May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۲۵۹۴
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
0
مودودی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت برای کاهش هزینه های صادراتی به آستاراخان روسیه یارانه ای در نظر گرفت اما کمتر از سی درصد اعتبار در نظر گرفته شده مورد استقبال قرار گرفت که بخش معدودی از آن به صنایع غذایی مربوط می شد.
پول‌نیوز- معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت از آغاز به کار خط حمل و نقل هوایی تهران - آستاراخان از چهارم اسفند ماه امسال خبر داد و گفت: حمل و نقل هوایی همچون حمل و نقل دریایی که پیش از این آغاز به کار کرده بود، شامل یارانه می شود.

محمدرضا مودودی امروز شنبه در نشستی خبری که به مناسبت برگزاری پنجمین نمایشگاه شهربازی و صنعت تفریحات در سالن اصفهان محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، افزود: هزینه هر سفر هوایی یازده میلیون ریال تا هفده میلیون ریال است که 25 درصد آن را به صورت یارانه سازمان توسعه تجارت ایران پرداخت می کند.

وی افزود: ما در حوزه صادرات کشوری جوان هستیم و در دو دهه گذشته رشد چشمگیری در این زمینه تجربه کرده ایم و سالیانه حدود پنج میلیارد دلار صادرات داشتیم اما این عدد اکنون به پنجاه میلیارد دلار رسیده است.

مودودی یکی از موانعی که تحریم ها ایجاد کرد را معطوف شدن تولیدکنندگان به بازار داخلی و فراموش کردن بازارهای خارجی عنوان کرد و گفت: راهکارهایی از جمله جوایز صادراتی نتوانست در سال های گذشته موفق باشد؛ در گذشته زمانی که جوایز صادراتی مطرح شد، باوجود صرف شدن هزینه های زیاد، صادرات پایدار محقق نشد و با قطع شدن جوایز صادراتی شاهد سقوط آمارهای صادراتی بودیم.

مشاور وزیر صنعت،معدن و تجارت در مورد استقبال نشدن از مشوق های صادراتی گفت: با اینکه مشوق هایی برای صادرکنندگان در نظر گرفته می شود، صادرکنندگان همچنان به کشورهایی که در آنجا نماینده دارند کفایت می کنند و به بازارهای جدید ورود پیدا نمی کنند. این در حالی است که با توجه به انباشته شدن کالای تولید کشورهای توسعه یافته، در آینده ای نزدیک شاهد حضور برندهای جهانی در بازارهای کشورهای همسایه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: بر این اساس سازمان توسعه تجارت امتیازهایی و مشوق هایی برای صادرکنندگان در نظر گرفته است اما باوجود این امتیازها، بسیاری از شرکت ها برای حضور در بازارهایی از جمله بازار عراق اقدام نمی کنند.

مودودی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت برای کاهش هزینه های صادراتی به آستاراخان روسیه یارانه ای در نظر گرفت اما کمتر از سی درصد اعتبار در نظر گرفته شده مورد استقبال قرار گرفت که بخش معدودی از آن به صنایع غذایی مربوط می شد.

وی در ارتباط با مشوق هایی که این سازمان برای بازرگانان و صادرکنندگان در نظر گرفته است گفت دو مشوق نقدی و غیرنقدی در این زمینه پیش بینی شد؛ نخست دو هزار میلیارد ریال اعتبار نقدی بود که به صورت تسهیلات به صادرکنندگان پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه قرارداد و تفاهم نامه هایی در این زمینه منعقد شده است و منتظریم تامین اعتبار شود، افزود: از این منابع به تمام شرکت های صادراتی که محصولاتی با ارزش افزوده صادر کنند 6 درصد از سود تسهیلاتشان از محل این منابع پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: بانک توسعه صادرات مسئولیت مدیریت این طرح را بعهده خواهد داشت و همه بانک های کشور می توانند بانک های عامل این طرح باشند.

مودودی گفت، علاوه بر این 500 میلیارد ریال نیز به صورت غیرنقدی برای زیرساخت ها و مباحث نرم افزاری از جمله خطوط کشتیرانی و هوایی، برگزاری نمایشگاه ها، آموزش واطلاع رسانی در نظر گرفته ایم. برای بودجه سال 95 ده هزار میلیارد ریال برای حمایت از صادرات درخواست کرده ایم.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: