April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
محمد کشتی‌آرای درگفت‌وگو با پول‌نیوز:
کد خبر: ۲۱۷۲۷۵
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
۱
رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور معتقد است دستورات ترامپ در بازار طلا بی اثر خواهد بود اما تصمیات وی بر ارزش دلار اثر گذار است.
تصمیات ترامپ بر بازار طلا بی تاثیر است
پول‌نیوز - بازار طلا و سکه پس از نوسانات بازار ارز و نیز تعطیلی بازارهای آسیا به دلیل سال نو چینی حالا به یک ثبات قیمتی رسیده؛ پیشتر با برگزاری انتخابات آمریکا التهاباتی در بازار جهانی طلا ایجاد شد اما به مرور زمان قیمت ها با ثبات نسبی همراه بوده و تنها نوسانات افزایشی و کاهشی قابل پیش بینی ایجاد شد.

اما این روزها امضاهای ترامپ پای برگه های مختلف عامل تضعیف ارزش دلار شده و غیر قابل پیش بینی بودن اقدامات ترامپ تقاضا برای این فلز را به عنوان یک دارایی مطمئن تقویت کرده است.

دولت ترامپ روز یکشنبه در واکنش به انتقادات فزاینده به ممنوعیت ورود پناهندگان و مسافران هفت کشور مسلمان، مواضع خود را اندکی ملایم کرد.

آنگونه که دانیل هاینس، تحلیلگر گروه بانکی ANZ به رویترز گفته در چند هفته گذشته تحت تاثیر ابهام فزاینده در آمریکا و اروپا و احکام جدید ترامپ که به تشدید ابهام دامن زده، افزایش خرید دارایی مطمئن مشاهده شده است.

اظهارات حمایت گرایانه ترامپ و عدم وجود جزییات درباره سیاستی که اتخاذ می کند، موجب شده بعضی از سرمایه گذاران طلا را انتخاب کنند که اغلب یک سرمایه گذاری مطمئن در شرایط نابسامانی مالی و ژئوپلیتیکی به شمار می رود.

افزایش تقاضا برای خرید دارایی مطمئن در شرایطی ایجاد شده که تقاضا برای خرید طلای فیزیکی به دلیل تعطیلات سال نوی چینی در آسیا ضعیف شده است.

بر اساس گزارش رویترز، بازار طلا همچنین از رشد اقتصادی ضعیف‌تر از حد مطلوب آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته مورد حمایت قرار گرفته است زیرا این آمار ممکن است باعث شود بانک مرکزی آمریکا از افزایش سریع نرخهای بهره اجتناب کند.

طلا به افزایش نرخهای بهره آمریکا فوق العاده حساس است زیرا نرخهای بهره بالاتر به جذابیت سرمایه گذاری در این فلز که سوددهی ندارد، لطمه می زند.

در این بین آمار نشان داد ذخایر طلای "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، پنج شنبه گذشته نسبت به روز قبل تغییری نداشت.

در بازارهای داخلی نیز ثبات قیمتی وجود دارد؛ آنگونه که محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه طلا و جواهر به خبرنگار پول‌نیوز گفته؛ در بازارهای جهانی نوسانات افزایشی شروع شده بود که در 10 روز اخیر روند کاهش به خود گرفته است.

وی ادامه داد: در بازار داخلی نیز نرخ ارز کاهش داشته است به همین جهت نوسانات قیمتی در بازارهای جهانی تاثیری بر بازار داخل نداشته و بازار در تعادل است؛ چرا قیمت قیمت طلا از حاصلضرب قیمت جهانی در قیمت ارز به دست می آید که قیمت جاری طلا در کشور به دلیل کاهشی بودن قیمت ارز از نوسانات قیمتهای جهانی تاثیر نپذیرفته است.

کشتی‌آرای پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال و در سال 96 را غیر ممکن می داند و اعتقاد دارد: قیمت طلا به شرایط جهانی بستگی دارد به همین دلیل نمی توان پیش بینی کرد که قیمت طلا افزایشی خواهد بود یا کاهشی.

رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور معتقد است دستورات ترامپ در بازار طلا بی اثر خواهد بود اما از آنجایی که تصمیات وی بر ارزش دلار اثر گذار است در پاره ای از مواقع تغییرات دلار در جهان در بازار طلا اثر می گذارد. اما تاثیر دلار بر بازار طلا همیشگی نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
-
13:23 - 1395/11/13
..ره دلار که بره بالا طلا هم میره بالا
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: