May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۷۱۸۹
۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
0
قبل از خارج کردن خط تولید پراید و پژو 405 باید خودروهای در همان محدوده قیمتی به بازار عرضه شود.
پول‌نیوز - ​اوایل شهریور امسال بود که در نشست خبری محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره به توقف تولید پژو و پراید شد.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، در همین باره وزیر صنعت، معدن و تجارت ، درخصوص خروج پراید و پژو از خط تولید گفت: «این یک سیاست است که 10 سال قبل بنا گذاشته شده، ولی به دلیل تحریم محقق نشده است، اما اکنون مدت زمان تولید خودروهای جدید و طراحی پلت‌فرم نو را از 10 به ٨ سال کاهش داده‌ایم.» واقعیت ماجرا این است که بارها اشاره شد باید خودروهایی که عمر طولانی دارند، از خط تولید کارخانه‌ها خارج شوند. از دیگر سو، آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط، مصوب شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو در ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ پیش روی ماست که تاکید می‌کند.
 
 از ابتدای سال ۹۵ باید خودروهایی که از نخستین عرضه آنها ۱۰ سال می‌گذرد، از خط تولید خارج شوند. اما یک جست‌وجوی ساده نشان می‌دهد شیر پیر صنعت خودروی ایران، پژو ۴۰۵، امسال در صنعت ما ۲6 ساله شد و همچنان روند تولیدش ادامه دارد. از دیگر سو، پراید نیز از سال 1372 در ایران تولید می‌شود و در حدود 23 سال از عمر تولیدش در خط تولید کارخانه‌های ایران می‌گذرد. با یک حساب سرانگشتی می‌توان  پی برد به آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط اصلا  توجهی  نشده است. 

چه‌بسا چندی پیش سعید مدنی، مشاور وزیر صنعت در حوزه خودرو اعلام کرد: «یک عقیده‌ وجود دارد تا زمانی که یک محصول دارای مشتری است باید تولید شود، البته قرار شده تیبا جایگزین پراید شود به نحوی که تیراژ تولید تیبا افزایش و پراید کاهش پیدا کند. به مرور بعد از دو تا سه سال تیراژ تیبا هم کاهش و محصولات دیگر جایگزین آن می‌شود. به اعتقاد من اگر محصولی بازار داشته باشد، باید تولید و به فروش برسد، به شرط آنکه حاشیه زیانش آن قدر نباشد که به خودروساز ضربه وارد کند. در مجموع تولید پراید و 405 شاید دو تا سه سال دیگر هم جا داشته باشد.»

  چرا پراید و پژو همچنان پابرجا هستند؟

کارشناسان علت این امر را که چرا همچنان این دو محصول تولیدی داخل در خط تولید پابرجا هستند با چند دلیل ذکر می‌کنند. اول این که هنوز جایگزین مناسبی از لحاظ قیمت و کیفیت برای این دو محصول در حال تولید نیست و دیگر این که هنوز بازار به این دو مدل خودرو تمایل دارد. داوود میرخانی‌رشتی، مشاور انجمن خودروسازان در این باره در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» تاکید کرد: «ابتدا باید محصولی جدید به تیراژ بالا برسد که پژو و پراید را خارج کنیم.  دلیل اینکه چرا این دو محصول همچنان تولید می‌شود، این است که باید یک جایگزین داشته باشد. مثلا وقتی شما 200هزار دستگاه  پژو و پراید تولید می‌کنید باید یک جایگزین مناسب داشته باشید و به میزان 200هزار دستگاه تولید کنید تا کم‌کم جایگزین محصول قدیمی شود. اگر نتوانیم محصول جدید را به تیراژ خودروی قدیمی برسانیم، جایگزینی هم صورت نمی‌‌گیرد.»

   خودروهایی با قیمت مناسب جایگزین شوند

در همین باره حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: «قبل از خارج کردن خط تولید پراید و پژو 405 باید خودروهای در همان محدوده قیمتی به بازار عرضه شود.» او به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «توقف تولید پراید، تیبا و پژو 405 و سایر خودروهای از رده خارج در میان‌مدت به معنای حذف خودروهایی با قیمتی کمتر از 35 میلیون تومان است که سایپا و ایران‌خودرو قبل از حذف باید فکری برای جایگزین آنها کنند، همان‌طور که قبل از توقف تولید پیکان در ایران‌خودرو، پراید سایپا در محدوده قیمتی پیکان، جایگزین شد. واقعیت این است که فناوری تولید این خودروها متعلق به 30 سال قبل است که اصلا قابل دفاع نیست.» او تاکید می‌کند باید خودروهای جایگزین این محصول به بازار بیاید. حتی خودرویی مانند تیبا هم جایگزین مناسبی به جای پراید محسوب نمی‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: