May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
نظر متفاوت دولت و تراکتورسازان درخصوص نحوه تامین نیاز کشاورزان
کد خبر: ۲۱۶۲۴۶
۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
0
تولیدات داخلی 90 درصد نیازهای داخل کشور را پاسخگو بوده و کیفیتی در حد استانداردهای بین‌المللی دارند.
پول‌نیوز - رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی به تازگی برلزوم تخصیص ارز مبادله‌ای برای تامین خودروهای کشاورزی تاکید کرده و خواستار ارتقای صنعت خودروهای کشاورزی در منشور صنعتی کشور شده است.

به گزارش گروه کشاورزی و دام پروری پول‌نیوز، کامبیز عباسی تامین نشدن ارز مبادله‌ای برای ماشین‌های کشاورزی را از مصادیق کم‌توجهی به حوزه صنعت کشاورزی دانسته و افزوده است: این امر در حالی است که تنها پنج درصد ماشین آلات کشاورزی شامل تراکتورها و کمباین‌های سنگین زراعی و اجزا و قطعات و... از این منبع تامین می‌شود و این بخش نیازمند واردات با تامین ارز مبادله‌ای است.

به گفته وی، اختصاص‌نیافتن ارز مبادله‌ای به ماشین آلات مورد نیاز کشاورزی موجب افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت این ماشین‌آلات شده و افزایش قیمت آن‌ها موجب افزایش هزینه تولید و در مواردی کاهش رغبت بهره‌برداران برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی خواهد شد.

این در حالی است که تراکتورسازان به‌شدت با به‌صرفه‌تر کردن واردات مشین آلات کشاورزی مخالف بوده و حتی خواستار افزایش تعرفه واردات آن هستند  و می‌گویند: وقتی تعرفه واردات خودرو 55 درصد است، تعرفه 5درصدی تراکتور مشوق واردات آن محسوب می‌شود.

پلاک‌گذاری 75 درصد تراکتورها و کمباین ها در دولت یازدهم

75 درصد تراکتورها و کمباین‌های فعال بخش کشاورزی در دولت یازدهم پلاک‌گذاری شده است. این امر نشان می‌دهد که دولت تدبیر و امید به اهمیت نقش توسعه مکانیزاسیون در افزایش تولیدات کشاورزی واقف است.

بنابر آمار موجود، تولید 14.5 میلیون تن گندم با تکیه بر ماشین آلات کشاورزی و ماشین‌های بذرکاری انجام شده است. در‌حال‌حاضر نزدیک به 450 هزار دستگاه تراکتور، 15 هزار دستگاه کمباین برداشت غلات و 40 هزار دستگاه بذرکار در بخش کشاورزی موجود است. نزدیک به 10 هزار دستگاه از 40 هزاردستگاه بذرکار نیز در دولت یازدهم تامین شده و سهم بذرکارهای وارداتی در حوزه گندم کشور کمتر از دو درصد است.

ماشین‌های پلاک‌گذاری‌شده کارت سوخت ندارند

تاکنون هیچ یک از 170 تا 180 هزار دستگاه تراکتور و کمباین دارای پلاک راهنمایی، کارت سوخت دریافت نکرده‌اند و با وجود تاکید سازمان بازرسی کل کشور، کارت سوخت به دارندگان این مشین آلات تحویل نشده است. در‌حال‌حاضر دارندگان ماشین‌های کشاورزی با تکمیل فرم‌های اینترنتی تقاضای سوخت می‌کنند و با این روش، امکان ذخیره‌سازی سوخت وجود ندارد، ضمن آن‌که گاهی دارندگان ماشین‌های کشاورزی مجبور می‌شوند از فروشندگی‌های سوخت در روستاها و یا از رانندگان ماشین‌های سنگین به قیمت گزاف، گازوییل خریداری کنند.

متاسفانه زیرساخت‌های توزیع و تحویل سوخت در بخش کشاورزی در چند دهه اخیر مورد توجه نبوده است. ایجاد جایگاه و زیرساخت سوخت در حوزه کشاورزی نیازمند برنامه‌ریزی جامع است و با روند رو به رشد کشاورزی در حوزه تولید و مکانیزاسیون، نیاز به چنین برنامه ریزی بیشتر احساس می‌شود.

طرح جامع مکانیزاسیون

طرح جامع مکانیزاسیون کشاورزی، ترسیم نقشه راه صنعت ماشین‌های کشاورزی است که بخش صنعت می‌تواند مطابق این طرح نسبت به تولید ماشین‌های کشاورزی اقدام کند. با اجرای این طرح 12 ساله، بخشی از کاهش تولید و ضایعات ناشی از نبود مکانیزاسیون در اراضی کشاورزی جبران می‌شود. با اجرای طرح جامع مکانیزاسیون کشاورزی، در بسیاری از محصولات کشاورزی به طور متوسط 35 تا 55 درصد کاهش هزینه‌های تولید، اقتصادی شدن و پایداری تولید را خواهیم داشت.

تراکتورهای پیشرفته در مزارع ایران

به گفته رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی، در دو سال گذشته و در بیشتر مزارع کشور تراکتورها و کمباین‌های پیشرفته کشاورزی به کار گرفته شده است. عباسی می‌گوید: پتانسیل سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی کشور بسیار ناچیز بود، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم در سه سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان پتانسیل سرمایه‌گذاری ایجاد شد.

وی با بیان این‌که در صنعت ماشین‌آلات کشاورزی باید نگاهی فراتر از صنعت خودرو وجود داشته باشد، می‌افزاید: مشین آلات کشاورزی ضامن امنیت و پایداری کشور هستند. رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که اتکای ما در مکانیزاسیون کشاورزی به داخل و استفاده از فناوری‌های نوین است، ادامه می‌دهد: شماره‌گذاری ماشین آلات کشاورزی به‌منظور شناسنامه‌دار شدن آنها تا رنج ۱۰۰ هزار پلاک انجام شده است.

قیمت مناسب تولیدات داخلی

اما عباسی هم اذعان دارد که قیمت محصولات داخلی در حوزه ماشین آلات کشاورزی تا یک‌پنجم قیمت این ماشین آلات در بازار جهانی پایین‌تر است. وی می‌افزاید: صنعت ماشین آلات کشاورزی شامل تولید تراکتور، کمباین و... می‌شود. یعنی گسترش وسیعی از ماشین‌آلات اما با تیراژ پایین و البته اثرگذاری بسیار زیاد در حوزه کشاورزی کشور. به گفته وی، یک کارخانه خودروسازی در طول سال صدها هزار خودرو تولید می‌کند اما در حوزه ماشین‌های کشاورزی تیراژ بسیار پایین است و به همین دلیل عموماً قیمت این ماشین‌ها تا حدودی بالا است که این مسأله در تمام دنیا وجود دارد.

عباسی در خصوص وضعیت تولید ماشین آلات کشاورزی در ایران می‌گوید: در کشورمان، صنعت ماشین آلات کشاورزی دچار یک دگردیسی خوب شده است و تولیدکننده داخل 90 الی 95 درصد نیازهای داخل کشور را تولید می‌کند و کیفیت این تولیدات نیز در حد استانداردهای بین‌المللی است.

قیمت تمام‌شده کمتر از چین!

مدیرعامل تراکتورسازی ایران در همین خصوص می‌گوید: صنعت تراکتور سازی ایران نیز مانند خودرو سازان مشکلاتی دارد اما این وضعیت مانند وضعیت خودرو سازان بحرانی نیست. ابوالفتح ابراهیمی با بیان این‌که نیاز سالانه کشور برای جایگزینی تراکتور 15 هزار دستگاه است، افزود: با وجود اینکه تعرفه واردات تراکتور به کشور تنها 5 درصد است تراکتور سازان ما، قیمت تمام‌شده کمتری از تولید کنندگان چینی دارند به طوری که قبل از بسته شدن راه های برخی از مناطق عراق تراکتورهای ما از این مسیر، سالانه 4هزار دستگاه صادر می شد که این رقم اکنون به هزار دستگاه کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که کشاورزان ما خود می توانند در بازار کالای مورد نظر خود را انتخاب کنند و انحصاری در بازار این محصول وجود ندارد، ادامه داد: در حقیقت ما چندین سال است که وارد WTO و بازارهای جهانی شده‌ایم و تولیدکنندگان دیگر کشورها ازجمله چین و هند قدرت رقابت با ما را ندارند و کشورهای اروپایی نیز با وجود این‌که تولیدات جدیدتری دارند اما قیمت‌های آن‌ها قابل رقابت نیست.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران افزود: تراکتور سازان ایران برای این‌که بازار خود را در کشور حفظ کنند، حتی حاضرند که محصول خود را باضرر به فروش برسانند تا خارجی‌ها نفود نکنند اما در شرایط فعلی، با بالا رفتن قیمت منابع انرژی و دستمزد ها ما نیز تحت فشار قرار گرفته‌ایم. وی اظهار کرد: قیمت‌های صادراتی تراکتورهای ما بیشتر از قیمت آن‌ها در بازار مصرف داخلی است اما با این وجود مشتری مناسبی برای بازار محصولات تولیدی ما وجود دارد.

ابراهیمی با بیان این‌که در‌حال‌حاضر تنها 50 درصد از واحدهای ما مشغول به فعالیت هستند، گفت: فروش محصولات تراکتورسازی تبریز در ماه‌های اخیر بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است. وی استرداد بدهی و مطالبات تراکتورسازی از خارج کشور و خود دولت را از مهم ترین عوامل رونق بیشتر این شرکت عنوان کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: