May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول نیوز در گفتگو با یک اقتصاددان بررسی کرد:
کد خبر: ۲۱۵۷۱۲
۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
0
جام‌ساز گفت: ایران باید با یک دیپلماسی ظریف از اختلاف ترامپ و 5 کشور دیگر درباره برجام بهره گیرد.
اقتصاد جهان در دوره ترامپ؛ از جنگ اقتصادی آمریکا با چین تا احتمال اتحاد با روسیه
پول‌نیوز - خبر انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری امریکا اقتصاد جهان و حتی ایران را متاثر کرده و در اولین گام تاثیر خودر را بر بورس و ارزش پول ملی ایران بر جای گذاشت.

حال بسیاری از کارشناسان منتظر تصمیمات ترامپ پس از ورود به کاخ سفید و تاثیر آن بر اقتصاد دنیا و به خصوص ایران هستند؛ گمانه زنی ها حاکی از آن است که همانطور که خبر انتخاب ترامپ اقتصاد ایران را متاثر کرد سیاستهای وی به عنوان رییس جمهور امریکا آثار بلند مدتی را بر اقتصاد ایران برجای می گذارد.

گفته می شود حوزه نفت و ارز بیشترین تاثیر را از سیاستهای ترامپ می پذیرند و این امر می تواند قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه که بخش عمده ای از صادرات ما را تشکیل می دهد را متاثر کرده و مخارج دولت را افزایش دهد.

از سوی دیگر رفتار ترامپ در مواجه با برجام نیز از مسائل مهم است چرا که وی در سخنرانی ها و موضع گیری های انتخاباتی خود برجام را بدترین توافق امریکا خواند. اگر ترامپ حالا و پس از تحویل گرفتن پست ریاست جمهوری بخواهد مفاد برجام را تغییر بدهد شرایط اقتصاد ایران تغییر اساسی می کند.

پول‌نیوز برای بررسی تاثیرات ریاست جمهوری ترامپ بر امریکا با یک اقتصاد دان به بحث و گفتگو نشسته است؛ به اعتقاد محمود جام ساز باید صبر کرد و سیاستهای اجرایی ترامپ را دید و سپس در مورد تاثیر سیاستهای وی بر اقتصاد ایران نظر داد چرا که سخنانی که تا کنون از وی شنیده ایم بیشتر جنبه انتخاباتی داشته و با سیاستهای اتخاذی وی به عنوان رییس جمهوری تفاوتهای عمده ای خواهد داشت.

جام‌ساز گفت: ترامپ به طور رسمی کار خود را آغاز نکرده و قرار است از امروز ریاست جمهوری امریکا را در دست بگیرد اما از الان نمی توان پیش بینی کرد که وی در حوزه های مختلف چه سیاستهایی را در دستور کار قرار می دهد چرا که مسائل دیپلماسی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را نمی توان یک‌روزه بررسی کرده و در مورد آنها نظر بدهد.

وی افزود: آنچه ترامپ در دوره کاندیداتوری اعلام کرد مفاهیمی بود که بدون توجه به شرایط و سیاستگذاری های حزب دموکرات عنوان می شد و تا حدودی برای از میان برداشتن رغبا بود و به طور کلی  بخش های مختلف در دنیا با آن مخالف بودند؛ مثلا وی دیوار حائل میان مکزیک و آمریکا را مطرح کرد یا تصمیمات سختی در مورد مهاجران اعلام کرد که مورد نکوهش کشورهای دیگر و حتی هم حزبی های وی قرار گرفت و دموکراتها به کلی مخالف آن بودند؛ همچنین عنوان تصمیات در مورد اوباما کر جامعه متوسط امریکا را ناراحت کرد. وی برجام را نیز بدترین توافق امریکا خوانده است.

به گفته جام ساز تمامی این اظهارات قبل از ورود به کاخ سفید مطرح شد، پس از حضور وی در کاخ سفید محدودیت های سیاسی و مقرراتی باعث می شود تا ترامپ در چارچوب حزب حرکت کرده و متناسب با تصمیات کنگره اقدام کند البته رییس جمهور اختیاراتی دارد که گاهی از آنها استفاده می کند.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: در هر صورت مشخص نیست که سیاست خارجی ترامپ در چه جهتی حرکت می کند اما در مورد اتخاذ تصمیات در مورد ایران نظرات متفاوتی وجود دارد، برخی می گویند اوضاع ایران در دوره ریاست جهوری ترامپ بدتر می شود چرا که مهره های کلیدی وی ضد ایران هستند.  به خصوص وزیر دفاع و رییس سیا. وزیر دفاع نظرات سختگیرانه ای در مورد ایران داشت و طالب جنگ با این کشور بود و پیشتر به اوباما گفته بود که ما باید یک پالایشگاه در ایران را بزنیم تا قدرت و نفوذ ایران را بکاهیم اما اوباما با وی مخالفت کرده و او را بازنشست کرد. در حال حاضر کنگره چندین وزیر ترامپ را تایید نکرده اما آنها هم ضد برجام هستند.

وی افزود: در مورد ایران ترامپ تا حدودی عقب نشینی کرده و برجام را پذیرفته است اما گفته که باید در مورد آن بازنگری صورت بگیرد.

این کارشناس اقتصادی گریزی به برجام زده و تصریح کرد: برجام برای ایران موقعیت های خوبی ایجاد کرد و مثبت بود، پس از برجام قراردادهایی در زمینه نفت بسته شد و در مورد خرید هواپیما نیز قراردادهایی منعقد شد، ورود ایرباس به ایران نیز از برجام نشات می گیرد.

وی افزود: طبق اجلاس اخیر اوپک قرار شد حدود 90 هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت ایران افزوده شود حال آنکه در مورد کاهش تولید کشورهای دیگر برای افزایش قیمت نفت اجماع کرده و در این راستا عربستان 486 هزار بشکه در روز، عراق 210 هزار بشکه و امارات 139 هزار بشکه از تولدات خود کاسته اند، روسیه هم که خارج از اوپک است با این کشورها همداستان شده و روزانه 300 هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش داده است. در این میان اما امریکا تمهیداتی به اجرا گذاشته تا قیمت نفت بیشتر نشود به همین جهت به نظر می رسد در این میان جنگ نفت هم در گرفته است.

به گفته جام ساز؛ مساله با اهمیت دیگر عادی سازی روابط بانکهای بین المللی با ایران است، بسیاری از بانکهای کوچک با ما کار می کنند که همه آنها نشانه هایی از سود آوری برجام است.

این اقتصاددان معتقد است که در مقابله با سیاستهای ضد برجام ترامپ باید سیاستهای ظریفی به کار گرفته شود؛ چرا که اگر قرار باشد مقابله به مثل کنیم و دیپلماسی همسو با ترامپ به کار گرفته شود برجام دچار دردسر می شود به همین جهت باید منتظر باشیم تا 5 کشور دیگری که به اتفاق امریکا برجام را امضا کردند وارد عمل شوند. اگر امریکا بخواهد تغییرات بنیادین در برجام ایجاد کند این کشورها جلوی امریکا را می گیرند و در این میان ایران باید با یک دیپلماسی ظریف از اختلاف ایران و 5 کشور استفاده کند.

جام ساز پیش بینی کرد امریکا با روسیه متحد شود که اگر این مساله رخ بدهد در مورد سیاستهای امریکا نسبت به ایران نیز نرمش به وجود می آید.

جام ساز در ادامه گفتگوی خود با پول نیوز گفت: امریکا کشور مقتدری است حداقل از نظر اقتصادی چرا که 25 درصد گردش پولی جهان با دلار انجام می شود به همین جهت تصمیمات اقتصادی ترامپ در دنیا تاثیر می گذارد مخصوصا در اقتصاد چین. به نظر می رسد در دوره ریاست جمهوری ترامپ جنگ اقتصادی بین چین و امریکا به وقوع بپیوندد.

وی در پایان گفت: به هر حال سیاست اقتصاد جهانی امریکا در کشورهای دیگر تاثیر می گذارد چرا که امریکا اقتصاد بزرگی دارد به طوری که 18 تریلیون دلار بودجه دارد و این نشان می دهد که امریکا کشور عظیمی است و هر تصمیمی در مورد نرخ بهره بگیرد بر دنیا اثر می گذارد. در عین حال اما به نظر نمی رسد ترامپ بخواهد همه شعارهای انتخاباتی خود را عملی کند چرا که مشاوران سیاستمدار قوی و باهوشی دارد ضمن اینکه تصمیمات وی باید از کانال کنگره که یک روال منطقی است بگذرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: