May 2024 07 / سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۴۵۷۲
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
0
در هر کسب و کاری مدیر باید قادر به گزینش بهترین کارمند و ترفیع وی تا سمت "رهبری تیم" باشد. گرفتاری های یک مدیر و لزوم حضورش در جلسات خارج از شرکت و سفرهای کاری این نیاز را برجسته می کند.

پول نیوز، مازیار دانیالی- همان طور که می دانید، در هر کسب و کاری مدیر باید قادر به گزینش بهترین کارمند و ترفیع وی تا سمت "رهبری تیم" باشد. گرفتاری های یک مدیر و لزوم حضور وی در جلسات خارج از شرکت  و همچنین سفرهای کاری این نیاز را کاملا برجسته می کند.

 این پروسه به همین سادگی ها هم نیست و فاکتور های متعددی در این انتخاب نقش دارند. در عین حال که این انتخاب امری مهم است، انجام آن نیز ضروری است چرا که هیچ کسب و کاری بدون در اختیار داشتن رهبران توانا، به موفقیت در کار گروهی و دست یابی به اهدافش نخواهد رسید. از این رو شما به عنوان مدیر کسب و کارتان باید بتوانید توانا ترین و لایق ترین کارمند را برای ایفای نقش مدیریت تیم و حفظ هماهنگی بیشتر تمام اجزا، تشخیص دهید. برای آن که تشخیص شما کاملا درست باشد، نشانه هایی وجود دارند که به کارتان می آیند. با مشاهده این نشانه ها در یکی از افراد تیم کاری خود، می توانید از ارتقا سمت وی به سوی رهبری و مدیریت جزئی بخش ها، با اطمینان عمل کنید.

+ تغییر نوع گفتار فرد از "من" به "ما"

نخستین نشانه ای که آمادگی ورود یکی از افراد تیم به سوی رهبری تیم را آشکار می سازد، تغییر در لفظ صحبت وی و موفقیت های بیشتر در کار گروهی است. با آن که استفاده بیشتر از ضمیر جمع به جای "من" تنها کلمه ای ساده است و ممکن است در ظاهر اهمیت چندانی نداشته باشد، با این حال از مهم ترین جرقه های آغاز این پروسه تغییر و تبدیل خواهد بود.

+ اثبات تمام و کمال توانایی مدیریت خویشتن

دومین نشانه اساسی، توانایی همه جانبه فرد در مدیریت خود است. اما این مورد چگونه برای مدیر مجموعه آشکار و قابل تشخیص می شود؟ زمانی که فرد از چنین قابلیتی برخوردار می شود، زمان و انرژی کمتری از شما می گیرد. به این معنا که این فرد بدون کوچک ترین دردسری، وظایف خود را به بهترین نحو انجام می دهد و این یعنی دست یابی به "مدیریت خود". جالب است بدانید بسیاری از مدیران موفق، فاکتور مدیریت خویشتن را مهم ترین عاملی می دانند که برای تبدیل یکی از اعضا تیم کاری به رهبر آن، مورد نیاز است.

+ اهمیت دادن به دیگر کارکنان

کارمند آماده برای ایفای نقش رهبری تیم، به موفقیت و شکست دیگر اعضا درست به اندازه خودش اهمیت می دهد. رهبران موفق آن هایی هستند که "من" برایشان معنایی ندارد و تمام انرژی خود را برای پیشرفت و کامیابی گروهی صرف می کنند.

+ مسئولیت پذیری

یکی دیگر از نشانه های آمادگی، قابلیت پذیرش مسئولیت فردی و همچنین تیمی است. در نتیجه مسئولیت پذیری تنها محدود به خود فرد نمی شود و در شرایط لزوم باید بتواند تا جای ممکن به دیگر اعضا نیز یاری برساند. اعتماد و احترام دیگر افراد تیم فقط در صورتی جلب می شود که رهبری مسئولیت پذیر داشته باشند. این رهبر باید قادر به پذیرش مسئولیت کار هایش باشد. 

+ فراتر بودن از انتظارات

فرد منتخب شما، همواره فراتر از انتظاراتی که از وی دارید کار می کند و این موضوع در تمامی فعالیت های وی مشهود است. این افراد حتی به صورت ناخودآگاه دیگران را نیز رهبری می کنند. از این رو تشخیص به موقع این ها پیش از این که توسط مدیر دیگری کشف شوند، برای پیش برد اهداف کسب و کارتان ضرورت می یابد.

+ علاقه مند بودن فرد به ایفای نقش مدیریت و رهبری

بسیاری از اعضا با قابلیت و توانای تیم شما، نسبت به قبول وظیفه رهبری تیم اظهار علاقه خواهند کرد. البته بعضی ها نیز ممکن است بنا بر تیپ شخصیتی خود از چنین درخواستی امتناع بورزند، با این حال باید هوشیار باشید و فرد مناسب را تشخیص دهید.

+ این فرد بدون آن که بدانید در حال مدیریت کردن است

زمانی که یکی از اعضا تیم کاری برای ایفای نقش رهبری تیم آمادگی لازم را به دست می آورد، باید بدانید که وی مدت هاست بدون آن که بداند در حال رهبری کردن است. این فرد به طور ناخودآگاه همیشه در حال کمک و رسیدگی به مشکلات سایر اعضا بوده چرا که به راستی از انجام چنین کار هایی لذت می برد حتی بدون آن که این پست را داشته باشد.

+ نشان دادن نبوغ

یک کارمند لایق و آماده فردی است که در گوشه و کنار و عمق کار هایش می توان اثرات نبوغ را دید. به این معنا که تنها به فکر تمام کردن کار خود و اجرای روتین وظایف نیست، بلکه به دنبال روزنه هایی برای پیاده سازی خلاقیت و نوآوری های مختلف است.

+ راه حل یابی

این فرد بهتر از هر عضو دیگری در کسب و کار شما، می تواند برای حل مشکلات و مسائل راه حل ارائه دهد. کارمندی که به جای مشکل آفرینی، حتی در مشکلات به دادتان می رسد، شخصی توانا برای رهبری دیگران خواهد بود.

+ نشان دادن مالکیت

یکی دیگر از علائم ارزشمند در تشخیص، احساس غرور، مالکیت و اعتماد به نفس کاری در این گونه افراد است که البته نباید آن را با غرور کاذب اشتباه بگیرید. این احساسات نیز از کار بهتر و توانایی بالا تر این افراد در به اجرا رساندن وظایفشان منشا می گیرد که برای موفقیت کسب و کار شما بسیار هم مفید است. حواستان به این نشانه جمع باشد.

+ داوطلبی از روی علاقه

افراد مستعد برای به عهده گرفتن رهبری تیم، همیشه برای فعالیت های مدیریتی و یا کار های گروهی و هماهنگی های آن، داوطلب می شوند. این ها نه از روی اجبار بلکه به صورت کاملا خودخواسته اعلام آمادگی می کنند و غالبا نیز اشخاصی هستند که برای ورود به مرحله بعدی یعنی "رهبری تیم" توانایی لازم را دارند.

+ این افراد به شدت فعال هستند

شاید عنوانی بهتر برای این نشانه، "تولید کنندگی" این افراد باشد. باید توجه داشته باشید که این مورد را با خودسری عده ای از کارکنان اشتباه نگیرید. همان طور که اشاره شد چنین افرادی، از خلاقیت زیادی برخوردار هستند و همین خلاقیت و ابتکار منجر به تولید کننده بودن آن ها می شود. 

برچسب ها: مدیریت ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: