May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۶۰۰۷
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
0
میلاد بختیاری، درباره‌ سیاست‌های انتقال تکنولوژی در بحث تجهیزات پزشکی گفت: در حال حاضر در بخش دارو الزامی وجود دارد که برای واردات یک دارو باید در قرارداد با شرکت تولیدکننده ذکر شود که ظرف سه سال انتقال تکنولوژی انجام گرفته و داروی مذکور در داخل به تولید برسد، اما در عرصه تجهیزات پزشکی هنوز چنین چیزی محقق نشده است.
مطالبات 2000 میلیاردی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکیپول‌نیوز - ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور نیازمند فراهم شدن شرایطی است که امنیت سرمایه سرمایه‌گذار را تضمین کند که به گفته رییس انجمن صنفی تجهیزات بیهوشی و تنفسی، با توجه به حجم بالای مطالبات در حوزه تجهیزات پزشکی جذابیتی برای ورود سرمایه‌گذار خارجی به ایران و حتی تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد.

میلاد بختیاری، درباره‌ سیاست‌های انتقال تکنولوژی در بحث تجهیزات پزشکی اظهار کرد: در حال حاضر در بخش دارو الزامی وجود دارد که برای واردات یک دارو باید در قرارداد با شرکت تولیدکننده ذکر شود که ظرف سه سال انتقال تکنولوژی انجام گرفته و داروی مذکور در داخل به تولید برسد، اما در عرصه تجهیزات پزشکی هنوز چنین چیزی محقق نشده است.

وی با اشاره به برخی موانع تولید و سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات پزشکی، ادامه داد: باید ببینیم که برای تولیدکننده و سرمایه‌گذار خارجی تا چه اندازه تولید این محصولات در کشور جذابیت دارد، چرا که در حال حاضر ابهاماتی در قوانین سرمایه‌گذاری خارجی داریم که باید آنها را رفع کنیم.

رییس انجمن صنفی تجهیزات بیهوشی و تنفسی با تاکید بر این‌که باید هرچه زودتر بیمه‌ها را تجمیع کنیم، گفت: بزرگ‌ترین معضل طرح تحول نظام سلامت این است که نتوانسته بیمه‌ها را تجمیع کند تا بتوانیم پرداخت‌های مناسب‌تری داشته باشیم.

بختیاری با بیان این‌که سرمایه‌گذار خارجی خط تولید و سرمایه خود را منوط به وجود جذابیت سرمایه‌گذاری و نوع بازگشت سرمایه‌اش به کشور می‌آورد، تصریح کرد: اگر قرار باشد شرکتی در ایران سرمایه‌گذاری کند و گردش مالی آن به بیش از یک سال برسد قطعا برایش جذاب نیست، بنابراین همان‌طور که در خرید تجهیزات پزشکی توسط مراکز درمانی از تولیدکننده حمایت کرده‌ایم، باید حمایت‌های واقعی دیگری از جمله دادن تسهیلات با سود مناسب و رفع قوانین دست و پاگیر نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به انجام رایزنی‌هایی با شرکت‌های تولیدکننده خارجی تجهیزات پزشکی، افزود: شرکت مذکور از ما می‌پرسد که چه تضمینی برای برگشت سرمایه‌اش وجود دارد و قطعا در حوزه تجهیزات پزشکی با این حجم مطالبات جذابیتی برای سرمایه‌گذار ایجاد نمی‌شود.

به گفته رییس انجمن صنفی تجهیزات بیهوشی و تنفسی در حال حاضر حجم مطالبات در حوزه بهداشت که مجموعا شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را در بر می‌گیرد به حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان در یکسال و نیم گذشته می‌رسد.

بختیاری افزود: بنابراین اول باید معضل مطالبات حل و جذابیت لازم برای تولیدکننده داخلی و خارجی فراهم شود و به موازات آن موانع سرمایه‌گذاری خارجی را رفع کنیم که امیدواریم اتاق بازرگانی با هماهنگی مجلس شورای اسلامی این مشکلات را حل کند.

وی با بیان این‌که نباید تنها ژست حمایت از بخش خصوصی گرفته شود، اظهار کرد: در حال حاضر الزام وجود دارد که مراکز درمانی باید در صورت وجود کالای داخلی این کالا را بخرد که این اتفاق هم افتاده، اما نکته دیگر این است که کارخانه‌ای که جنس‌اش را می‌فروشد پول‌اش را چه زمانی قرار است دریافت کند.

رییس انجمن صنفی تجهیزات بیهوشی و تنفسی با بیان این‌که در حوزه تجهیزات پزشکی تولیدات بد نبوده، اما جذاب هم نبوده است، بیان کرد: با توجه به سریع‌تر و معقول‌تر بودن بازگشت سرمایه در حوزه دارو نسبت به تجهیزات پزشکی این حوزه قوی‌تر عمل کرده و از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌هایی که در حوزه تولید دارو وارد شده‌اند دولتی هستند، اما در تجهیزات پزشکی عموما واحدها خصوصی‌اند و به اندازه بخش دولتی قدرت ندارند، چرا که سرمایه آنها زمانی به پایان می‌رسد.

بختیاری تصریح کرد: صندوق توسعه ملی باید در پرداخت تسهیلات با سود پایین به بنگاه‌های اقتصادی فعال عمل کند.

وی همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با انجمن‌های علمی و اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای با انجمن مراقبت‌های ویژه برای بررسی علمی بالینی کالاهای موجود بیهوشی و تنفسی امضاء کرده‌ایم همچنین با اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نیز وارد مذاکره شده بودیم و توانستیم که یک نماینده در کمیته تخصصی بیهوشی تنفسی کشور داشته باشیم البته پیشنهاد خود ما به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بود که کمیته‌های تخصصی زیرمجموعه کمیته فنی در این وزارتخانه تشکیل شود که برای بررسی پرونده‌ها در هر حوزه خاص نماینده‌ها بتوانند به عنوان عضو مشورتی حضور داشته باشند که این پیشنهاد با موافقت وزارت بهداشت همراه شد.

رییس انجمن صنفی تجهیزات بیهوشی و تنفسی با بیان این‌که در حال حاضر کالاهای وارد شده به کشور از لحاظ کمی و یا به عبارت دیگر گواهی‌نامه‌های الزامات واردات کالا مورد بررسی قرار می‌گیرند، ادامه داد: به این ترتیب کالا وارد کشور می‌شود، اما زمانی که وارد بازار شد مصرف‌کننده نهایی که همان پزشک است برخی ایرادات تخصصی به دستگاه می‌گیرد که به این ترتیب هم سرمایه شرکت و هم بیت‌المال به هدر می‌رود. برهمین اساس قرار شد در کمیته تخصصی تجهیزات بیهوشی تنفسی نماینده‌ای از انجمن صنفی و پنج نماینده از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به عنوان اعضای بررسی‌کننده کیفی کالاها حضور داشته باشند تا پیش از ورود کالا به کشور از لحاظ کیفی هم تایید شود.

بختیاری با اشاره به اقدامات انجمن برای وارد کردن برندهای بزرگ جهانی به ایران، تصریح کرد: در تجهیزات پزشکی برندهای بزرگ جهانی حضور دارند، اما گاها خلأ آنها نیز احساس می‌شود، بنابراین اقدامی که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که به جای تجهیزات از برندها حمایت و اقدام به واردات آنها کنیم. اگر هم کالایی برند نبود به عنوان یک اختراع وارد شده تا بتواند به برند تبدیل شود در غیر این صورت اگر کالایی توسط ۱۰۰ کمپانی تولید می‌شود برندهای مطرح و مناسب را به کشور وارد کنیم.

به گفته وی، انجمن صنفی تجهیزات بیهوشی تنفسی طی مذاکرات انجام شده موفق شده که یک نماینده نیز در کمیسیون قیمت‌گذاری به عنوان عضو مشورتی داشته باشد که در زمان مطرح شدن پرونده‌ها در اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از آنها دفاع کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: