May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول نیوز در گفتگو با یک مقام تشکلی، صنعت و بازار خودرو پس از برجام را بررسی کرد؛
کد خبر: ۲۱۵۱۴۷
۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
0
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن خودروسازی کشور گفت: بازار خودرو پس از اجرای برجام با 40 درصد افزایش تولید و فروش مواجه بوده و وضعیت نسبت به قبل از اجرای برجام بسیار مثبت است.
افزایش 40 درصدی در تولید و فروش خودرو
پول‌نیوز - رکود در صنعت ایران حالا دیگر سالهاست که جا خوش کرده و تلاش دولتمردان بسیار کم ثمر بوده و به سختی توانسته است رکود را از بخش های مختلف اقتصاد بزدایند.

صنعت خودرو نیز از این امر مستثنی نیست به خصوص آنکه در سالهای اخیر با کمپین های نه به خرید خوروی صفر و در برهه ای نیز هیجانات مردمی برای ورود خودروهای ارزان قیمت به کشور به واسطه اجرای برجام مواجه بوده است.

به گزارش پول نیوز، بازار خودرو در سال جاری چندان تحریک نشده و به گفته کارشناسان تابستان داغی را سپری نکرد، آمار فروش در پاییز هم چندان چنگی به دل نمی زد به خصوص آنکه نرخ برخی از خودروهای داخلی نیز افزایش یافته و عامل تشدید رکود در این بازار شد.

خودروسازان دلیل گرانی محصولات خود را نوسانات ارزی عنوان کرده اند و به نظر می‌رسد به دلیل این نوسانات، خودروسازان قادر به تعیین قیمتی مشخص در این زمینه نیستند.

نوسانات ارزی که از عدم داخلی‌سازی خودرو آب می خورد تاثیر قیمتی خود را در بازار راکد خودرو به جای گذاشته است چرا که به اذعان کارشناسان ، ۴۰ تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده قطعات خودرو را مواد اولیه تشکیل می‌دهد و از آنجایی که تولید قطعات خودرو در کشور وابسته به مواد اولیه وارداتی است قیمت تمام شده خودرو افزایش می یابد.

در شرایطی که آمار و نگاهی به بازار نشان از رکود در صنعت خودرو دارد، محمد رضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن خودروسازی کشور اما نظر متفاوتی دارد؛ وی بازار خودرو را بازاری رو به رشد ترسیم کرده و در گفتگو با خبرنگار پول نیوز وضعیت این روزهای بازار خودرو را عادی ارزیابی کرد و گفت: این روزها و پس از گذشت یک سال از اجرای برجام بازار خودرو با حالت عادی بازگشته است.

وی ادامه داد: بازار خودرو پس از اجرای برجام با 40 درصد افزایش تولید و فروش مواجه بوده و وضعیت نسبت به قبل از اجرای برجام بسیار مثبت است چرا که قبل از برجام مردم فکر می کردند با اجرای آن قیمت خودرو کاهش پیدا می کند به همین جهت وارد بازار نمی شدند اما اکنون با عادی شدن فضا بازار رشد داشته است.

نجفی منش در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار خودرو نیز گفت: افزایش نرخ ارز اثر مستقیم بر بازار خودرو دارد و قیمت ها را افزایش می دهد چرا که بسیاری از قطعات وارداتی هستند و هزینه تولید خودرو را افزایش می دهند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن خودروسازی کشور در پاسخ به سوالی در مورد بازار خودرو در سال 96 نیز گفت: به نظر می رسد هم تولید و هم فروش در سال آینده مثبت بوده و بازار فعال خواهد بود.

نجفی منش در مورد تاثیر ممنوعیت واردات خودرو توسط نمایندگی های فاقد مجوز از شرکت مادر بر قیمت خودرو و بازار خودرو نیز تاکید کرد: این مساله مهمی نیست که به آن پرداخته شود و نیازی نیست برای ثروتمندان دلسوزی کرد چرا که این افزایش قیمت در مورد خودروهای خاصی است که مساله عمده جامعه نیست. افرادی که می خواهند مازراتی میلیاردی بخرند 100میلیون تومان بیشتر می پردازند و این مساله ای نیست که انرژی جامعه صرف آن شود.

چندی پیش دولت دستورالعملی را در زمینه ساماندهی بازار ارز صادر  کرده که در بند 6 آن تکلیفی برای وزارت صنعت مشخص کرده است که بر اساس آن واردات کالاهای سرمایه ای و مصرفی بادوام و خودرو مستلزم دارا بودن سیستم خدمات پس از فروش در کشور است. بر اساس این ماده که در واقع ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان را نیز در بر می گیرد، واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی موظف هستند نسبت به ارایه خدمات پس از فروش اقدام کنند.

مدتی است که این بخشنامه به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت در بازار مطرح است و گفته می شود که عامل افزایش قیمت خودرو در بازار خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: