May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۴۴۷۵
۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
0
چنانچه در جریان همکاری‌های صورت‌گرفته خودروهایی با کیفیت مناسب و در کلاس جهانی به بازار داخل عرضه شود، می‌توان شاهد بازاری رقابتی در صنعت خودروی ایران بود.
پول‌نیوز - بعد از اجرایی شدن برجام، شرکت های خودروسازی خارجی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند، در این بین  قرارداد شرکت پژوی فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز فرانسه، با گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور و منطقه خاورمیانه به گفته کارشناسان، مهم‌ترین و بهترین قراردادی است که تاکنون در این زمینه امضا شده است.

حال اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» از محاسن و مزایای این قرارداد سخن گفتند و از آن حمایت کردند.

فریدون احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس

شرایط خودرو در کشور به سمت خوبی پیش می‌رود، اگر پیگیری‌هایی که دولت انجام می‌دهد و برنامه‌هایی که برای حضور خودروسازهای خارجی از اروپا و چین برای حضور در کشور وجود دارد، محقق شود، تا حدودی باعث می‌شود صنعت خودروی کشور به روزهای اوج خود بازگردد. در این زمینه امضای قراردادهای صنعت خودرو در فضای پسا‌برجام امر بسیار مهمی بود که اتفاق افتاد، این قراردادها به‌خصوص قرارداد همکاری بین پژو و ایران‌خودرو تفاهم‌نامه‌ای بسیار خوب ارزیابی می‌شود و مجلس از این قرارداد حمایت می‌کند. از سویی، توسعه همکاری با شرکت‌های خارجی زمینه ارتقای کیفیت، افزایش تیراژ و توسعه اشتغال و صادرات خودرو در خودروسازی ایران فراهم خواهد شد.

چنانچه در جریان همکاری‌های صورت‌گرفته خودروهایی با کیفیت مناسب و در کلاس جهانی به بازار داخل عرضه شود، می‌توان شاهد بازاری رقابتی در صنعت خودروی ایران بود. این در حالی است که صادرات و انتقال تکنولوژی شرط حضور و مذاکره با شرکت‌های خارجی در بازار ایران بوده و قطعا حرکت‌های صورت‌گرفته در صنعت خودروی ایران فرصت مغتنمی برای تولیدکنندگان داخلی است تا به تکنولوژی و دانش فنی روز دنیا مجهز شوند. همچنین با حضور سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، قطعا شاهد ورود تکنولوژی و دانش فنی در حوزه خودروسازی خواهیم بود.

به بیان دیگر، مسلما بخش مهمی که می‌تواند در جریان سرمایه‌گذاری‌ها به صنعت خودروی ایران کمک موثری کند، لزوم صادرات بخشی از تولیدات مشترک است، طبعا هنگامی‌که موضوع صادرات مطرح می‌شود، مشکل اصلی تولید بر محور صادرات نیز حل خواهد شد، ضمن اینکه دستیابی به این مساله همان تحقق کیفیت در صنعت خودرو است.

از سویی در صورتی‌که خودروسازان داخلی با مشارکت شرکت‌های خارجی محصولی را تولید کنند که به سایر کشورهای دیگر دنیا صادر شود، مسلما بخش مهمی از مشکلات صنعت خودرو حل خواهد شد. گروه صنعتی ایران خودرو در جریان قراردادهای خارجی در فضای پسا‌برجام به‌خوبی عمل کرده و مدیریت ایران‌خودرو در این زمینه اقدامات بسیار هوشمندانه‌ای را از خود بروز داده است و توانسته قرارداد بسیار محکم و خوبی را با طرف فرانسوی امضا کند. قدر مسلم با ورود محصولات جدید ایران‌خودرو به بازار، آن‌ها تنوع بازار را به طور محسوسی افزایش خواهند داد و از این جهت می‌توان نمره بسیار خوبی را به گروه صنعتی ایران خودرو در این زمینه اعطا کرد.

ولی ملکی، رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس

در قراردادهای اخیر خودرویی که خودروسازان کشور از جمله گروه صنعتی ایران خودرو با شرکای خارجی خود امضا کرده‌اند، این قراردادها به صورت محکم بسته شده‌اند و آن‌ها را می‌توان ارزیابی کرد.

این در حالی است که یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خودروسازی، بدنه خودرو است و در چند ماه اخیر پس از اجرای برجام مدل‌های جدیدی از خودرو طراحی و ماکت آن ساخته شده که در این طراحی‌ها از کارشناسان خبره طراحی شرکت‌های بزرگ خودروسازی استفاده شده است.
از سویی، نمی‌توان انتظار داشت تمام قطعات موتور در طی زمانی کوتاه داخلی‌سازی شوند.

مونتاژکاری زمانی رخ می‌دهد که قطعات ساخت خودرو از خارج وارد شود اما در ایران جز برخی
خودروها که تولید داخلی ندارند، بقیه خودروها به‌خصوص محصولات تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو از قطعات ساخت داخل استفاده می‌کنند. به بیان دیگر قطعه‌سازان ایرانی توان تولید قطعات مدرن را دارند. به نظر می‌رسد با ورود محصولات جدید ایران خودرو و پژو، این محصولات در بازار سهم مناسبی را نصیب خود کنند.

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

در حال حاضر صنعت خودرو در دنیا به سمت تکنولوژی‌های روز حرکت می‌کند که از جمله می‌توان به کاهش و متناسب‌سازی مصرف سوخت خودروهای تولیدی با محیط زیست و موضوعاتی از این دست اشاره کرد. از سویی خودروسازان داخلی موظف به عرضه خودروهای به‌روز و با‌کیفیت در رده‌های قیمتی مختلف هستند؛ همانطور که کشورهای توسعه‌یافته برای همه طبقات درآمدی، خودروهای به‌روز و با‌کیفیت تولید می‌کنند.

 این در حالی است که خودروسازان کشور از جمله گروه صنعتی ایران خودرو در این راستا در حال گام برداشتن هستند. ذکر این نکته ضروری است در فضایی که حدود یک سال از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و صنعت خودروی کشوردر این برهه قراردادهایی را با خودروسازان خارجی امضا کرده است، تولید محصولات باکیفیت و به‌روز و همچنین با تنوع بالا محقق خواهد شد. این موارد در قرارداد گروه صنعتی ایران خودرو و پژوی فرانسه به خوبی گنجانده شده است و انتظار می‌رود با ورود خودروهای جدید حاصل این قرارداد، مردم از این محصولات استقبال خوبی به عمل آورند.

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس

وقتی قراردادها به‌گونه‌ای باشد که انتقال تکنولوژی به داخل کشور صورت بگیرد و از یک طرف بتوانیم صادرات محصول را تضمین و از طرف دیگر سهم تولید داخل را در قراردادها لحاظ کنیم تا بازار قطعه‌سازان تحرک داشته باشد و البته در زمینه تولید خودرو به‌روز باشیم و به عنوان یک هاب تولید خودرو در منطقه قرار بگیریم، طبیعتا قراردادها مثبت است.

در هر قراردادی که این موضوعات لحاظ شود و در فضای تولیدی کمک‌کننده باشد، قاعدتا آن قرارداد موثرتر خواهد بود. این در حالی است که گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه و کشور در قرارداد اخیر خود با پژوی فرانسه، تمام موارد فوق را رعایت کرد. از سویی، قراردادهایی که در سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد می‌شوند، قاعدتا برای کشور مناسب هستند.

همچنین اگر فرض را بر این بگذاریم که ایران قرار است تبدیل به یک هاب تولیدکننده خودرو در یک منطقه مشخص شود، قاعدتا باید شرح وظایفی را برای وزارت صنعت، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و خودروسازهای داخلی لحاظ کنیم و هر جایی که مشکل قانونی داشته باشیم، نسبت به رفع آنها اقدام کنیم که در این زمینه مجلس دهم و به‌ویژه کمیسیون صنایع در این زمینه اقدامات مناسبی را صورت داده‌اند.

از سویی معمولا لازمه پویایی، پایداری و رو به جلو بودن یک صنعت این است که زنجیره تولید، فعال نگه داشته شود. به این معنی که یک‌سری قطعه‌ساز در کشور داریم، بخشی از قطعات هم از خارج از کشور وارد می‌شوند، تولید در داخل کشور انجام می‌شود و محصول نهایی به دست مشتری می‌رسد که خوشبختانه تمام این روند از سوی خودروسازان کشور به‌خصوص گروه صنعتی ایران خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، دنبال و پیگیری می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: