May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۷۴۹۵
۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹
0
وی ادامه داد: از این میزان 500 میلیارد ریال برای جبران خسارت خرید شیر دامداران از طریق خرید شیرخشک توسط تعاون روستایی و بقیه برای یارانه صادراتی محصولات لبنی در سال 1395 تعیین شده است.
پول‌نیوز -مدیرکل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون در مجموع 160 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات صادراتی به بخش صنایع غذایی و کشاورزی تخصیص داده شده است.

شاهرخ شجری روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: بسته حمایتی تدوین شده توسعه صادرات در ستاد اقتصادی مقاومتی تسهیلات و یارانه سود تسهیلات صادراتی را در دو قالب تعریف کرده است.

وی ادامه داد: در این چارچوب تاکنون 45 درصد تسهیلات تعیین شده با سود 2،5 درصد برای صنایع غذایی و ضریب دو درصد برای بخش کشاورزی تخصیص یافته شده است. 

مدیرکل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون 100 شرکت کشاورزی و صنایع غذایی از این تحصیلات بهره مند شده اند و از محل یارانه سود تسهیلات هم 35 درصد رقم تعیین شده به این دو بخش اختصاص یافته است. 

وی همچنین به 5،7 میلیارد دلار صادرات بخش کشاورزی ایران طی پارسال اشاره و بیان کرد: بر اساس ظرفیتهای قابل توجه امسال رشد صادرات بخش کشاورزی بیش از هشت درصد پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه خواهد بود. 

شجری افزود: ظرفیتهای خالی زیادی در بخش کشاورزی داریم و در این میان حوزه لبنیات، سبزی، صیفی و باغبانی ظرفیت قابل توجه تری دارند. 

وی همچنین بر لزوم ترغیب صادرات محصولات و فرآورده های واحدهای لبنی به ویژه صنایع بزرگ که محصولات آنها از استانداردهای لازم برخوردار است تاکید و بیان کرد: این بخش باید برای صادرات هزینه های آزمایش و نمونه برداری را متحمل شود.

مدیرکل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی افزود: به همین منظور سازمان برنامه و بودجه دو هزار میلیارد ریال برای یارانه صادراتی بخش کشاورزی اختصاص داد. 

وی ادامه داد: از این میزان 500 میلیارد ریال برای جبران خسارت خرید شیر دامداران از طریق خرید شیرخشک توسط تعاون روستایی و بقیه برای یارانه صادراتی محصولات لبنی در سال 1395 تعیین شده است. 

شجری گفت: بر اساس دستورالعمل مربوطه صنایع لبنی در سال 1394 بیش از یک میلیون دلار صادرات داشته اند و یا در سال 95 این میزان صادرات را داشته باشند می توانند از این یارانه استفاده کنند. 

وی در ادامه کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان را اولویت نخست صادرات فرآورده های لبنی اعلام و بیان کرد: علاوه بر این به منظور تخصیص 500 میلیارد ریال دیگر هم سامانه ثبت شیر از سوی تعاون روستایی برپا و صنایع لبنی ملزم شده اند میزان خرید شیر را در آن ثبت و تایید کند. 

مدیرکل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی افزود: در زمینه صادرات لبنی به روسیه تفاهمنامه ای بین سازمانهای دامپزشکی ایران و دامپزشکی و حفظ نباتات روسیه منعقد شده و بر این اساس هر شرکتی که سازمان دامپزشکی ایران تایید کند روسیه صادرات آن را می پذیرد. 

وی ادامه داد: در مرحله نخست چهار شرکت مورد تایید دامپزشکی ایران اقدام به صادرات کرده اند و در مرحله دوم نیز پنج شرکت دیگر معرفی شده اند که یکی از آنها در خراسان رضوی مستقر است. 

شجری در ادامه حوزه کشاورزی را در معرض دو تهدید جدی در بحث صادرات ذکر و بیان کرد: کشورهای جنوب شرق آسیا از سال 2016 میلادی حد مجاز پسماندها را در محصولات کشاورزی خود کاهش داده اند.

وی افزود: بدین منظور باید تلاش کرد در تولید و صادرات محصولات کشاورزی برخی مباحث بطور جدی مورد توجه قرار گیرد. 

مدیرکل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بسیاری از کشورها کاهش در پسماندها و سموم باقیمانده در محصولات را در دستور کار قرار داده اند.

او ادامه داد: ترکیه از جمله این کشورهاست که خود تولیدکننده سموم بی کیفیت می باشد لذا باید یک نهاد ناظر به عنوان متولی این امر بطور جدی و مستمر نظارت کند این سموم وارد ایران نشوند. 

وی تهدید دیگر را قاچاق و مخدوش کردن اصالت محصولات ذکر و بیان کرد: به عنوان مثال در زعفران عده ای در پی آنند که پیاز آن را را به افغانستان و چین صادر کنند.

شجری افزود: بدین ترتیب کشورهایی تبدیل به تولیدکننده زعفران شده اند که این خود برای این محصول در کنار پسماندها عاملی تهدید کننده شده که باید کنترل و مدیریت شود. 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: