کد خبر: ۱۹۸۴۸۱
۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
0
پول‌نیوز - در حالی که فصل زراعی پیش رو تا یکی، دو هفته آینده آغاز می‌شود مدیر کل دانه‌های روغنی وزارت کشاورزی از افزایش چهار برابری کشت دانه‌های روغنی خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی از آنجاکه نمی‌خواهد کشاورز را به کارخانه‌ها و واردکنندگان روغن نباتی بسپارد خود محصول آن‌ها را خریداری خواهد کرد.

علیرضا مهاجر، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۵۰ هزار هکتار کلزا در کشور کشت شد که امسال تا چهار برابر یعنی ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول افزایش پیدا خواهد کرد و با تولید ۳۳۰ هزار تنی کلزا ضریب وابستگی در تولید روغن نباتی از ۹۶ درصد به کمتر از ۹۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بازار یک محصول از شاخصه‌های اصلی افزایش تولید آن است، افزود: پیش از این انجمن روغن نباتی موظف به خرید دانه‌های روغنی از کشاورزان بود اما این انجمن و کارخانه‌هایی که در اختیار آن‌ها است واردکنندگان روغن خام هستند و از این محل محصول خود را تولید می‌کنند اما دولت و وزارت جهاد کشاورزی از آنجا که نمی‌خواست کشاورزان را به واردکنندگان بسپارد شرکت بازرگانی دولتی را موظف به خرید دانه‌های روغنی از کشاورزان کرد.

مدیر کل دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شد و شرکت بازرگانی دولتی به موقع بهای محصول کشاورزان را پرداخت کرد، گفت: برای ورود دانه‌های روغنی تولید داخل به بازار داخلی روغن نباتی چندین ابزار در اختیار دولت قرار دارد که می‌توان به تعرفه‌های واردات، ارزهای دولتی و آزاد و... اشاره کرد که در این راستا در صدد هستیم تا در مقابل خرید دانه‌های روغنی تولید داخل از سوی کارخانه‌های تولید کننده تعرفه واردات برای آن‌ها کاهش پیدا کند.

مهاجر اضافه کرد: از آنجا که کلزا محصولی است که در پاییز کشت می‌شود و از نزولات جوی استفاده می‌کند در همه استان‌های کشور می‌تواند کشت شود اما استان‌های هدف در این زمینه کرمانشاه، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، زنجان، خوزستان، ایلام، گلستان و مازندران هستند.

وی همچنین در خصوص تأمین بذر و نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان تولید کننده دانه‌های روغنی اظهار کرد: برای سال زراعی پیش رو به حدود ۱۵۰۰ تن بذر برای تولید دانه‌های روغنی برنامه‌ریزی شده نیاز داریم که تاکنون ۱۴۰۰ تن آن تأمین شده و مابقی آن نیز در حال تأمین است که البته در این میان انواع بذرهای مورد نیاز بخش دانه‌های روغنی از محل تولید داخلی (۸۰ درصد) و واردات (۲۰ درصد) تأمین می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: