May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۰۲۲۸
۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
0
یکه‌زارع گفت: برای پروژه‌هایی که تعریف کرده‌ایم، از موتور تا پلت‌فرم در چهار تا پنج سال آینده، حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.
پول‌نیوز - آن‌چه امروز می‌خوانید بخش پایانی گفت‌وگوی روزنامه «دنیای خودرو» با هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو است. در قسمت‌های پیشین در خصوص بسیاری مباحث با وی بحث کردیم. از نوع نگاهی که به قطعه‌سازان دارد تا شایعات پیرامون کروز و فشار این شرکت به ایران‌خودرو، میزان بدهی این شرکت، رابطه با بانک پارسیان، مذاکرات با رنو، خودروهایی که به دلیل نقص قطعه کف کارخانه خوابیده بودند و اینکه اکنون چه وضعیتی دارند، میزان هزینه‌ها، وضعیت نمایندگی‌ها، نحوه مذاکرات و لابی‌های سیاسی و اینکه در مسیر خصوصی‌سازی با چه مقاومت‌هایی روبه‌رو هستند که یکه‌زارع به روزنامه «دنیای خودرو» گفت:

«در این جا دو بحث وجود دارد. در فروش دارایی‌های مازاد، یک سری دارایی به صورت املاک و یک سری دارایی به صورت شرکت وجود دارد. در سال 93 حدود هزار و پانصد میلیارد تومان دارایی واگذار شده ولی در بحث شرکت این کار کمی سخت‌تر است. اینکه کسانی را پیدا کنید که علاقه‌مند باشند از تجارت وارد تولید شوند، بسیار  سخت است. چون در تجارت کار بسیار راحت‌تر و کار در تولید بسیار سخت است. ولی بنای ما بر این است؛ اگر می‌خواستم خود ایران‌خودرویی تاسیس کنم، شرکتی را تاسیس می‌کردم که فقط خط مونتاژ و خط رنگ همراه با R&D قوی و مهندسی بسیار قوی داشته باشد. بنابراین هدف ما در ایران‌خودرو این است که به این مرحله برسیم. ولی این که می‌رسیم و این رسیدن راحت است؟ مطمئنا خیر، بسیار سخت خواهد بود».

همچنین وی در پاسخ به اینکه در مسیر کاری خود با چه فشارهایی روبه‌رو است، بدون اینکه مثال خاصی بزند به صراحت گفت: « مدیری هستم که خیلی مستقل کار می‌کنم. زیر هیچ فشاری نمی‌روم و کاری نیز تحت این فشارها انجام  نداده و نخواهم داد.»

در این بخش در ادامه مباحث پیشین باز هم گریزی به مذاکرات داشتیم و اینکه با افت صادرات چه خواهند کرد که به عقیده یکه‌زارع باید «مطلوبیت محصول را چه از نظر کیفیت و چه از نظر مشخصات فنی، این قدر بالا ببریم که در بازارهای منطقه خواستار داشته باشد.»

میزان سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو برای خودروهای جدید چه میزان است؟

برای پروژه‌هایی که تعریف کرده‌ایم، از موتور تا پلت‌فرم در چهار تا پنج سال آینده، حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

برای بخش خارجی هم،  مبلغ همان مبالغی است که اعلام کردید؟

بله. البته این به غیر از قضیه پژو است. این سرمایه‌گذاری است که روی محصولات خودمان انجام می‌دهیم.  باید مرکز تحقیقات را بسیار قوی کنیم. زیرا در سبد محصولاتی که از الان تا سال 1404 تعریف کردیم و قصد تولید داریم، باید حداقل 40 و حداکثر 50درصدبا برند ایران‌خودرو باشد. بنابراین برای این‌که این اتفاق بیفتد، نیاز است که یک مرکز تحقیقات بسیار قوی داشته باشیم. قرارداد ساخت موتور سه‌سیلندر که در یک‌ماه و نیم گذشته امضا کردیم، به‌روزترین موتور دنیاست که بعد از 30 تا 33 ماه این موتور وارد بازار خواهد شد و  تا آن مقطع ما نیز پلت‌فرم را تعریف خواهیم کرد.

با این حساب می‌توانیم بگوییم که مرکز تحقیقات نوآوری ایران‌خودرو دگرگون خواهد شد.
باید دگرگون شود. برای این‌که این مجموعه زنده بماند و بتواند به‌عنوان یک خودروساز مطرح شود و قابلیت خصوصی شدن داشته باشد  و شرایط را ایجاد کند و طرف‌های خارجی به سمت ایران‌خودرو بیایند، باید این اتفاقات بیفتد.

آقای آهنی سفیر ایران در فرانسه معتقد است: فضای نامردی در دنیا وجود دارد و تیم مذاکره‌کننده نقش بسیار مهمی دارد که چگونه بتوانند با شرکت‌ها مذاکره کنند. شما تیم مذاکره‌کننده را در امضای قرارداد و گنجاندن نکات در این قراردادها، تا چه حدی قوی می‌بینید؟

شاید اگر بخواهیم بررسی کنیم، در قراردادهایی که در ارتباط با خودرو امضا شد، بیشترین امضاها، امضای من است که پای این قراردادهاست. محصولاتی که من آوردم بسیار زیاد و شامل ماکسیما و محصولات دیگری است. ولی مهم این است که تیم قرارداد باید بسیار قوی باشد. در پارس‌خودرو که بودیم، 16 نفر قرارداد پارس‌خودرو را امضا کردند. آنها افرادی قوی در حوزه‌های مختلف بودند.
کاری که در ایران‌خودرو کردم و برای اولین بار هم انجام شد، این بود که مدیر برند تعریف کردیم. یعنی مدیر برند پژو، مدیر برند سوزوکی، مدیر برند رنو و غیره. بعد هر‌کدام از این مدیران یک تیم بسیار قوی داشتند. خوشبختانه تیم مذاکره‌کننده ما بسیار قوی بود. تیم مذاکره‌کننده پژو  را که هشت تا 9 نفر بودند، یک تیم بالای 20 نفر حمایت می‌کرد. به نظرم تیمی بسیار قوی بودند و بسیار خوب هم عمل کردند.

چندی پیش مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگویی که با وی داشتیم، اعلام کرد دولت روحانی قصد دارد باقی سهام شرکت‌های خودروساز را واگذار کند. در این راستا نظر شما چیست؟ آیا واقعا  این امر امکان‌پذیر است؟

من به‌عنوان مدیر‌عامل ایران‌خودرو، بسیار استقبال می‌کنم و این برای صنعت خودرو‌سازی اتفاق
خوبی است.

وقتی اراده شود، آن مقاومت‌هایی که ایشان گفتند باید برداشته و این کار انجام شود. اگر خصوصی شود، خصوصی‌ها بلد هستند با یکدیگر کار کنند. در حال حاضر هم سهام دولت در ایران‌خودرو بیشتر از  14درصد نیست.

آیا واقعا عملی است که بخش خصوصی بیاید و به این زودی این سهام را تصاحب کند؟

بر اساس اصل 44 قانون اساسی که مقام معظم رهبری بر آن خیلی تاکید  دارند، باید این اتفاقات بیفتد. مثلا اگر در ایران‌خودرو این اتفاق رخ دهد، ممکن است پنج صندلی در هیات‌مدیره باشد که یکی از آنها مربوط به یک نفر باشد. دو صندلی دیگر مربوط به بخش خصوصی، دو صندلی دیگر هم مال دیگری باشد. اینها می‌نشینند و با یکدیگر مدیر و هیات‌مدیره انتخاب می‌کنند، مطمئنا کارها راحت‌تر خواهد بود.

صادرات ما به‌خاطر مسائل منطقه‌ای و از دست رفتن بازار عراق به شدت افت کرده است. آیا برای بازارسازی و بازاریابی کاری انجام داده‌اید؟ کدام کشورها را برای اهداف جدید انتخاب کرده‌اید؟

مشکل اساسی صادرات خودرو، نه فقط ایران‌خودرو بلکه همه خودروسازان است. می‌توانیم دو نوع محصول صادر کنیم.

یک محصولی که با برندهای خارجی داریم. دیگری هم محصول با برندهای خودمان است. با برندهای خارجی باید با آنها هماهنگ باشیم و در زنجیره آنها فروش را انجام دهیم که آن مقوله دیگری است. چیزی که الان داریم و در خودروسازی اتفاق می‌افتد و خیلی هم تعداد آن کم است، فروش با برند خودمان است. راحت اعلام می‌کنم که باید درباره محصول‌مان بسیار دقت کنیم.

مطلوبیت این محصول را چه از نظر کیفیت و چه از نظر مشخصات فنی، باید آن‌قدر بالا ببریم که در بازارهای منطقه خواستار داشته باشد. مثل سمند در روسیه که بسیاری از آن استقبال کردند، می‌خواهیم در دیگر کشورها نیز این اتفاق بیفتد. ضمن این که شرایط داخلی هم برای صادرات (نه‌تنها خودرو) بسیار تسهیل شود که صادر کردن کاری باشد که به آن ارزش داده شود؛ مثلا در چین خودروسازان همین خودروهایی را که به ایران صادر می‌کنند، روی قیمت‌هایشان تخفیف می‌دهند. برای اینکه وارد بازار می‌شود. دولت هم  به آنها یارانه می‌دهد. این اتفاقات باید بیفتد.

صادرات فقط کار بنگاه نیست، بلکه سیاست‌ها هم باید هماهنگ باشند، ولی به هرحال صنعت خودرو‌سازی ما درگیر محصول است.

آیا کشورهای جایگزین عراق را انتخاب کرده‌اید؟

کشورهای مختلفی داریم که با آن ها کار می‌کنیم. اما اینگونه نیست که اگر بازار یک کشور خراب شد، سراغ کشور دیگری برویم. باید هر دو را انتخاب کنیم. هر کشور تعریف خودش را دارد.

در این سه سالی که در این مجموعه حضور دارید، بیشترین میزان رضایت را از کدام‌یک از عملکردهای خود دارید و در قبال انجام دادن آن کار خوشحال شده‌اید؟

در مجموعه ایران‌خودرو سه ذی‌نفع داریم؛ سهام‌داران، مشتریان و نیروی انسانی. هر اتفاقی که این سه ذی‌نفع را خوشحال‌ کند، مطمئنا باعث خوشحالی من هم شده است.

دلیل این‌که همکاری با فیات منتفی شده است، چیست؟

چه کسی گفته منتفی شده است. اصلا قرار نیست منتفی شود. منتها قرار شده است راجع به آن زیاد صحبت نکنیم.

دلیل تاخیر اصلی تحویل  اچ‌سی کراس به بازار چیست؟

فکر می‌کنم از دو هفته دیگر تحویل آن شروع شود. به هرحال یک سری مسائل اتفاق می‌افتد که ممکن است دست شما نباشد. ضمنا خودروی اچ‌سی کراس تنها خودرویی (از چین) است که بدو ورودش بالای 30 تا 35درصد آن ساخت داخل است. به هرحال می‌خواهیم محصولی که دست مشتری می‌رسد، محصول کیفی باشد. روی تجاری کردن آن بحث کنترل کیفی را بسیار سخت گرفته‌ایم، تاخیر هم به این علت است.

ساندروی اتوماتیک 49 میلیون تومان است. استپ‌وی اتومات آن 52 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است. رده قیمتی تندر 90 فاز2 اتوماتیک در چه محدوده‌ای است؟

مطمئنا قیمت آن، در فیلد موردنظر قرار نخواهد گرفت،  بلکه کمتر خواهد بود.

پژو 2008 به‌صورت فیس‌لیفت می‌آید؟

2008 جدید می‌آید؛ آن مدلی که در نمایشگاه اسفند ژنو بود. الان در شوروم‌های فرانسه هم وجود دارد؛ به هرحال آن جدیدتر است و خواهد آمد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: