April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۸۴۲۷
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
0
داده هایی که اخیرا از شاخص تولید و شرایط نامناسب بازار سهام و اوراق بهادار چین منتشر شد، چشم‌انداز اقتصادی ناامیدکننده‌ای را برای سال جاری میلادی این کشور تصویر کرد.
پول‌نیوز - مداخله دولت چین و برچیدن واسطه ها و تعطیلی شرکت های تبانی کننده، این تصور را ایجاد کرد که اوضاع اقتصاد چین رو به بهبودی است، اما تازه ترین آمارها شرایط اقتصادی ناامیدکننده‌ای را برای سال جاری میلادی این کشور متصور است.

داده هایی که اخیرا از شاخص تولید و شرایط نامناسب بازار سهام و اوراق بهادار چین منتشر شد، نه تنها باعث رقم زدن شرایط نگران کننده در داخل این کشور شد، بلکه این شرایط بازارهای جهانی را نیز تحت تاثیرات منفی خود قرار داده است.

داده ها و آمارهای رسمی منتشره دولت نشانه هایی بر تایید سخنان «لی کچیانگ» نخست وزیر این کشور است که در سال 2015 میلادی اعلام کرد اوضاع در آینده بدتر و چالش های اقتصادی بیشتر خواهد شد.

دولت چین می کوشد رشد اقتصادی را در سال جاری میلادی بین 6.5 تا 7 درصد کنترل کند و هنوز مشخص نیست به این هدف نائل خواهد شد یا خیر. اما به دلیل کاهش تقاضا برای کالاهای چینی، وضعیت صادرات و تولید مطلوب نیست و این مسئله رسیدن به این هدف را دچار مشکل کرده است.

آمارها نشان می دهد که شاخص تولید در چین در شروع سال جاری میلادی به پایین ترین رقم در 10 ماه گذشته رسیده است.

از آن سو، در بازارهای اوراق بهادار در شهرهای «شن جن» و «شانگهای» در جنوب و شرق این کشور بورس در خلال یک روز در شروع سال جاری میلادی هفت درصد سقوط کرده است.

آمریکا می گوید که به دلیل همین افت نگران کننده، وضعیت در بورس وال استریت نیز مطلوب نیست و نگرانی هایی از استمرار این شرایط در ژاپن و کره منتشر شده و هر دو کشور گفته اند این روند، تبادلات تجاری خارجی و شاخص های بورس را تخریب می کند.

شاخص تولید در دو ماه قبل در چین بالاتر از 48.6 بود، اما ناگهان در پایان سال گذشته میلادی به 48.2 پایین آمد که پایین ترین میزان در 10 ماه گذشته بوده است.

هر چقدر این شاخص کمتر از 50 باشد نشانه آن است که اوضاع در بخش های تولیدی در یک کشور به هیچ وجه مساعد نیست و اوضاع رو به وخامت می رود.

«خه فان» از مرکز اقتصادی «چایشین» در چین می گوید که این روند نگران کننده است و نشان می دهد ما موانع رشد تولید و اقتصاد را برطرف نکرده ایم.

وی افزود که بسیاری از شاخص ها نشان می دهد شرایط مطلوب نیست و همزمان گزارش شده است که بیشتر سرمایه گذاران سال 2015 را با ضرر و زیان به پایان رسانده اند.

شبکه خبری «آسیا تایمز» هنگ کنگ نیز در گزارشی نوشت: اگر دولت شرایط خارجی را مورد بررسی دقیق قرار ندهد و در داخل نیز تدابیر جامع در نظر نگیرد و در یک دوره کوتاه مدت اوضاع را عادی نکند، اقتصاد به یک دره عمیق سقوط خواهد کرد.

برچسب ها: اقتصاد چین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: