April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۴۳۷۰
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
0
فنون مذاکره و مهارت‌های فن بیان باید در دانشگاه‌ها آموزش داده شود اما درحال‌حاضر ماموریت نظام آموزش عالی کشور در تولید محتوا و انتقال تخصص‌ها خلاصه شده است.
پول‌نیوز - مهمترین عامل ناکامی فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار، ناتوانی آنها در مذاکره و متقاعدسازی در جلسات و گفت‌وگوها مى باشد.

جمال قمری، استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم رفتاری در گفت‌وگو با پول‌نیوز با بیان این مطلب اظهار داشت: بنگاه‌های اقتصادی و فضای رقابتی بازار مملو از قوانین نانوشته‌ای است که برای ورود به آن باید با تکنیک‌های مذاکره و متقاعد کردن کارفرما آشنایی داشت.

وی با اشاره به این‌که افراد تحصیل‌کرده سال‌ها انرژی و تمرکز خود را تنها برای متخصص شدن در یک حوزه، صرف می کنند، افزود: این افراد با تمام پتانسیل و توانمندی‌های فنی، گاهی در ابتدایی ترین مهارت‌های مذاکره ناتوانند و به همین دلیل در جلسات مصاحبه نمی‌توانند تصمیم‌گیرندگان سازمان‌ها را تحت تاثیر قابلیت‌های خود قرار دهند.

نویسنده کتاب "فن چانه‌زنى در مذاكره و فروش" ادامه داد: چالشی که در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌طور متداول مشاهده می‌شود، انطباق نداشتن با شرایط کار جمعی است، بدین ترتیب که بسیاری از فارغ‌التحصیلان و حتی نخبگان پس از ورود به محیط کار و هنگام مواجه شدن با تعارضات و یا پاسخ منفی، تصمیم به ترک سازمان می‌گیرند و دیگران و اطرافیان را مقصر چنین اتفاقاتی قلمداد می‌کنند، درحالی که اگر با تکنیک‌های ارتباطات، مذاکره و متقاعدسازی آشنا باشند به‌سادگی از این موانع عبور خواهند کرد.

این مدرس مذاکره با بیان این‌که فنون مذاکره و مهارت‌های فن بیان باید در دانشگاه‌ها آموزش داده شود، افزود: درحال‌حاضر ماموریت نظام آموزش عالی کشور در تولید محتوا و انتقال تخصص‌ها خلاصه شده است؛ درحالی که فضای دانشگاه‌ها و ارزش‌هایی نظیر نمره، شباهتی با شرایط پر تلاطم بنگاه‌های اقتصادی ندارد. به همین دلیل دانشجویان پیش از ورود به بازار کار، باید مهارت‌هایی نظیر متقاعدسازی، ارائه و فن بیان و استفاده همزمان و مناسب از کلام، صدا و زبان بدن را آموزش ببینند.

قمری با تکیه بر گزارش‌های مرکز آمار ایران که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را حدود ۴ برابر نرخ بیکاری در کشور اعلام کرده است، گفت: زمان آن رسیده است تا دانشگاه‌ها تصمیم بگیرند کارشناسانی را به‌عنوان مربی در کنار دانشجویان قرار دهند تا مهارت‌های خوب صحبت کردن، شیوه‌های صحیح ارائه دادن، اقناع مخاطبان، سخنرانی و متقاعدسازی را به آن‌ها آموزش دهند و پیش از هر ارائه یا سخنرانی به آن‌ها کمک کنند تا نقاط ضعف خود را شناسایی و با آموزش و تمرین نسبت به رفع نقاط ضعف آن‌ها اقدام کنند؛ موضوعی که بی‌شک مسير جذب و ماندگارى فارغ‌التحصیلان در بازار کار را هموار مى‌سازد و ميزان خروج نخبگان از کشور را كاهش خواهد داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: