و سیاسی جهان هستند.

همانطور که عنوان شد یکی از مهمترین پارامترهای مرتبط با مبحث انرژی به فرهنگ مصرف درست آن باز می گردد. بدیهی است دسترسی به منابع انرژی و بهره برداری از آن هزینه های سنگینی را متوجه اقتصاد می کند از این رو مصرف بهینه آن به عنوان عاملی در راستای توانمندسازی اقتصادی یک کشور مورد توجه قرار دارد.

در میان کشورهای مختلف، چین با توجه به نرخ بالای رشد اقتصادی خود برنامه ریزی و گام های مهمی را در راستای دستیابی به فرهنگ مطلوب مصرف انرژی به پیش برداشته است. نهادهای مسئول، در تمام شهرهای این کشور تحت یک برنامه جامع کشوری تلاش می کنند تا به کلاس های بالاتری در مصرف انرژی دست یابند. این مهم از مسیر برنامه های آموزشی، افزایش بهای انرژی، بروزرسانی تجهیزات مرتبط و همچنین اطلاع رسانی گسترده دنبال می شود.

اخیرا یکی از مراکز مطالعاتی وابسته به آکادمی علوم چین رده بندی مرتبط با شهر های پیشتاز این کشور در بهینه سازی مصرف انرزی را منتشر کرده، که در ادامه نگاهی به 10 شهر برتر خواهیم داشت.

پارامترهای مهم در شکل گیری امتیازات هر شهر عبارتند از : میزان مصرف آب و انرژی به نسبت جمعیت هر شهر، شاخص بازیافت زباله ای خانگی و صنعتی، میزان انتشار سولفید، میزان انتشار گازهای گلخانه ای و ...

بدیهی است اینگونه گزارش ها و ارائه اطلاعات مرتبط با تلاش های انجام شده در مسیر مصرف هر چه اصولی تر انرژی منتج به فرهنگ سازی و افزایش سطح آگاهی شهروندان خواهد شد که در نهایت تمامی این موارد به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در رونق اقتصادی اثرگذار خواهد بود.

10. هانژو

9. جوهای

8. چینگ دائو

7. ژونگشان

6. سوژو

5. پکن

4. گوانگجو

3. شانگ های

2. شیامن

1. شنزن

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: