April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۸۶۶۷
۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
0
اين کارشناس اقتصاد بين الملل افزود: چين دومين اقتصاد بعد از آمريكاست، و اصطلاحا در اقتصاد بين الملل گفته مي شود وقتي اقتصادهاي بزرگ عطسه مي کند، اقتصادهاي کوچك سرما مي خورد، بنابر اين اثر مشكل بورس چين را امروز در اروپا و امريكا مي بينيم .
پول‌نیوز- باتوجه به کاهش ارزش يوان بايد در سياستهاي واردات از چين در کوتاه مدت تجديد نظر کنيم.

مرتضي الله داد در گفتگو با بخش خبري ساعت 14 شبکه يک سيما افزود:چين طرف اول مبادلات اقتصادي ايران است و كاهش ارزش يوان قطعا صادرات چين به ايران را افزايش خواهد داد لذا در اين بخش بايد در سياستگذاري ها براي واردات كالا از چين در كوتاه مدت حتما تجديد نظر شود.

وي در تشريح شرايط به وجود آمده در بازارهاي مالي و آثار آن بر اقتصاد جهاني گفت: آنچه كه در بازاهاي بورس از چين اغاز و منجر به كاهش هشت درصدي شاخص ها شد، موجب شد تا تقريبا همه انچه را كه در شش هفت ماه گذشته به دست آورده بودند از دست بدهند.

اين کارشناس اقتصاد بين الملل افزود: چين دومين اقتصاد بعد از آمريكاست، و اصطلاحا در اقتصاد بين الملل گفته مي شود  وقتي اقتصادهاي بزرگ عطسه مي کند، اقتصادهاي کوچك سرما مي خورد، بنابر اين اثر مشكل بورس چين را امروز در اروپا و امريكا مي بينيم .

وي افزود: ما امروز شاهد كاهش شاخص ها در بورس نيويورك بوديم، همزمان قيمت نفت هم كاهش يافت.

الله داد خاطرنشان کرد: در اين شرايط  سرمايه گذاران بورس سعي مي کنند ريسك خود را كاهش دهند و سرمايه خود را از بورس خارج كنند لذا ما شاهد كاهش ارزش ارزهاي اسيايي هستيم.

وي گفت: در اين شرايط  قيمت طلا هم روند رو به رشدي پيدا كرده و قيمت هر اونس طلا به 1100 دلار رسيده است .

وي با اشاره به هم زماني سقوط بورس و قيمت نفت و چشم انداز اقتصاد جهاني در سال 2016  افزود: الان اين تحولات حتي بانك مركزي امريكا را هم نگران كرده است  بعد از اينكه مقدار كوچكي معادل 25صدم درصد نرخ بهره را كاهش دادند ديگر افزايش ديگري براي ان متصور نيستند.

الله داد افزود: همگان شاهد بوديم اقتصاد اروپا بعد از بحران مالي  سال 2008 تاکنون نتوانسته اند قد راست کنند به طوري که هيچ يک از اقتصادهاي بزرگ اروپا نتوانستند رشد يك سه تا چهار درصدي را تجربه کنند  بنابراين، اين كاهش قطعا اثري نه به شدت سال 2008  در اقتصاد جهان خواهد داشت.

وي افزود: اگر مسئولان پول چيني براي  جبران بخشي از اثار اين كاهش شاخصها چاره انديشي نكنند بايد در انتظار دوره جديدي از ركود در اقتصاد جهاني باشيم.

اين کارشناس اقتصاد بين الملل گفت: كشورهاي بزرگ صنعتي که بخش بزرگي از سرمايه گذاري ها را انجام داده اند از اين شرايط زيان بيشتري خواهند كرد به طور مشخص توليد كنندگان كالاهايي که مواد اوليه است مثل نفت در اين كاهش قيمت متضرر خواهند شد.
برچسب ها: واردات ، اقتصاد ، چین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: