May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۴۸۵۵
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
0
تولید یک کالا، گرچه مرحله مهمی از چرخه اقتصادی است اما چگونگی ارائه، بسته بندی و بازاریابی برای آن کالابه مراتب از مرحله اول مهمتر است! بر اساس برخی نظرسنجی ها کیفیت، برترین ملاک انتخاب کالا توسط مشتریان اعلام شده و قیمت و بسته بندی در مراحل بعدی قرار دارند، گرچه بسته بندی را مهمتر می نمایاند!
پول‌نیوز، محسن قائمی نسب - نگاهی به اخبار منتشره در رسانه های جمعی و جراید کشور، نشان از آن دارد که کارشناسان اقتصادی، اگر نگوئیم قاچاق را اصلی ترین معضل اقتصادی حال کشور می دانند، می توان گفت آن رایکی از مهمترین معضلات کشور بشمار می آورند که از جهات مختلف داری آسیب هایی است.

حجم آمار قاچاق کالا با همه تدابیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، گرچه در سال 93 نسبت به 92 کاهش یافته است، اما به همین مقدار هم، داد همه، اعم از مسولین و تولیدکنندگان و مردم را درآورده است!

کاهش درآمد عمومی، تضعیف اقتصاد ملی و رکود تولید و رشد فزاینده بیکاری از جمله آسیب های اقتصادی قاچاق کالا است. در کنار آن تغییر سبک زندگی و مصرف گرایی و کسب درآمد نامشروع و تضعیف باورهای دینی نیز از آسیب های فراروی قاچاق کالا محسوب می شود.

آسیب های حوزه سلامت نیز به دلیل ورود کالا های قاچاق آرایشی و بهداشتی و تقلبی که قریب به 90% این نوع کالاها غیر استاندارد هستند، خود مقوله بغرنج دیگری است که به مرزهای خطر نزدیک شده و کارشناسان، افزایش بی رویه استفاده از این گونه مواد بی کیفیت را تهدیدی جدی برای سلامتی ارزیابی کرده اند!

در نگاه نخست شاید مبارزه فیزیکی از طریق انسداد مرزها و محدودیت های مبادلات مرزی از راه کارهای مبارزه با قاچاق کالا به ذهن برسد، اما واقعیت آن است که تقاضا تعیین کننده ترین مولفه در مقوله قاچاق کالا است؛ به عبارت دیگر تا زمانی که تقاضا برای کالای قاچاق در جامعه وجود داشته باشه ، عرضه به هر طریق ممکن خود را به متقاضی می رساند!

درنتیجه قبل از هر اقدامی باید تقاضا را کنترل و در مسیر درست قرار داد. معنی این سخن این نیست که تقاضا را باید از بین برد و یا کاهش داد( هر چند که کاهش تقاضا به معنی جلوگیری از مصرف گرایی و اسراف، امری پسندیده است)؛ اما معنی سخن این است که تقاضا را به سمت مصرف کالای داخلی سوق داد و راه سوق دادن تقاضا به سمت مصرف کالای داخلی که نقش مهمی در رونق تولید دارد در دستان تولیدکنندگانی است که گلایه مند عدم رغبت مردم به خرید و مصرف کالای داخلی هستند.

انسان امروزی تنوع طلب و مشکل پسند شده و ذایقه مشتری تغییر کرده است! موفقیت تولید کنندگان نهفته در همگام سازی کالای تولیدی با سلیقه و ذایقه مصرف کننده است. کیفیت کالا، خدمات پس از فروش، گارانتی معتبر و دوام کالای تولیدی، از جمله گام های مهمی هستند که برای جلب اعتماد مصرف کننده داخلی تامین آن ها ضروری است.

تولید یک کالا، گرچه مرحله مهمی از چرخه اقتصادی است اما چگونگی ارائه، بسته بندی و بازاریابی برای آن کالابه مراتب از مرحله اول مهمتر است! بر اساس برخی نظرسنجی ها کیفیت، برترین ملاک انتخاب کالا توسط مشتریان اعلام شده و قیمت و بسته بندی در مراحل بعدی قرار دارند، گرچه بسته بندی را مهمتر می نمایاند!

نتیجه این که از تولید تا انتخاب مشتری راهی نیست، اگر تولیدکنندگان چشم های خود را بشویند و جور دیگر ببینند!

بازار، میدان رقابت است و انتخاب، حق مشتری و برنده این میدان کسی است که به سلیقه و ذائقه مشتری توجه کند! موفقیت از آن کسانی است که راه های تامین سلیقه مشتری را بدانند! مقام معظم رهبری در این زمینه فرموده اند:

کالای ساخت داخل باید قانع کننده باشد، باید دوام ، استحکام و مرغوبیتش طوری باشد که مشتری را قانع کند.

محسن قائمی نسب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: